Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ranna schreef:.Nou ja, je leest het. Ik ben helemaal weg van hem. Voor mij persoonlijk is dit iemand waar PP een puntje aan kan zuigen.
Waar PP een showman is die soms een paard te ver doordrukt omdat er een hele groep publiek aanwezig is, stopt Mark Rashid als hij denkt dat het paard z'n best heeft gedaan voor dat moment. Ongeacht of de eigenaar of publiek er tevreden mee is.
Kortom:
Citaat:En ik ga voor Clinton Anderson
http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss
http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7 ... re=related
WildWings schreef:Alleen gaat het topic niet over Clinton Anderson, maar over meer informatie over Mark RashidMaar ik laat me dan toch ook weer verlijden tot het overgaan naar andere "NH'ers"
...:
Ik vind persoonlijk PP geen prettige manier van met paarden omgaan- er zitten fijne dingen bij, die pik ik eruit (voor mij persoonlijk is dat vooral het werken met personal space), en veel dingen waar ik niet zoveel inzie, dus die laat ik links liggen. Persoonlijk heb ik nu dingen gezien van Parelli, ook op een demonstratieDVD, waaruit blijkt dat de volledige methode als één geheel niets voor mij is. Natuurlijk moet je soms dingen proberen en risico's nemen, zeker om vernieuwend en werkend te blijven. Maar ik heb toch stukken meer respect voor hen die zeggen 'Dit werkt nu niet op de manier zoals ik het eigenlijk zou willen doen, dit heeft langer de tijd nodig en er is geen quick-fix mogelijk'. Voor de demonstratie jammer (hoewel je altijd met een meer ervaren paard kan laten zien hoe je het proces verder wilt verlopen, uitleg kan geven over het ontstaan, voorkomen en oplossen van dergelijke problemen, etc), maar persoonlijk heb ik daar pas werkelijk respect voor. Je dier (en je principes) voor het grote geld plaatsen, dat is iets wat lang niet iedere bekende 'NH-er' doet..
En natuurlijk is Pat Parelli meer een begrip dan Mark Rashid: Pat biedt een kant-en-klaar stappenplan aan, een duidelijke methode. Dat spreekt mensen meer aan. Er zijn trainingdvd's met duidelijke instructies beschikbaar, verschillende oefeningen voor handen, attributen te koop, etc. Als je zo simpel als 1+1=2 een 'betere band' met je paard wilt krijgen, in plaats van zelf door middel van verschillende dingen te onderzoeken je eigen idee en manier van doen te vormen, dan is bijv. Parelli (of Voest, of Monty ook nog) vrij ideaal. Dit is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook toe, maar in het algemeen zijn een hoop mensen gewoon zo. Een stappenplan of methode is makkelijker te volgen dan een volledig nieuw inzicht, een andere manier van handelen, zonder dat duidelijk is gemaakt welke oefeningen je precies moet doen om een eindresultaat te halen. Daarom is Parelli populairder onder het gros van de paardenmensen dan bijv. Rashid of Hempfling.
Het is maar net wat je zelf wilt, toch? Ik geloof niet in de "harde hand" of "even aanpakken" zoals veel mensen dat wel doen. Ook in de 'Natural Horsemanship' zie ik vaak dingen waar ik echt niet achter zou staan, of waarvan ik ze niet eerlijk vind tegenover het paard, of waarvan ik geloof dat het ook anders kan, etcetera. Ik geloof uberhaupt dat wanneer mensen de subtiele signalen en taal van paarden wat beter zouden begrijpen, dat grote correcties vaak voorkomen zou kunnen worden...