Longeer vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiefM

Longeer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 22:39

14jarige merrie - kwpn - goed beleerd bij vorige eigenaar en nu bij ons " recreanten "....
Olina heeft alle knopjes erop zitten maar wij zijn al enige tijd bezig deze correct te leren gebruiken....
1 of 2x per week longeer ik haar en tot vandaag ging dat meestal prima.
Voorkomende problemen :

van stap naar draf en van draf naar galop : prima :
van galop naar draf : prima
van draf naar stap : een halve toer er gratis bij...
van stap naar stilstaan : bijna een hele toer er gratis bij....

Vandaag had ze een extraatje.... van stap naar draf : prima
van draf naar.... ongevraagde ongecontroleerde galop en niet te stoppen... :D
de longeerkoord zo kort maken tot ze wel moet stoppen (wat dan wel lukt) is niet de bedoeling natuurlijk...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk uitgelegd is zodat jullie zien waar het probleem ligt en natuurlijk hoop ik dat jullie handige tips hebben om dit volgende keer op te lossen.... :(:)
groetjes
Lief,

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:04

Dit topic moet eigelijk in GVL staan, dit is bedoeld voor foto's :) Een mod zal het wel voor je veranderen ;)
Nou, kan veel oorzaken hebben, weet je die misschien? Schrok ze, was ze hevig?
Ik zou je ook graag zien longeren. Paarden die ongevraagd dit doen is vaak omdat je lichaamshouding niet juist is en het paard daarop reageert en dus in galop gaat. Kan ook andere redenen hebben, daarom zou een filmpje ofz misschien handig zijn :D
Ben benieuwd! :D

LiefM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 23:27

Cavalli_x3 schreef:
Dit topic moet eigelijk in GVL staan, dit is bedoeld voor foto's :) Een mod zal het wel voor je veranderen ;)
Nou, kan veel oorzaken hebben, weet je die misschien? Schrok ze, was ze hevig?
Ik zou je ook graag zien longeren. Paarden die ongevraagd dit doen is vaak omdat je lichaamshouding niet juist is en het paard daarop reageert en dus in galop gaat. Kan ook andere redenen hebben, daarom zou een filmpje ofz misschien handig zijn :D
Ben benieuwd! :D

Hoi,
geschrokken was ze niet.... hevig best wel maar....
linksom was eigenlijk zonder probleem; rechtsom deed ze dit keer op keer...
er stond wel een onrustige pony (ook aan de longeerkoord ) bij in de paddock waar ze niet echt mee gediend was (platte oren als ze in de buurt liep ) maar linksom liep ze een rustige galop

volgende longeerbeurt zal ik "proberen" te filmen...
txs

lindake

Re: Longeer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:17

GVL-ITP => GVL

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:29

Als je d'r wilt "remmen" breng je je zelf meer voor haar schouder. Als je d'r wilt laten versnellen komt jou positie iets meer richting achterhand. Als je het ze op die manier leert, kun je ze tot op de milimeter controleerbaar houden, zonder dat je aan een hoofd {mond} hoeft te trekken. Ze zal ongetwijfeld proberen om eerst harder te gaan, maar dat is een dominantie probleem. Gewoon even negeren, paard laten doordraven en dan probeer je opnieuw, maar dan overtuigender, om jouw positie voor haar te krijgen. Vergt enige oefening en inzicht. Tipje: boek van Hempfling is zeer verhelderend {natuurlijk paardrijden}. Ik beleer veel jonge paarden en op deze manier luisteren ze binnen no time perfect.

LiefM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 21:20

sliert schreef:
Als je d'r wilt "remmen" breng je je zelf meer voor haar schouder. Als je d'r wilt laten versnellen komt jou positie iets meer richting achterhand. Als je het ze op die manier leert, kun je ze tot op de milimeter controleerbaar houden, zonder dat je aan een hoofd {mond} hoeft te trekken. Ze zal ongetwijfeld proberen om eerst harder te gaan, maar dat is een dominantie probleem. Gewoon even negeren, paard laten doordraven en dan probeer je opnieuw, maar dan overtuigender, om jouw positie voor haar te krijgen. Vergt enige oefening en inzicht. Tipje: boek van Hempfling is zeer verhelderend {natuurlijk paardrijden}. Ik beleer veel jonge paarden en op deze manier luisteren ze binnen no time perfect.

mercikes
duidelijke uitleg en ga ik eens testen en/of lezen !