kleine kunstjes of grote kunstjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noukiie92

kleine kunstjes of grote kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:16

als ik mijn pony zoover heb dat hij niet dominant doet naar eten , waar kan ik het beste mee beginnen de kleine kunstjes zoals lachen enz of de grotere zoals apporteren en op het blok,, als iemand weet wat te doen bij dominant gedrag hoor ik het graag.

Gr anouk

HippoLogic

Re: kleine kunstjes of grote kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:45

Om zelf handigheid te krijgen in het aanleren van kunstjes zou ik met iets gemakkelijks beginnen zoals flehmen (lachen), je paard parkeren (is al wat moeilijker) en op het blok staan (mits je een veilig blok hebt).

Apporteren is al veel moeilijker omdat deze oefening uit meerdere onderdelen bestaat (iets aanraken met de neus, dan het voorwerp vastpakken en tot slot leren loslaten).

Wanneer je pony zich opdringerig gaat gedragen wanneer je met voer beloond, kun je je eens inlezen in de leer van het clicker trainen. Een van de eerste kunstjes is dat het aanleren van 'niet eten' en 'beleefd voer aannemen'. Heel handig!
http://www.joycedevos.nl/vrijheidsdress ... -a-belonen

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:21

Ik zou inderdaad beginnen met kleine kunstjes. Ik ben zelf begonnen met op het blok staan, targeteren, en voetjes oppakken (erg handig!). Een goede boek waar alles duidelijk word in uitgelegd is 'vrijheidsdressuur van a tot z'. Op de site vind je ook een hele boel uitleg. http://www.vrijheidsdressuur.info/

Succes :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:20

Ik zou beginnen met wat basisoefeningen. Denk aan het targetten van bijvoorbeeld een pion of het optillen van de voetjes :)
Van hier uit kan je weer verder uitbreiden naar andere oefeningen.
En daarnaast kan je altijd beginnen met een 'klein kunstje' zoals flehmen, ja schudden, noem maar op.

Wat betreft dominantie, is je grondwerk op houding en lichaamstaal toch het belangrijkste. Verder als je met voer werkt een duidelijk beloningsignaal gebruiken (bijv. clicker) en consequent zijn in je beloningen. Verder voer altijd van je af geven en niet bij je laten halen. Je paard moet netjes buiten je persoonlijke ruimte staan :)

Verder kun je leren om voedsel te weigeren, maar dat is in principe niet nodig, als je bovenstaande aanhoudt.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:44

om te beginnen zou ik wat basisjes van grondwerk doen zoals stoppen wanneer jij stopt/ volgen/ parkeren/ komen/ acheteruit/ draaien/ pion aanraken/ voetje geven

ook eens een schriktraining tussendoor

en dan kleine kunstjes zoals flemen, gapen, kusje geven, tong uitsteken, met een doek zwaaien, hoedje afpakken, apporteren, ja knikken, nee knikken, op het blok staan

er zijn zeker genoeg kleine oefeningetjes voor je met het grotere werk moet beginnen ;)

Winnie_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:53

Ik zou stoppen met het geven van snoepjes als je pony daar vervelend van gaat doen. Ik train mijn merrie gewoon op stem. Dus als ze iets goed doet dan beloon ik dat meteen met "goed zo", en een klopje op de hals oid. Wel moet je opletten dat je meteen een stemreactie geeft zodra ze iets goed doet. Het tijdsframe bij belonen is namelijk maar 3 sec. Eventueel met een clicker oefenen werkt denk ik ook net zo goed (geen ervaring mee).