[AR] Twee tuigvraagjes: strengbevestiging en onderleggers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Twee tuigvraagjes: strengbevestiging en onderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 14:11

Ik wil het mennen men mijn shet weer op gaan pakken.
Zij is braaf en beleerd en ik heb ervaring.
Om te beginnen heb ik een 2e hands tuig en wagen aangeschaft.
Hier zitten nog geen paniekhaken aan, wat ik wel wil. Alleen zijn het touwstrengen, dus ik zit te dubben hoe ik daar het beste paniekhaken aan kan bevestigen en vooral, wat past?

Op deze manier zit de streng direct aan de paniekhaak bevestigd, maar is dit stabiel genoeg?

Ik zou het ook op deze manier aan kunnen pakken, maar ik vraag me af of dat past.

Ook ben ik op zoek naar schofttuig- en borsttuigonderleggers, maar ik kan deze niet in een klein maatje (stokmaat is 90cm) vinden. Iemand tips?

Maisie

Re: Twee tuigvraagjes: strengbevestiging en onderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:33

kunnen de paniekhaken niet aan de kar en dan daar je streng aan vast ?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:55

Paniekhaken kan je aan je kar vastzetten (dat hoort namelijk ook zo) en dan het lusje van je touwstreng eraan. Dan heb je dat ding van de tweede foto helemaal niet nodig want dat maakt je streng weer zwaar en dat gaat rammelen.
Je kan tuigonderleggers op maat bestellen bij www.horsetotaal.nl Even je schoft en borststuk opmeten, aangeven welke kleuren je wil en dan krijg je het geheel voor een euro of 45 thuis gestuurd.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:08

Tuigonderleggers kan je ook op maat bestellen bij Ifever hier op bokt.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:27

Ik heb gewoon schofttuig onderlegger van Imperial Riding. Kortste maat die beschikbaar was en die past perfect op mijn tuig (shetlander, 98cm) ook zo'n touwstrengen tuig. Weet niet of het hetzelfde tuig is maar grote kans van wel.
Als je de maten precies wil weten kan ik wel even wat opmeten en eventueel een foto maken. Maar weet niet hoe ik die op het forum plaats..

Als het hetzelfde tuig is, ben ik dan wel heel benieuwd hoe je je strengen aan die paniekhaken gaat bevestigen. Als je een manier hebt gevonden en je het gelukt is, zou ik daar wel graag een foto van zien. Ik zou ook graag paniekhaken aan mijn strengen hebben maar die touwen zijn zo stug dus ik zag daar niet echt mogelijkheden in.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 23:36

Die tuigonderleggers gaan wel goed komen, bedankt voor de links!

Ik denk dat we hetzelfde tuig hebben Klaaswoeba. Het touw is stug en is minstens 2cm dik.
Ik kan er wel een ring om laten maken, maar dan heb ik nog een "schakel" erbij, dus dat doe ik liever niet.
Dus ik ben er nog niet uit...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 02:59

Even stipje. De foto's zijn erg duidelijk. Ik vroeg me laast ook al af of ik touwen aan de paniekhaken kan vastmaken omdat de strengen te kort zijn. Maar ja, wat voor soort touw is sterk genoeg. Nou zie ik 2cm dik. Heeft natuurlijk ook nog te maken met het gewicht dat er mee getrokken gaat worden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:43

In dat geval zou ik eerder langere strengen kopen.
Of hebben ze een afwijkende breedte?

Ik heb zulk tuig.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:16

Dit is een zelfgemaakt tuig. Mooi (bruin tuigleer) maar afwijkend van andere tuigen. Ook worden hier de strengen vaak aan haken aan de zweng vastgemaakt en dus zitten er ipv stroppen, gewoon gaten op het einde van de strengen die dan weer aan de haken vastgemaakt worden. Ik heb europese zwengen dus daar zou beter een strop bij passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:19

Dit tuigje is ander gewoon te koop in winkels hoor? Bij mijn weten is het geen zelf gemaakt tuigje?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:23

@ Judith: Balance heeft een zelfgemaakt tuig waarvan ze de (leren) strengen wil verlengen.
Ik heb stugge touwstrengen, maar wil ze graag dmv paniekhaken bevestigen.
(En ben er nog niet achter hoe, heb nog geen haken gevonden waarmee ik denk dat het gaat passen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:27

Excuses, dan heb ik het verkeerd gelezen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:31

Ligt het nu aan mij, of denken jullie veel te moeilijk?
Als je de paniekhaak met het vierkante gedeelte (wat je op de eerste tekening door de lus van de streng hebt gedaan) aan je wagen vastmaakt, en dan de lus van de streng door het gedeelte doet dat je open kan klappen.... dan maak je je strengen dmv paniekhaken vast aan je zweng. Simpeler kan niet, en dat is toch je bedoeling???

(gaat even iets tekenen in Paint... moment)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:39

dus zoiets? Moet je zweng wel een oog hebben....

Afbeelding

Dit is volgens mij hetzelfde als oa. Maisie en Napie bedoelen. En ook de meest gebruikte manier bij gewone leren strengen met daaraan een gesp of lus.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:45

Bedankt voor je toelichting!
Ik begrijp de manier van bevestigen, maar volgens mij krijg ik het touw niet in het "openklapbare deel" omdat het touw te dik/stug is.
Daar hoop ik met dit topic achter te komen, voor ik sluitingen aanschaf waar ik niets aan heb.

Maar misschien doe ik idd wel veel te moeilijk... :o

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:47

Kan je je strengen/borsttuig niet gewoon even meenemen naar de winkel en het even passen?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:01

Die krijg je er wel doorheen, je hebt grote en kleine paniekhaken. Heb hier ook dik touw liggen, bijna 2 cm, en die gaan gemakkelijk door mijn kleine paniekhaken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:13

Inderdaad is mijn tuig zelf gemaakt, weliswaar door een zadelmaker maar hij heeft geen kaas gegeten van tuigenmaken.
Ik zat te denken dat het misschien een idee is om twee paniekhaken aan elkaar te maken. Daarvan weet je in elk geval dat ze nogal wat krachten kunnen hebben. En dan bedoel ik die van de foto's he. Ze zijn alleen erg duur maar dat is de veiligheid wel waard.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:19

Divine schreef:
dus zoiets? Moet je zweng wel een oog hebben....

Afbeelding

Dit is volgens mij hetzelfde als oa. Maisie en Napie bedoelen. En ook de meest gebruikte manier bij gewone leren strengen met daaraan een gesp of lus.

dat is het ja.
wij hebben met school mennen, en zo zitten ze vast.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:12

Ik heb vandaag tuig op maat gemaakt en de tweewieler erachter gehangen.
Ik moet nog wel wat aanpassingen doen, de strengen zijn nl te lang en de boom is voor het mooi iets te smal.
Dus ik ga de strengen (laten) aanpassen, waarbij ik rekening kan houden met paniekhaken.

Maar ik kon het toch niet laten om even een klein rondje te maken en wat was dat heerlijk!
Ze pakte alles zo makkelijk op. Ik snap niet hoe ik dit jaren heb kunnen missen...
Echt zo ontzettend genieten, ik moest het gewoon even kwijt.

Lotje heeft lang stil moeten staan om alles aan te passen, sulky in evenwicht brengen e.d. en ze was zo ontzettend braaf. Ik heb d'r zes jaar, maar ze blijft me verbazen.

Helaas hadden mijn groom en ik geen camera bij ons...

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:04

superlotje schreef:
Ik heb vandaag tuig op maat gemaakt en de tweewieler erachter gehangen.
Ik moet nog wel wat aanpassingen doen, de strengen zijn nl te lang en de boom is voor het mooi iets te smal.
Dus ik ga de strengen (laten) aanpassen, waarbij ik rekening kan houden met paniekhaken.

Maar ik kon het toch niet laten om even een klein rondje te maken en wat was dat heerlijk!
Ze pakte alles zo makkelijk op. Ik snap niet hoe ik dit jaren heb kunnen missen...
Echt zo ontzettend genieten, ik moest het gewoon even kwijt.

Lotje heeft lang stil moeten staan om alles aan te passen, sulky in evenwicht brengen e.d. en ze was zo ontzettend braaf. Ik heb d'r zes jaar, maar ze blijft me verbazen.

Helaas hadden mijn groom en ik geen camera bij ons...

Mooi dat het goed ging! Shetlanders zijn ook zulke slimme paardjes, mijnes blijft me ook altijd verbazen, ook al ken en heb ik haar al vanaf veulen en zelf alles geleerd :P

Heb je al iets gevonden wat betreft die paniekhaken? En bevalt het tuig jou wel goed? (ik heb ook het tuig van de foto een stuk terug op de pagina). Bij mij blijft het zo ontzettend stuk en er komen nou al scheuren in een aantal riempjes (na anderhalf a twee jaar matig intensief gebruik met veel invetten en goed onderhoud..).
Excuses voor de late reactie, heb het stiekem ook een beetje te druk op netjes actief op het forum te zijn :P.
Als je er nog is aan toe komt fotos te maken ben ik wel benieuwd!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 11:29

Bedankt voor je reactie Klaaswoeba!
Het tuig was bij mij ook vrij stug, maar na flink in de lederdressing zetten was dat al een stuk beter. Het blijft voor mij echt een tuig om mee te beginnen, dus de kans is groot dat als het mennen over een tijd nog zo goed bevalt, dat er dan een ander tuig komt.

Ik ben een week op vakantie geweest dus heb wel nagedacht, maar nog niets anders uitgeprobeerd qua strengbevestiging. Ga er deze week wel lekker mee stoeien.

Je hoeft je niet te excuseren voor een late reactie hoor. Ik ga mijn bokt-activiteiten ook flink terugschroeven, maar zal nog wel een keertje foto's van Lotje voor het wagentje plaatsen.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:32

Hmja zo was het voor mij ook, vooral begin tuig. Het wordt bij mij echter niet soepeler, ook al vet ik het elke dag in.
Ben nou ook opzoek naar een nieuw tuig, maar is wel moeilijk te beslissen hoe en wat.
Ook qua bevestiging van de strengen loop ik tegen wat onduidelijkheid aan. Bij veel tuigen (bv Ideal Web tech combi) moet je zelf nog paniekhaken en strenggespen kopen of stroppen waardoor het een nog duurder grapje wordt.

Blijf benieuwd naar je fotos (en oplossing met de touwstrengen), had al in je topic over alleen je pony gespiekt en is wel een heel leuk beestje^^.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 01:47

Op die foto's is ze nog minstens 2x zo dik als nu.
Ik heb haar dinsdag weer ingespannen, op een paar streken na omdat ze niet bij de kudde weg wilde ging het echt super! Heerlijk stuk in middendraf gereden. Er werd op de route veel aan de weg gewerkt, maar van al dat groot materieel had ze helemaal niets. Wapperende rood-witte lintjes werden keurig genegeerd, zelfs toen we door een auto werden afgesneden }:0 reageerde ze niet.
Kinderen onderweg: "Kijk een pony! Waarvoor heeft ze een stok(=zweep) in haar handen?" Ander kind: "Als hij niet luistert dan SLAAT ze!" ~~}> Echt grappig.

De terugkomst was helaas wat minder. Er staat nl een nieuwe pony in de weide die het erg goed met Lot kan vinden, en Lot met haar. Zo schattig! Ze zijn continue bij elkaar, Lotje beschermd haar echt.
Maar toen ik Lotje uitgespannen had en haar aan de hand droog wilde stappen (groom stond net op het punt om te vertrekken) kwam de kudde even kijken.
De schattige nieuwe pony rende naar de rand van het land, schatte de afstand in, en dook de sloot in om bij Lotje te komen. Gelukkig een van de weinige sloten met zandbodem hier, dus de pony kwam er zelf uit. Met enige moeite de pony gevangen, eigenaar vd pony kon helaas niet komen. Pony droogewreven, gestapt en nog meer gedroogd, wat echt voor geen meter ging. Dus kon pas uren later en met een erg lege maag naar huis.

Helaas weer geen foto's... Had er wel aan gedacht, batterijen opgeladen e.d, maar uiteindelijk op de keukentafel laten liggen. Stom.

Ik heb nog geen veranderingen aangebracht aan de strengen, wil eerst voor een ander lamoen kijken, omdat deze in lengte en breedte maar net aan kan.