[AR] Lamoen te smal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Lamoen te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 22:25

Ik rijd mijn fjord nu ongeveer een half jaar in enkelspan. Dat gaat prima, maar nu ik haar wat meer dressuurmatig train begin ik me af te vragen of mijn lamoen niet wat te smal is.

Bij buitenritten over de weg is alles prima, maar bij training op stelling en buiging merk ik dat ze regelmatig het lamoen aan de zijkant tegen haar achterbenen krijgt. En ze reageert daarop door haar gang te versnellen.
Dus als ik in stap buiging vraag, dan wil ze aandraven als het lamoen haar raakt. En als ik in draf buiging vraag dan versnelt ze het draftempo. Ik ben daardoor in wendingen e.d. altijd het tempo aan het bijregelen, waardoor ik weer minder bezig kan zijn met de stelling/buiging van de wending zelf.

Nu vraag ik me dus af of het lamoen niet breder zou moeten zijn, zodat ze bij buiging in haar lijf niet zo snel het lamoen raakt.

Het lamoen is bij haar achterhand 75 cm breed (binnen het lamoen) en buigt verder naar voren wat naar binnen. Het smalste punt is bij het schoftje. Daar sluit het mooi aan.
Ze heeft als ze recht tussen het lamoen staat bij haar achterhand aan weerszijden voor het oog toch wel zo'n 10 tot 15 cm ruimte.
Het lamoen is verstelbaar in de lengte en de breedte, maar het breedste punt blijft wel die 75 cm.

Is het normaal ze regelmatig de binnenkant van het lamoen raakt? Of is mijn lamoen toch te smal?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:27

Je lamoen is te smal. Ik weet niet hoe breed je wagen is, maar het beste is om de hele breedte van je wagen te benutten. 75 cm. kan echt niet.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 23:19

Spoorbreedte van de wagen is 128 cm. Ik overweeg inderdaad om een breder lamoen aan te schaffen.
Wel een beetje jammer van dit lamoen. Heb de wagen een half jaar geleden nieuw aangeschaft. Had dan beter meteen een breder lamoen kunnen zijn. ;(

(Een foto van de combinatie pony / wagen in kwestie staat overigens in mijn profiel.)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:12

Mooie wagen hoor,het is een beetje een dubbel verhaal, voorheen was een lamoen idd die breedte normaal, tegenwoordig bij de marathonwagens is het allemaal breder, er zijn van die lamoenen die mooi breed rond zijn aan de achterkant. om het paardje idd maar zo veel mogelijk ruimte te geven om te buigen.
Maar bij de recreatie-marathonwagens worden die wat oudere lamoens bijgeleverd idd, jammer maar dat kom je meer tegen.
Wij hebben zelf een onafhankelijk lamoen, maar dat is op jou wagen niet zomaar toepasbaar, een breder lamoen, dat is idd wel mogelijk.
Kan me voorstellen dat je het vervelend vind, nu ben je meer bezig met opvangen dan met buigen en stelling rijden.

Divine

Re: Lamoen te smal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:41

Tja, het is inderdaad een recreatiewagen, en daar worden dit soort lamoenen bijgeleverd. Het hoeft totaal geen probleem te zijn, voor ritten over de weg. Maar zoals je al aangeeft: tijdens dressuurtrainingen is dit gewoon te smal.

Je hebt een breder achterstuk nodig, waarschijnlijk kun je de voorste stokken (die je in- en uitschuift) gewoon overzetten.

Een wagenbouwer kan je een breder lamoen leveren, maar een goeie smid (constructiebedrijf) kan er ook wel eentje voor je maken, helemaal naar wens.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:18

Heb net contact gehad met de leverancier van de wagen (De Lemerij). Hij zei inderdaad ook dat ik alleen een breder achterstuk nodig heb.
Ik moet even wat maten van mijn wagen doorgeven en dan maakt hij een passend breder U-stuk voor me, waar de voorste stokken van mijn huidige lamoen dan inderdaad gewoon weer in passen. Helemaal goed! :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:19

Het hoeft niet allemaal zo duur. Je kunt het lamoen er af halen en het achterstuk doorzagen. En daar een stuk tussen laten lassen.
Er is vast wel een landbouwsmederijtje ergens in de buurt, die dit voor je kan doen. Dan ben je voor een paar tientjes geholpen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 09:57

De Lemerij stelt voor een nieuw lamoenachterstuk te maken met een breedtemaat van 95 cm.
Dat is dus 20 cm breder dan mijn huidige lamoen. Is dat dan breed genoeg?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:21

Het lamoen zit alleen in het midden vast aan de wagen, hoe breder het lamoen wordt, des te 'instabieler'. Toch vind ik 95 cm nog niet zo heel breed, je wagen is 128 cm, dan houd je aan weerszijden nog 16 cm over.
Op zich is het al een hele verbetering, en je moet even overleggen met de Lemerij of het nog iets breder kan. Mocht dat niet mogelijk zijn omdat het anders te instabiel wordt.... dan zit er niks anders op dan met 95 cm genoegen te nemen. Het moet natuurlijk wel stevig blijven.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:24

Het lamoen zit vast aan de wagen met zo'n lange pin door 2 ogen. Het zit dus in feite op 2 punten vast aan de wagen. Zo instabiel is dat niet hoor.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:27

Ik ken de bevestiging, mijn andere wagen heeft het net zo, ook met een lange pin. Maar dat neemt niet weg dat hoe breder een lamoen wordt, hoe kleiner de lengte waarmee ie aan de wagen zit. En dat kan het instabiel maken, vooral als je een zwaar lamoen hebt.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:42

Bennie Boomkamp van De Lemerij zegt dat 95cm breed zat is.

Het 95cm lamoen schijnt het standaardlamoen voor grote paarden te zijn en het gaat in mijn geval om een slank model fjord van 1.40m.

Ik twijfel...

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:49

Je lamoen kan nooit breed genoeg zijn, dus als hij ook bredere modellen heeft liggen, dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn. Kijk maar in de wedstrijd sport; daar zijn ze bijna allemaal zo breed als de wagen.
Maar 95 cm is ook een stuk breder dan wat je nu hebt, dus het zal al wel veel schelen voor je fjord. Nog breder= meer ruimte om te buigen en dus makkelijker.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:59

95 centimeter is helemaal niet standaard voor grote paarden. Hoe komt die man daar bij?

MarjaR schreef:
Bennie Boomkamp van De Lemerij zegt dat 95cm breed zat is.

Het 95cm lamoen schijnt het standaardlamoen voor grote paarden te zijn en het gaat in mijn geval om een slank model fjord van 1.40m.

Ik twijfel...

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:08

bijdehandje1 schreef:
95 centimeter is helemaal niet standaard voor grote paarden. Hoe komt die man daar bij?

Misschien bedoelt hij het standaardlamoen voor dit type wagens?

Ik weet het ook niet, hoor. Hij is de leverancier van mijn wagen en lijkt er zo in gesprekken toch echt wel het een en ander vanaf te weten. Heel veel meer dan ik in ieder geval. :)

Maar omdat jullie allemaal zo benadrukken dat het lamoen eigenlijk niet breed genoeg kan zijn twijfel ik nu toch wel. Als ik nu een nieuw lamoen aanschaf wil ik niet weer een verkeerde keuze maken. Pfff... lastig hoor...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:19

Voor dit soort wagens kun je op een gegeven moment niet breder, daar is de bevestiving aan de wagen niet geschikt voor. Dan kom je uit op onafhankelijke lamoenstokken, en die kunnen aan deze wagen niet bevestigd worden.

Wel kan het U-vormige achtergedeelte dat ie voor je kan maken ronder worden gemaakt, dat de kont van je Fjord dus meer kan uitzwaaien, maar dan kun je de voorstokken niet makkelijk meer in- en uitschuiven....

Je hebt pb.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:15

Neem anders contact op met Andries van HCA, die maken zo een breed lamoen voor je die op je wagen past, geen probleem !

De lemerij is geen wagenbouwer, dat is een verkoper, die kan niks zelf maken.

Wij laten ook wel eens een lamoen door een technische dienstverlening hier in de buurt maken, die ook stalen spanten voor stallen maakt e.d. , en onderdelen voor tractoren, die maken voor een appel en een ei een lamoen voor je .... *D

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:44

De Lemerij kan binnen grenzen wel dingen vermaken, hoor. En als de benodigde aanpassingen te groot zijn, dan bestelt hij het gewoon precies naar wens.

Maar ik heb nu eerst even met een clubgenootje overlegd dat ik komende zaterdag een keer met haar wagen mag rijden. Haar wagen is vergelijkbaar met de mijne v.w.b. type en gewicht, maar zij heeft er een smal en een breed lamoen bij (heeft een pony en een paard voor dezelfde wagen lopen).

Haar smalle lamoen is net zo breed als het mijne (dus 75 cm), maar het brede lamoen is ca. 90 cm breed.
Ik ga dus nu eerst eens proefrijden met haar bredere lamoen om te kijken of Coldy inderdaad lekkerder loopt met dat lamoen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:45

@MarjaR: dat is een hele slimme oplossing, mennen met een wagen met een breder lamoen.
Dan kun je zelf zien en ervaren of 90/95 cm breed genoeg is of niet.