[AR] Controle bittensite

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Controle bittensite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:26

Sinds kort staat mijn bittenverzameling eindelijk online. Dit betreft een verzameling van zowel de normale standaard Engelse bitjes als de mooiste Western showbitten. Over de Engelse bitten weet ik ondertussen al redelijk wat te vertellen, maar zo'n leek ben ik daarentegen als het over de andere takken van de paardensport gaat. Vandaar dus dat ik dit topic open. :)

Mijn vraag is namelijk of jullie voor mij kritisch de men rubriek (http://www.paardenbitten.nl/Menbitten.html) willen doorlezen om zo fouten eruit te filteren en/of toevoegingen te geven. Ondertussen heb ik in een doos nog veel meer bitten liggen, dus de pagina's zullen steeds meer aangevuld worden.

Ik wil jullie alvast ontzettend bedanken voor de hulp!

Let op: Het gaat hier alleen om de men rubriek, voor de andere rubrieken moeten jullie hier zijn:
Western rubriek: [WN-TR] [WN] Controle bittensite
Engelse rubrieken: [HAR] [HAR] Controle bittensite
Rren- drafsport rubriek: [DRS] [DRS] Controle bittensite
En voor algemene opmerkingen/vragen: [WZ] Het bittentopic

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:44

Wauw, wat leuk zeg, zo'n bittenverzameling! Heb je al die bitten dus ook echt thuis liggen? Leuk en interessant initiatief!

Citaat:
20. Fries Roosjes bit RVS met beweegbare ringen en kinketting

Je hebt het hier over beweegbare 'ringen'; denk dat je daar mee beweegbare scharen bedoeld. Je hebt bitten met vaste scharen (zoals een utrechtse stang/bokkenbitje) en bitten met beweegbare/losse scharen, zoals dit fries roosjesbit bijv. ;)

Zelfde geld hier voor, alleen dan omgekeerd:
Citaat:
34. Fries Roosjes bit erg oud met vaste bitringen

Met vaste scharen dus :)

Citaat:
12. Bokkebit RVS met kinketting
Kwa werking is dit bit gelijk aan de B-stang, met als verschil dat het Bokkebit losse bitringen heeft.

Qua ;) en bokkenbit heeft dus vaste scharen; B-stang heeft losse scharen.

Citaat:
32. Leren opzettrens
zowel voor het mennen als voor de harddraverijen. Het wordt gebruikt door middel van een opzettuig,

Voor het mennen wordt het eigenlijk niet gebruikt, wel voor het aangespannen rijden, oftewel; tuig(paard)rubrieken. opzettrens wordt gebruikt in combinatie met een opzetteugel. Misschien leuk om hier een plaatje van bij te doen; tuigpaard met opzetteugel er aan?

Citaat:
55. Opzetbit RVS

Voor deze geld dan hetzelfde als voor hierboven.

magda_90

Re: Controle bittensite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:48

Die liggen inderdaad allemaal bij mij thuis. Voorlopig passen de dozen nog allemaal in mijn kast. :)

Overigens bedoel ik met mennen, dus ook het aangespannen rijden. Het staat er wat krom maar anders krijg je van die lange menutitels. Wel ga ik het aangeven in de introductie van menbitten.

En voorderest, bedankt voor de wijzigen!

Owja, er komen waarschijnlijk inderdaad extra foto's bij, maar ik moet nog even nadenken over het hoe en wat. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:06

Ik zou bij de bitten zelf idd wel onderscheid maken.
Bij het mennen zie je eigenlijk weinig tot geen opzetbitjes en teugels; die zijn toch echt meer bedoeld voor het aangespannen/tuigwerk. :) Zou een opzetbitje dus ook geen 'menbit' willen noemen. Snap dat je de menu-titel niet wil/kan aanpassen, maar zou het wel bij de beschrijving van het bit zetten, om misverstanden te voorkomen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 22:37

Het staat nu bij de beschrijving van het bit. Voldoet het zo als je dat als kenner zo leest of moet de omschrijving nog anders?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:49

Ziet er goed uit zo! ook het beginplaatje met de onderdelen van de liverpool.
Misschien heb je ook wat aan dit plaatje?

Afbeelding

geeft een goed beeld over de manieren waarop je bij een liverpool de leidsels kan gespen.

1. Leidsels in de bril; nagenoeg haast geen hefboomwerking
2. Leidsels in de bril, maar óm de schaar; iets meer hefboomwerking.
3. Leidels in eerste sleuf; redelijk hefboomwerking
4. Leisels in tweede sleuf; meer hefboomwerking
5. Leidsels in derde sleuf; vrij scherp/veel hefboomwerking.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:01

Dat is een interessant plaatje ja. Is die van jou? Ik kan hem thuis anders zelf ook zo doen, kom dan alleen één teugel te kort helaas (dan pak ik de tweegaats er wel bij).

Zit nu op school met een hoop tussenuren dus kan helaas niets aanpassen ondertussen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:19

Is niet mijn plaatje, maar wordt op bokt en inet veel gebruikt om dingen uit te leggen, dus je zou hem gewoon kunnen gebruiken.
Zou juist dit plaatje doen, en geen 2gaats liverpool; liverpool met 3 sleuven in de onderste sleuf gereden is erg scherp/veel hefboomwerking, en dat kun je zo een beetje laten zien zeg maar :) Hoe verder naar onder, hoe scherper/meer hefboomwerking.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:10

Ik ben altijd een beetje huiverig met plaatjes die niet van mij zijn. :o Maar ondertussen heb ik al een extra set teugels gevonden, dus ik kan hem mooi zelf nabootsen. :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:47

eindelijk een site van bitten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:36

Miste je er zo erg eentje dan? :)) Ik zal vanavond weer verder gaan met de informatie wijzigen/aanvullen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:13

Ik ben bezig met de rubriek van het mennen aan te passen en had daarbij een vraag. De bedoeling is dat er bij komt te staan welk bit wel en welke niet toegestaan zijn tijdens de KNHS-wedstrijden(of mochten er voor mennen andere federaties zijn). Maar ik kan dit niet vinden in de reglementen, of kijk ik er overheen? Heb hem 4 keer doorgescrolld. :o

De pagina's zijn aangepast en alle tips (op die ene leidselfoto na) via het topic en pb's zijn erin verwerkt. Wat vinden jullie er nu van?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:55

Bij het mennen is alleen bitloos en een hackemoor niet toegestaan.

En een hackemoor in combinatie met bit ook niet.

Dus voor de rest hoef je nergens naar te kijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:03

Bedankt voor de aanvulling. Moet er nog iets specifiek bij, dus bijvoorbeeld bit A alleen voor die en die klasse of niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:02

gaaf zeg, complimenten!
zal nog even een keer goed doorlezen van de week...

ik mis zo volgens mij de nathe en de happy mouth...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:12

magda_90 schreef:
Bedankt voor de aanvulling. Moet er nog iets specifiek bij, dus bijvoorbeeld bit A alleen voor die en die klasse of niet?

Bij de sgmw en d/v zijn echt alle bitten toegestaan in alle klasses.

Hoe het met de tuig rubrieken zit zou ik je niet kunnen zeggen.

En het Wilsonbit enkel gebroken aurigan zou ik eerder neer zetten als vierringtrens.

Maar zijn dit alle menbitten die jij hebt??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:16

Nouvel, ik heb er wel een Happy Mouth watertrens ongebroken op staan en gister heb ik een dubbel gebroken HM watertrens gekregen. Daarnaast ben ik inderdaad nog lang niet compleet, maar waarschijnlijk zal dat doel ook nooit gaan lukken. :D

ardo_iggy, wat betreft het reglement moet ik inderdaad nog goed naar kijken, ik weet nog niet of het überhaupt zo veel zin heeft om ze erop te zetten gezien het in de reglementen zelf ook duidelijk staat aangegeven. Grote kans dus dat dat er weer af gaat.

De naam vierringstrens staat onder de foto. Wilsonbit is namelijk de officiële benaming hiervoor meende ik en de andere voorkomende benamingen staan dus direct onder de foto.

Ik heb nog een stuk of 6 menbitten liggen die nog niet op de site staan, die je daar ziet (alle bitten overigens) zijn van mij ja.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:39

Ik hen ook nog foto's van menbitten liggen dus als je wil kan ik wel eens naar kijken.

En we hebben ook nog heel erg veel bitten liggen die we bij de paarden gebruiken.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:45

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:37

Ik heb hier thuis een myler uit amerika liggen, speciaal voor het mennen. Bit wordt echter niet verkocht op de europese markt, alleen op de amerikaanse.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:41

ardo_iggy, had jij mij niet ook een email gestuurd? Ik kreeg namelijk een zelfde soort email. Maar goed, naar foto's ben ik altijd benieuwd, ik ga ze alleen niet gebruiken voor de site. De 'bittenruimte' wil ik echt laten voor de bitten die ik in mijn verzameling heb. :)

paarden115, die ben ik wel eens vaker tegengekomen ja. Wie weet kan ik hem binnenkort toevoegen aan de verzameling.

Evelli, ik wist niet dat er ook menbitten waren van myler, weer wat geleerd dus! Zou je een foto kunnen laten zien als je wilt?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:59

Of ik jou een mail gestuurd hebt zou ik echt niet weten :o

Maar mylers voor het mennen bestaan ook gewon hier in nederland
http://www.vanrijs.nl/content.php?var=n ... s%3B%3B%3B

Paul Versluis en Gerard Rutten hebben ng voor Broxx clinics verzord over de menmylerbitten in nederland ookin samenwerking met mensport.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:03

Het model myler wat ik heb wordt NIET op de europese markt verkocht. In de maat die ik heb 3"3/4 al helemaal niet :)
http://www.chimacumtack.com/miniatureho ... bits.shtml
heb de 4de in het rijtje, foto klopt alleen niet bij het bitje, mondstuk is iets anders.

http://www.mylerbitsusa.com/
myler USA

http://www.mylerbitten.nl/
myler nl
http://www.mylerbitten.nl/files/myler%20document.pdf met véél uitleg over de mylerbitten op de europese markt.

Als je die USA site en de NL site vergelijkt zie je al veel verschil in bitringen en mondstukken :) zijn twee verschillende markten.
Verder heb je de Toklat versies, die worden in China gemaakt en zijn iets voordeliger. De Myler USA versies worden in de USA met de hand gemaakt en zijn duurder.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:11

Dat die kleine maten hier niet zijn klopt.

Maar ik vind jouw bit meer op een dravers/race bitje lijken dan op een menbit.
Dus ik denk dat daar het verschil zit.

Hier trouwens een gedeelte van onze bitten.
http://www.mijnalbum.nl/Album=UF737HQW

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:13

Het bitje wat ik heb wordt in amerika verkocht voor het mennen :) ga er dus gemakshalve maar van uit dat het ook klopt :)
Helaas zijn er in de hele kleine maatjes geen/nauwelijks bitjes te vinden met een tongboog. Gelukkig inmiddels wel liverpools met aangepaste brillen en mondstukken :)