Verkeerde (contra) galop aan de longe, tips gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Verkeerde (contra) galop aan de longe, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:23

hoihoi,

Mijn haffie en ik doen nu al 4 jaar longeer werk en van tijd tot tijd springt ze rechts om contra aan.
Ik wil haar dan in de goede galop hebben maar dat is haast onmogelijk.
Wat ik ook doe ze Galopeerd alleen maar contra.
Zo is dit probleem er opeens en zo is het ook weer verdwenen.
Echter duurd het nu al een aantal maanden en ben ik opzoek naar DE oplossing.

Bojangles

Re: Verkeerde (contra) galop aan de longe, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:51

Dat is lastig, merk je ook verschil in het stappen en draven linksom? Merk je ook 'scheefheid' onder het zadel?

Het kan zijn dat je een tegenstrijdige hulp geeft, maar kan ook zijn dat ze ergens een probleem heeft in de rug/achterhand, waardoor ze het fijner vind om verkeerd aan te springen.

Is moeilijk te zeggen zo vanaf hier!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:15

Bojangles schreef:
Dat is lastig, merk je ook verschil in het stappen en draven linksom? Merk je ook 'scheefheid' onder het zadel?

Het kan zijn dat je een tegenstrijdige hulp geeft, maar kan ook zijn dat ze ergens een probleem heeft in de rug/achterhand, waardoor ze het fijner vind om verkeerd aan te springen.

Is moeilijk te zeggen zo vanaf hier!

Nee geen verschil in stappen en draven linksom.
Ikzelf mag al 4 jaar niet meer rijden dus laat haar rijden en de ruiter merkt geen scheefheid onder het zadel.
Rug problemen lijkt ze ook niet te hebben.
Het is voor mij echt een raadsel.

Gister met opjagen sprong ze alle keren (stuk of 7 ) maak veel overgangen om het te oefenen, wel goed aan.
Het is bij haar heel wisselvallig maar nu duurd het gewoon heel erg lang wat ik van haar niet gewend ben.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:22

Jonge paard dat ik regelmatig longeer deed dat ook graag (al gaat hij het liefst overkruisd), doe hem als hij verkeerd aanspringt of changeert op een kleinere volte laten lopen en dan terugnemen naar draf en opnieuw aanspringen, en zodra hij goed zit mag hij weer op de grote volte. Dat kwartje viel heel snel en nu springt hij vrijwel altijd goed aan :) .

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:33

inmiddels springt ze 2 van de 10 keer weer in de goede galop aan.
Alleen dat springt ze wel eens over naar overkruisd maar dan is ze weer makkelijk terug te vragen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:14

Hebben wij ook lang verveeld mee gezeten :j

Enkel laten aanspringen in een gesloten hoek zeg maar, dus niet op een open zijde. Foute galop? Meteen terug nemen! Juiste galop? Prijs hem de hemel in en goed blijven 'aansporen', want tja die galop is gewoon echt moeilijk voor je paard dus valt hij er snel uit, wees hem dus voor. Verder heeft het bij ons ook goed geholpen om altijd maar kleine stukken te laten galopperen, dus niet langer dan anderhalve à 2 cirkels zeg maar.

Het is misschien ook een idee om de makkelijke galop even achterwege te laten aan de longe, oefen daar dan enkel de slechte galop.

Het kan idd goed zijn dat je paard last heeft van iets in zijn lichaam, laat dat voor de goede orde even checken door een osteo.

Edit: denk erom om goed voldoende stelling te vragen alvorens aan te springen. Ook is het voor sommige paarden makkelijker aan te springen vanuit een hele rustige draf terwijl anderen veel makkelijker vertrekken vanuit een flink uitgestrekte draf.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:17

Hoe longeer je? Dubbele lijnen, met of zonder bijzet? Gebruik van dubbele lijnen kan veel verschil voor je uitmaken, omdat je hierbij je paard recht kan richten en ondersteuning kan bieden.