Fjord verkeerd gereden!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Latamo

Fjord verkeerd gereden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:35

Ik rijd sinds kort op een nogal forse fjord 'Tamara'.
De eigenaren hebben haar als karrenpaard gekocht en ze is nooit
echt goed ingereden. Mijn vriendin en ik willen haar nu op de goede
manier leren rijden, maar hoe zouden we dat het beste kunnen doen?
Met grondwerk lijkt ons het beste om vanaf de basis te beginnen,
met wijken voor druk enzo. Is dat het beste of zouden we het beste
iets anders kunnen doen?

Gr
Lindy

Vjestagirl

Re: Fjord verkeerd gereden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:36

Als je nog nooit eerder een paard beleerd hebt: hulp vragen aan iemand die het wel al eens gedaan heeft. NIET zelf aan gaan prutsen, een paard heb je zo verpest.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:29

Ben het eens met Vjestagirl :)
Zou het zelf niet proberen, je kan beter leren van iemand die er ervaring mee heeft.

Latamo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:56

Ja, er komt nu om de 2 weken een instructeur les geven. En met die informatie gaan we daarna zelf aan de slag en veel oefenen. :9
Bedankt voor de reacties :D

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:57

Wanneer heb je je eerste les?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:00

Super! Veel succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:20

Niet zelf gaan klooien , zoek een profesioneel iemand die jullie er wel een beetje bij betrekt , eerlijk maar consuquent is en veel succes ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:22

Eens in de twee weken gaat niet voldoende zijn. Bij het beleren van een paard heb je dagelijks begeleiding nodig, ieder moment dat je er op stapt.

De hulpen die bij het rijden gegeven worden, helemaal als het paard volgens Achenbach gemend/gereden is, kunnen haaks staan op de teugelhulpen van de dressuur. En een Fjord is heel sterk, gemend wordt met een stang, willen jullie haar op een trensje gaan inrijden?

Latamo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:43

2 weken geleden hadden we de eerste les.

@Cassidy
Ze is al lang ingereden, alleen verkeerd. Vroeger was ze een *karrenpaard* En af en toe ging er is iemand opzitten, maar ze is nooit echt goed ingereden. We rijden haar nu met een trensbit. Welk bit zou je dan het beste kunnen gebruiken?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:52

Bitloos? :D :):)

Latamo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:56

Ja, dat zou ik graag willen bereiken maar daar moeten we dan nog hard aan werken. En eerst zorgen dat de basis er goed in zit *D .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:03

Idd eerst grondwerk doen,dan krijg je zowiezo een goede en leuke band met het dier.
Verder als je erop zit eerst werken aan ballans,galloperen zal denk ik toch niet goed gaan dus veel stap en draf oefeningen doen.

Goed dat je hulp erbij hebt want iemand die ernaast staat ziet zo veel meer dan degene die erop zit!
Het zal niet gemakkelijk worden,zal een poos gaan duren maar als je genoeg doorzettingsvermogen hebt dan lukt het je wel.

Dus hou de geduld erin,kan zijn dat het dier eerst veel rechtgericht moet worden anders kan ie geen ballans houden.Maar ook dat kan een goede instructeur zien en je leren.

Heel veel succes!!!! +:)+

Latamo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:44

Bedankt voor je reachtie:D
Ja, dat lijkt mij ook het beste grondwerk. En ik wil ook graag een goede band met haar opbouwen. Dan kom je later ook veel verder dan als je geen band hebt.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:57

Ja ik zou eerst een band opbouwen! :D
Veel Succes! +:)+

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:49

Eerst een band opbouwen inderdaad, poetsen, grondwerk enz. Succes!

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:52

Longeren werkt ook altijd erg goed! ook leuk ter afwisseling voor het paard.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:38

Een trensje of bitloos is prima. Dat een paard gemend wordt met een stang wil niet zeggen dat ze hard in de mond is.
Mijn fjord kocht ik ook als paard dat bijna alleen maar voor de koets had gelopen, nauwelijks onder het zadel. Gewoon rustig aan begonnen met onder het zadel en met instructeur en dat ging heel goed. Voordeel is dat ze de stemhulpen en links/recht al heel goed kennen van het mennen. Gebruik gerust stemhulpen die ze kent, dan snapt ze je sneller.
Mijn fjord loopt voor de wagen met een stang en onder het zadel op een enkel gebroken trensje of bitloos en luister in alle gevallen netjes naar de hulpen.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:54

Je zou zo bitloos kunnen overstappen. Zonder bit heb je echt niet meer of minder controle. Het gaat om hoe je met je zit rijd en je timing. Ik vraag altijd eerst vriendelijk en dan verhoog ik de druk. Bijvoorbeeld om te gaan stappen:

Eerste vraag ik: "and walk" doe mijn handen naar voren en verplaats mijn zit naar voren. Wacht 3 sec. niet langer en dan druk ik voorzichtig met mijn benen, weer 3 sec. wachten en dan meer been geven of mijn paard uit evenwicht brengen door even naar links of rechts te sturen. Doordat je dit consequent volgens deze stappen doet gaat je paard nadenken en eerder reageren. Als hij namelijk niet reageert op de "and walk", of "en stap" gaat hij meer druk ervaren door je been en wordt het minder prettig voor hem. Dus binnen een paar minuten voel je dan al verandering. Als je meteen benen gebruikt ga je je paard binnen de kortste keren afstompen, doordat je werkt met drukverhoging krijg je een subtieler paard.

Met het sturen vraag ik eerst op mijn zit door gewichtsberplaatsing en een beetje teugelhulp, maar maar heel weinig en geef mijn paard weer 3 sec. de tijd om reageren. Reageert mijn paard niet pak ik mijn teugel iets korter en haal hem in een pulserende beweging naar mij toe inclusief een beetje been erbij. Doordat je in de beweging van je paard het hoofd naar links of naar rechts haalt, krijg je ook geen discussie.

Het is moeilijk te beschrijven vanachter een pc zonder foto`s, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt.