oefeningen met de longeersingel met 2,5 jarige ruin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willemjan

oefeningen met de longeersingel met 2,5 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:12

Ik wil graag weten of ik al oefeningen kan doen met de longeersingel met mijn 2,5 jarige Tinkerruin.
Bijvoorbeeld ter versterking van zijn rugspieren/achterhand etc.
Of is hij daar nog veel te jong voor?
kan iemand mij daarin adviseren?

Mvrgr.Willemjan

Marieke_K

Re: oefeningen met de longeersingel met 2,5 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:13

Ik denk dat met 2,5 de eerste uitdaging is om überhaupt het longeren aan te leren, met een kaptoom. Pas later kan je gaan oefenen met een singel, bitje en nog later met eventueel bijzetten. Dat heeft zolang hij het principe van longeren niet begrijpt geen zin (en je hebt nog alle tijd om spieren sterker te maken :) )

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:45

RPA => GVL

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:50

Een 2,5 jarige hoort niet gelongeert te worden! Funest voor de pezen op zo'n kleine volte! Een 2,5 jarige hoort alleen de basisopvoeding te kennen (vast staan, voetje geven, aan een touwtje mee lopen) en verder hoeft ie alleen maar te eten en groot te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:54

PercyLeen schreef:
Een 2,5 jarige hoort niet gelongeert te worden! Funest voor de pezen op zo'n kleine volte! Een 2,5 jarige hoort alleen de basisopvoeding te kennen (vast staan, voetje geven, aan een touwtje mee lopen) en verder hoeft ie alleen maar te eten en groot te worden!

er staat oefeningen, niet perse longeren he ;)
er zullen vast oefeningen voor aan de hand zijn, maar daar heb ik me nooit in verdiept.. dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.. :o

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:54

Noompiejjj schreef:
PercyLeen schreef:

er staat oefeningen, niet perse longeren he ;)
er zullen vast oefeningen voor aan de hand zijn, maar daar heb ik me nooit in verdiept.. dus daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.. :o

Oh och ja naja ook daar vind ik een 2.5 jarige te jong voor :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:50

Waarom wil je gebruik maken van een longeersingel? Wil je met dubbele lijnen longeren? Een 2,5 jarige is daar nog wat te jong voor (longeren).

En als je oefeningen zoekt voor het gebruik van bijzetteugels dan kan ik je niets aanraden. Ik hou er niet van een paard (jong of oud) vast te zetten met hulpteugels. ;)

Een longeersingel is wel een handig hulpmiddel om je paard te leren dat er iets om zijn buik zit. En om het aan het aansingelen te laten wennen en het feit dat als hij er mee gaat lopen, het niet weggaat maar blijft zitten.

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:58

Ik laat hem alleen rondjes lopen zonder longeersingel in stap en af en toe een rondje in draf en dan ook nog maar heel kort bij elkaar,zo'n 10 minuten.
Heel af en toe met een rubberbitje in,probeer ik hem daar ook al aan te wennen.
Alles onder het mom niets hoeft.
Ben nu bezig met oefeningetjes wijken voor druk,leidend en drijvend.
En buiten aan de wandel met hem vind hij ook erg leuk.
Alles heel rustig aan en zolang hij het leuk vindt.

Mvrgr.Willemjan

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:06

willemjan schreef:
Ik laat hem alleen rondjes lopen zonder longeersingel in stap en af en toe een rondje in draf en dan ook nog maar heel kort bij elkaar,zo'n 10 minuten.
Heel af en toe met een rubberbitje in,probeer ik hem daar ook al aan te wennen.
Alles onder het mom niets hoeft.
Ben nu bezig met oefeningetjes wijken voor druk,leidend en drijvend.
En buiten aan de wandel met hem vind hij ook erg leuk.
Alles heel rustig aan en zolang hij het leuk vindt.

Mvrgr.Willemjan

Jouw idee klinkt allemaal heel vriendelijk en goed bedacht maar stel nou eens:
Jouw 2,5 jarige komt ineens heel erg in protest aan de longe met die longeersingel/bitje/wat je er ook in of aan hangt, wat doe je dan? Zeg je dan tegen je peuterpaard: ach gossie sorry kom maar hier haal ik alles eraf en mag je terug het land/stal in. (met groot risico dat jouw paard tegen de tijd dat hij 3 is, niet meer zo "zadelmak"is vanwege slechte ervaringen)
Of geef je hem op zn kop en ga je door totdat hij braaf naar je luisterd? (dus werk je ipv 10 minuten ineens 30 minuten)

Ik snap niet zo goed waarom je dit soort dingen allemaal al wil doen met je jonge paard. Tuurlijk vind hij het leuk want al deze handelingen kent hij nog niet en is nieuwsgierig, maar ongemerkt ga je toch steeds verder. Wacht nog gewoon een half jaar en geef je paard de tijd om voldoende te groeien. Rijden/longeren kan straks lang genoeg!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:28

Ik heb ook een 2,5 jarige merrie. Ze word in april 3 jaar. Met haar doe ik wat makkelijke vrijheidsdressuur dingetjes en wat grondwerk enzo. Maar allemaal alleen aan een halstertje en geen zware oefeningen ( zoals knielen en buigen ed. ) Maar dit doe ik maar kort. Verder mag ze lekker jong zijn en speelt ze met mijn jaarling en met nog een 2 jarige op het land.

Ook maak ik wel eens een wandelingetje door het bos. Vind ze ook prachtig...

Longeren doe ik nog niet, als ze 3 is mag ze beginnen. Dat is beter voor de pezen, botten ed. en ook geestelijk is het beter nog even te wachten.

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:55

Jouw 2,5 jarige komt ineens heel erg in protest aan de longe met die longeersingel/bitje/wat je er ook in of aan hangt, wat doe je dan? Zeg je dan tegen je peuterpaard: ach gossie sorry kom maar hier haal ik alles eraf en mag je terug het land/stal in. (met groot risico dat jouw paard tegen de tijd dat hij 3 is, niet meer zo "zadelmak"is vanwege slechte ervaringen)
Of geef je hem op zn kop en ga je door totdat hij braaf naar je luisterd? (dus werk je ipv 10 minuten ineens 30 minuten)

Ik snap niet zo goed waarom je dit soort dingen allemaal al wil doen met je jonge paard. Tuurlijk vind hij het leuk want al deze handelingen kent hij nog niet en is nieuwsgierig, maar ongemerkt ga je toch steeds verder. Wacht nog gewoon een half jaar en geef je paard de tijd om voldoende te groeien. Rijden/longeren kan straks lang genoeg!

Je hebt het niet goed gelezen, want hij loopt niet/nooit aan de longe.
Ik laat hem los lopen in een cirkel met een doorsnede van ongeveer 20 meter.
En dan een paar rondjes met het rubberen bitje in.
Misschien eens per maand.
En op zijn kop geef ik hem niet (als jij het gebruik van een zweep bedoelt, want die gebruik ik niet)
Ik gebruik mijn stem om hem zijn fout door te geven.
Drijven en leiden doe ik op de manier van Emiel Voest waar geen enkele dwang bij komt kijken.
Dwang gebruik ik nooit overigens.

Mvrgr.Willemjan

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:49

Denk dat je goed bezig bent, af en toe een korte sessie spelenderwijs wat doen kan best met een 2,5 jarige.

Verdere oefeningen met een longeersingel zou ik niet doen, dat komt wel als ze wat ouder zijn :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:18

willemjan schreef:

Je hebt het niet goed gelezen, want hij loopt niet/nooit aan de longe.
Ik laat hem los lopen in een cirkel met een doorsnede van ongeveer 20 meter.
En dan een paar rondjes met het rubberen bitje in.
Misschien eens per maand.
En op zijn kop geef ik hem niet (als jij het gebruik van een zweep bedoelt, want die gebruik ik niet)
Ik gebruik mijn stem om hem zijn fout door te geven.
Drijven en leiden doe ik op de manier van Emiel Voest waar geen enkele dwang bij komt kijken.
Dwang gebruik ik nooit overigens.

Mvrgr.Willemjan

hmm .. denk dat een kleine wandeling , wat poetsen en mischien eventuueel wat kleine Vd kunstjes (flemen , kusjes geven etc)
genoeg is..

Nu al bitje in ? Hoezo. Waarom mag zo paardje niet even jong zijn ??