Het compliment?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RowenadukeJarig

Het compliment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:53

Hoi bokkers,
mijn pony kan de volgende kunstjes;
-Jambette
-Spaanse Pas
- Buiging
- Spagaat

Maar nu wil ik het compliment gaan leren, alleen ik zal echt niet weten hoe ik dit moet leren, heb al is geprobeerd om 1 been vast te houden en dan proberen te laten buigen, en dan hopen dat die een voorknie neerlegt :o alleen m'n pony begrijpt dat niet, dus vandaar mijn vraag, hoe leer ik het compliment aan?

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:59

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:23

lover111 schreef:
http://www.everyoneweb.com/NALANTA
van E_Nalanta en H_Nalanta @ bokt

Op die manieren heb ik het wel is geprobeerd, maar ik snap toch niet helemaal hoe ik het moet leren, dus kan iemand mij vertellen hoe dit moet?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:53

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 07:17

HippoLogic schreef:
In het boek van Miriam Nieuwe Weme Vrijheidsdressuur: van apporteren tot zitten staan verschillende manieren duidelijk uitgelegd. Misschien kun je het boek lenen of bij de bibliotheek inzien.

http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... inhoud.jpg
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... nstjes.jpg

dit boek heb ik zelf, alleen ik vind het geen fijn boek, ik snap het allemaal niet zo goed :P
daarom vaag ik het ook hier aan de mensen die het misschien goed en duidelijk uit kunnen leggen.

HippoLogic

Re: Het compliment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:26

Als je de info niet uit dat boek kunt halen zou ik op zoek gaan naar lessen of een demo. :) Daar zul je dan meer van opsteken dan van een stukje tekst.

Vanaf de pc is het moeilijk in te schatten waar het probleem bij jullie zit in het aanleren: is het je timing? Is het gebrek aan vertrouwen? Wil je paard überhaupt wel op de grond liggen met jou erbij? Ligt het aan de ondergrond? Kun je je paard onvoldoende motiveren?

Daarom zou een keer gaan kijken bij een ervaren persoon je veel beter op weg kunnen helpen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:57

Dat je pony de spagaat kent is al een fijn begin. Zo heb je al mooi de ruimte tussen de voor- en achterbenen.

Waar je mee moet oppassen is dat je niet het hoofd tussen de benen door gaat vragen bij een compliment. Als ze uit balans raken heb je een groter probleem namelijk.

Vraag het hoofd altijd vlak náást het been wanneer je het hoofd naar achter wilt vragen.

En verder heel belangrijk; deel de oefening in kleine stapjes op. Ondersteun het been goed met je begeleidende hand en wil niet te gauw naar de grond toe, deze grote stap vinden paarden vaak beangstigend, stap voor stap en uiteindelijk werk je langzaam naar de grond toe. Waar mensen ook vaak de mist in gaan is dat ze het been omlaag 'trekken', maar je moet enkel het been ondersteunen.

Een andere handige oefening is het optillen van de voorvoetjes op zweepcommando, zo kun je het compliment ook in stapjes aan leren en je kunt het gebruiken om de 1e manier op zweepcommando te krijgen.

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 07:22

HippoLogic schreef:
Als je de info niet uit dat boek kunt halen zou ik op zoek gaan naar lessen of een demo. :) Daar zul je dan meer van opsteken dan van een stukje tekst.

Vanaf de pc is het moeilijk in te schatten waar het probleem bij jullie zit in het aanleren: is het je timing? Is het gebrek aan vertrouwen? Wil je paard überhaupt wel op de grond liggen met jou erbij? Ligt het aan de ondergrond? Kun je je paard onvoldoende motiveren?

Daarom zou een keer gaan kijken bij een ervaren persoon je veel beter op weg kunnen helpen.

Ik ga geen les nemen want het lukt vanzelf wel, ik moet alleen zelf weten hoe ik het aan moet leren, zo heb ik dat al met alle oefeningen gedaan en dat is ook gewoon gelukt. Het ligt niet aan het gebrek van vertrouwen, want hij vertrouwt me goed en ik doe ook best veel grondwerk enzo, de ondergrond is ook gewoon goed, want daar doet die de buiging ook.

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 07:23

Bojangles schreef:
Dat je pony de spagaat kent is al een fijn begin. Zo heb je al mooi de ruimte tussen de voor- en achterbenen.

Waar je mee moet oppassen is dat je niet het hoofd tussen de benen door gaat vragen bij een compliment. Als ze uit balans raken heb je een groter probleem namelijk.

Vraag het hoofd altijd vlak náást het been wanneer je het hoofd naar achter wilt vragen.

En verder heel belangrijk; deel de oefening in kleine stapjes op. Ondersteun het been goed met je begeleidende hand en wil niet te gauw naar de grond toe, deze grote stap vinden paarden vaak beangstigend, stap voor stap en uiteindelijk werk je langzaam naar de grond toe. Waar mensen ook vaak de mist in gaan is dat ze het been omlaag 'trekken', maar je moet enkel het been ondersteunen.

Een andere handige oefening is het optillen van de voorvoetjes op zweepcommando, zo kun je het compliment ook in stapjes aan leren en je kunt het gebruiken om de 1e manier op zweepcommando te krijgen.

bedankt voor je reactie, maar ik snap nu nog steeds niet echt wat je bedoeld hoe ik het aan moet leren :P

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:02

Als mensen je al meerdere opties hebben uitgelegd en je kunt het uit boeken/sites ook niet leren, dan zou het misschien toch verstanding zijn om er hulp bij te vragen. Beter dat dan dat je "omdat je het zelf ook wel kan" tijden blijft aanprutsen en het uiteindelijk nog niet lukt. Dus ik sluit me aan bij de mensen die je adviseren om er dan een demo over te volgen. Of probeer wat filmpjes op youtube, daar zou ook wel wat op moeten staan. Succes!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:41

Ik loop zelf ook een beetje tegen de compliment aan. het is niet dat Tijger echt heel bang is, of dat er tot nu toe ook echt wat fout gaan, maar ik daar ben ik dus juist zo bang voor. Ik ben bang dat er wat gebeurt, dat hij zichzelf niet goed kan ondersteunen en misschien wat breekt...

Daarom train ik het ook niet zo vaak. We zijn wel al zover dat ik zijn been op kan tillen en hem in zijn achteruit kan zetten, hij gaat prima mee en wil zijn been wel op de grond neerleggen, maar ik durf zelf niet helemaal.

wat zijn de risico's voor het paard dat aan de compliment vast zit? als ik er zelf zo onzeker over ben, is het dan wijs om verder te gaan of zal ik hem maar gewoon links laten liggen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:48

Compliment is een oefening die je heel rustig moet opbouwen zowel geestelijk als lichamelijk.
Ook heb je paarden die zich er zo in zetten en bij anderen duurt het weer heel lang.

Je hoeft ook niet persé het been op te tillen, je kunt ook op zweepcommando het been op laten tillen en dan hoofd laag vragen. Dan heb je ook al een 1e stap. En voor elke gewichtsverplaatsing naar achter, beloon je elke keer.
De gedachtengang aan het vasthouden van het been is niet het op de grond trekken, maar juist het ondersteunen, zodat je stap voor stap in die gewichtsverplaatsing de bodem nabootst zeg maar, zodat het paard vertrouwen krijgt en uiteindelijk dus leert dat er een grond komt. En er dus niet een 'gat' is en dat hij dan valt.

Tja risico's als je dit overvraagt of verkeerd doet, je ziet wel eens dat mensen het hoofd tussen de benen vragen. Wanneer ze uit balans raken heb je kans dat ze omvallen en hun nekwervels oid. blesseren. Daarnaast altijd zorgen bij dit soort oefeningen dat je paard opgewarmd is. Het vraagt best veel van de spieren, zowel op de buik als langs het gestrekte been.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:19

Ik vraag hem inderdaad niet tussen de benen maar ik til de been op en stuur hem dan 'achteruit', waardoor hij dus zijn gewicht op zijn achterhand zet. Ik heb het idee dat hij het echt prima zou kunnen, maar dat ik gewoon te schijterig ben....

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:01

IK ga gewoon een beetje kijken hoe ik het mijn pony duidelijk kan maken, als iets niet lukt ofzo dan plaats ik wel weer een bericht.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:16

Aanleren hebben wij zo gedaan; Samen gingen we te werk. De één hield het been van het paard omhoog. De ander beloonde het paard met iets lekkers, zodat hij wist dat dit goed was. Pak het halster vast en leid je pony terug. Zorg ervoor dat wanneer je pony terug gaat, degene met het been goed meekomt. Wanneer je pony zover terug gaat dat hij wel met zijn gebogen been op de grond moet komen, beloon je hem. Zo weet je paard dat hij iets moet gaan verrichten! De tweede keer zal al een stuk gemakkelijker gaan. De één beurt het been van het paard op, de ander vraagt geduldig of het paard terug wil lopen, en voíla! Het kan zijn dat je paard schrikt en opkomt, maar dat geeft niet. Hij weet nu wat de bedoeling is en zal dit proberen te bereiken. Wanneer je paard eenmaal in het Compliment zit, beloon je hem rijkelijk met je stem, met je aanraking en met voer; zo weer je maatje dat dit de bedoeling is!

groetjes Lisaa

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:28

Je kunt je pony in de spagaat zetten been optillen en met wat hooi ect. tussen de benen lijden zo heb ik het yellow ook geleerd je kunt ook weer de pony in de spagaat zetten en een been optillen en iemand de pony terug leiden.

denk er wel aan het is een zware oefening vraag het niet te vaak

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:16

Rowenaduke schreef:
HippoLogic schreef:

Ik ga geen les nemen want het lukt vanzelf wel, ik moet alleen zelf weten hoe ik het aan moet leren, zo heb ik dat al met alle oefeningen gedaan en dat is ook gewoon gelukt. Het ligt niet aan het gebrek van vertrouwen, want hij vertrouwt me goed en ik doe ook best veel grondwerk enzo, de ondergrond is ook gewoon goed, want daar doet die de buiging ook.

Dan niet , open dan ook geen toppic
Serieus. snap niet dat mensen niet voor les openstaan.
Het is geen pennyschandaal hoor? zelfs Anky ofseu heeft nog les? :?

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:01

Dan niet , open dan ook geen toppic
Serieus. snap niet dat mensen niet voor les openstaan.
Het is geen pennyschandaal hoor? zelfs Anky ofseu heeft nog les? :?[/quote]

nee, maar de mogelijkheid tot les nemen is voor mij niet zo handig dus ja

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:02

iloveyellow schreef:
Je kunt je pony in de spagaat zetten been optillen en met wat hooi ect. tussen de benen lijden zo heb ik het yellow ook geleerd je kunt ook weer de pony in de spagaat zetten en een been optillen en iemand de pony terug leiden.

denk er wel aan het is een zware oefening vraag het niet te vaak

Zo doe ik het nu, alleen hij blijft zegmaar in de buiging, kun je misschien uitleggen hoe ik hem dan echt in het compliment krijg dat die z'n been op de grond legt?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:02

Rowenaduke schreef:
... alleen hij blijft zegmaar in de buiging, kun je misschien uitleggen hoe ik hem dan echt in het compliment krijg dat die z'n been op de grond legt?

stapje voor stapje. dus belonen als hij z'n gewicht op zijn achterhand brengt. Als dat goed gaat, dan kan je langzaam aan het opgetilde been iets naar achteren brengen, niet trekken, maar gewoon begeleiden. laat hij dat toe, weer belonen. Als dat weer zonder problemen gaat, dan proberen zijn hoofd wat lager te krijgen zodat hij de voorhand wat lager brengt, door bijvoorbeeld het 'mooi staan', dus op commando de hals buigen, een commando voor 'laag' dus op commando het hoofd omlaag doen, of gewoon met wat voer, en dan zal hij uiteindelijk vanzelf iets door gaan zakken.
als het je niet lukt, en je niet begrijpt wat er in dat boek of op sites staat, lijkt het me wel een goed idee als iemand je een keer komt helpen, of je een keer gaat kijken bij iemand wiens paard het compliment al een beetje kent. Als je het een keer gezien hebt, is het meestal een stuk duidelijker.
ook moet je er natuurlijk niet van uit gaan dat hij met 2 dagen oefenen meteen in het compliment gaat, sommige paarden snappen het binnen 10 minuten, andere hebben gewoon wat langer de tijd nodig.

RowenadukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:29

Tammy_ schreef:
Rowenaduke schreef:
... alleen hij blijft zegmaar in de buiging, kun je misschien uitleggen hoe ik hem dan echt in het compliment krijg dat die z'n been op de grond legt?

stapje voor stapje. dus belonen als hij z'n gewicht op zijn achterhand brengt. Als dat goed gaat, dan kan je langzaam aan het opgetilde been iets naar achteren brengen, niet trekken, maar gewoon begeleiden. laat hij dat toe, weer belonen. Als dat weer zonder problemen gaat, dan proberen zijn hoofd wat lager te krijgen zodat hij de voorhand wat lager brengt, door bijvoorbeeld het 'mooi staan', dus op commando de hals buigen, een commando voor 'laag' dus op commando het hoofd omlaag doen, of gewoon met wat voer, en dan zal hij uiteindelijk vanzelf iets door gaan zakken.
als het je niet lukt, en je niet begrijpt wat er in dat boek of op sites staat, lijkt het me wel een goed idee als iemand je een keer komt helpen, of je een keer gaat kijken bij iemand wiens paard het compliment al een beetje kent. Als je het een keer gezien hebt, is het meestal een stuk duidelijker.
ook moet je er natuurlijk niet van uit gaan dat hij met 2 dagen oefenen meteen in het compliment gaat, sommige paarden snappen het binnen 10 minuten, andere hebben gewoon wat langer de tijd nodig.

Bedankt voor je uitleg, ik denk wel dat ik het zo begrijp! Maar zoals ik hier al vermeldt had, voor mij is het niet echt mogelijk om les te nemen, vandaar dat ik het dus hier telkens vraag :P Ik ga het zometeen ff proberen, kijken of m'n pony het begrijpt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:54

Compliment is niet iets wat je éven doet.
Ja sommige mensen leren het wel in 1 keer aan, maar dat heeft dan meer te maken met dwang dan echt met vrijheidsdressuur.
Dus pin je daar niet teveel op vast, deel de oefening op in kleine stapjes en denk zelf ook in kleine stapjes.

Bij het compliment is het handig dat je paard voorgaande oefeningen kent: spagaat en het optillen van het voorbeen op commando.
De spagaat is handig zodat je paard genoeg ruimte heeft om naar achter en omlaag te zakken, het optillen van het voorbeen is zowiezo basis-basis maar is dadelijk handig als je het compliment op een zweepcommando gaat zetten.

Je mag best het been oppakken bij het aanleren van het compliment, maar ga nooit naar achter en omlaag trekken wat je veel ziet. Je moet het paard leren je hand te volgen en op deze manier kun je stap voor stap het paard naar de goede richting begeleiden.
Door het hoofd te 'lokken' kun je ze ook naar de goede richting helpen, maar let op dat je nóóit het hoofd tussen de voorbenen door vraagt, vraag dan het neusje bijvoorbeeld nét langs het linkervoorbeen.

Nog tevaak zie ik mensen het compliment vragen waarbij ze het hoofd tussen de voorbenen door vragen. Dit is echt superlink en vergroot de kans op ongelukken en blessures.

Succes!