[AR] Kar/tuig passend maken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kar/tuig passend maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:33

Sinds kort ben ik met koetsier cursus begonnen en vandaag heb ik besloten om Tobbe voor de kar te zetten om te kijken of alles past, of passend is te krijgen.

In het tuig
Afbeelding

Hoofdstel
Afbeelding
Zit niet helemaal lekker achter de oren. Vermoed zelf dat komt doordat frontriem te klein is. Zal morgen even kijken en foto van maken hoe het ligt zonder frontriem. Is ook mogelijk om zonder frontriem te rijden of is dat gevaarlijk?

Voor de kar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vindt zelf dat de broek niet helemaal lekker zit, en dat hij iets te kort voor de kar staat, en brancardberugels zouden meer omlaag mogen. Dit is volgens mij op te lossen door door broekriem ogen en stop haken wat meer naar voren te laten plaatsen op lamoen. Mochten nog meer dingen zijn die jullie opvallen wat zou moeten gebeuren hoor ik het graag.

Waar ik ook wel wat mee zit, is dat Tobbe nogal onrustig voor zijn doen tijdens in/uit spannen. Het is net als of hij bepaalde druk ervaart zodra hij voor de kar staat waar hij voor probeert weg te lopen. Daardoor moest regelmatig tegen hem zeggen dat hij stiel moest blijven staan, en ook wanneer hij eenmaal helemaal is ingespannen heeft hij toch neiging om steeds weg te willen lopen.
Bij slepen was hij beging ook wat onrustig terwijl dat nu super gaar en liefst staat hij stil. Misschien is kwestie van in/uit spannen regelmatig oefeningen, zal ook kijken of voor volgende keer groom kan strikken.
Tobbe is paard met veel men ervaringen, maar zo met mij als nieuwe eigenaar merk ik toch heel erg opbouwen is.

Michellette

Re: Kar/tuig passend maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:39

Als je eens zou gaan beginnen met het losser doen van de broek en het wat strakker zetten van de strengen, dan lijkt het al heel anders en hoeft er (nog) niets aan het lamoen veranderd te worden.
Hoofdstel: oogkleppen mogen wat lager waardoor er bij de oren wat meer ruimte kan komen in combinatie met de frontriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:50

Hoofsdstel zal zeker proberen.
Strengen/broek komt hij dat niet te dicht op de kar te staan, of vind jij dat van niet ?

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:37

Op de foto zit zijn broek idd wat strak, het lijkt of het gewicht van de kar op zijn broek hangt nu en dan gaat door de hefboomwerkling automatisch ook de lamoen omhoog. Als hij een stapje naar voren zou doen komt de broek losser en zaken de lamoen.. Kan op de foto niet zo goed zien of daarna (na t stapje voorwaarts) t al beter zit allemaal anders zou de broek wat losser een goed idee zijn om te proberen.. en dan is het natuurlijk goed om te kijken of de strengen dan niet te lang worden. Als je de kar achteruit duwt moeten de strengen niet zo lang zijn dat je lamoen uit de beugels van het schofje glijden.. B-)

En inderdaad de oogkleppen, vooral de linker zit te hoog. Moet 1/3de op het oog en 2/3de er onder zijn ;)

Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:48

Broek zit toch echt wat te strak, je ziet hem ook echt strak om te billen trekken, hij lijkt wat te klein. Je zou de broekhaken juist ietsje naar achteren kunnen verplaatsen, maar daar moet je wel mee oppassen, zodat je niet de werking van de broek wegneemt.

Persoonlijk zou ik ook wat aan de liverpool veranderen; neem aan dat je de 3e sleuf toch niet gebruikt, die kan je er net zo goed afslijpen; zo zijn de scharen erg lang en krijg je een soort van 'slagtand-idee'.

Strengen zou ik in jou geval niet onder de buitensingel door laten lopen; precies op die plek zit de gesp, en dat gaat al snel stoten.

Lamoen mag inderdaad wat lager; dus brancardbeugels zou je paar gaatjes lager kunnen doen, zodat het lamoen meer parallel loopt, en niet zo omhoog.

De bevestiging van het lamoen aan de wagen vind ik toch vrij laag eigenlijk, maar dat is iets wat er aan de wagen veranderd zou moeten worden.
Lamoen zelf is wat te lang. Je zou hem iets langer in de strengen kunnen zetten, zodat hij wat verder in het lamoen loopt, maar juist vanwege de wendbaarheid is het wel fijn als je pony dicht op de wagen loopt; kijk uit dat je hem niet té ver zet.

stophaken kunnen inderdaad iets naar voren, maar zou ik niet te ver zetten. De rest van het lamoen aan de voorkant van wat je overhoud zou ik weghalen of ombuigen, want denk dat je nog steeds te veel overhoudt; dat is niet fijn want dan wordt hij constant in z'n hals geprikt als je een bocht of wending maakt, en bij stelling vragen.

Je schoftje ligt ook iets te ver naar voren; hij kantelt wat naar achteren. Die zou ik iets meer naar achteren leggen.

Het probleem met de frontriem zie je wel vaker, meestal ligt dat inderdaad er aan dat de frontriem te klein is, en dat de verhouding in z'n geheel niet helemaal klopt, ook met de windriemen.
Persoonlijk vind ik dit soort frontriemen toch altijd wel heel groot en breed, je zou ook kunnen kijken naar een andere frontriem, of je zou er ook eentje kunnen laten maken.
Als je van chique/bling-bling houd, moet je maar eens bij Ukie kijken; zij maakt ook menfrontriemen :)

Afbeelding

Zonder frontriem zou ik niet zo snel doen; die houd toch wel alles een beetje op zijn plek, de lepel (die jij niet aan je hoofdstel hebt zitten) en de windriemen. Maar heb er geen ervaring mee, misschien is het best mogelijk. Persoonlijk zou ik het zelf niet zo mooi vinden.
Denk dat een smallere frontriem ook beter bij hem zal zitten, en hem ook mooier zal staan.

Rugriem lijkt iets te strak te zitten, maar dat zal ook al wel beter zitten als het schoftje wat naar achteren wordt verplaatst. De hoogte van het borsttuig is verder prima imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:37

Goh hoop informatie :D , dankje :o .

Hoogte lamoen, dit zou idd wel hoofdprobleem kunnen zijn.
Wat ik kan doen doen is lamoen omdraaien en dan is net even 5cm hoger. Brancard beugels moest ik een gaatje omhoog doen omdat ander lamoen aan broek hing. Maar mogelijk hier mee opgelost.

Broek, te straks zit hij volgens mij niet. Want zodra hij weg stapt en strengen strak komen te staan past er makkelijk een brede hand er tussen. Kon dit jammer genoeg niet goed op de foto zetten doordat meneer steeds halve stap achteruit deed.

Rest zijn allemaal goede tips en ga zeker proberen en er fotos van maken. Voor rest ga ik deze wagen maar 1 maandje gebruiken waardoor ook weer niet te veel aan wil doen. Daarna gaat paard terug naar Drenthe en daar hebben ze hele mooie menwagens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:49

hey joram , tijd niet gezien

zou de lamoen niet omdraaien ..
beter de branca.beugels lager zetten
en de broek afstelling dan ook dus ook aanpassen
kan die iets naar achteren ?

persoonlijk zou ik m ook iets verder naar voren zetten
ivm de lengte van je lamoen

en je schoftje iets naar achteren die ligt nu te ver naar voren

hoofdstel lijkt wat krap maar als je geen vlecht in de maantop doet
zal dat al wat schelen , probeer het eens zonder

altijd even puzzellen met een nieuw tuig voor een nieuwe wagen

succes
Laatst bijgewerkt door nickyu op 06-10-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:51

Lamoen zou ik idd niet omdraaien, dan krijg je alleen maar meer gedoe met stophaken en broekhaken, en met de zweng.
Gewoon brancardbeugels lager hangen en broek anders afstellen.

Maar, je rijdt dus maar een maandje met deze pony voor deze kar? Krijg je dan een andere wagen, of werk je dan zowiezo niet meer met deze pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:43

Jep, eerste geval. Tobbe komt over ongeveer maand op andere stal te staan en daar hebben ze meerdere menwagens die ik mag gebruiken, en die zijn ook stuk beter dan deze

Broek hoe kan voor elkaar krijgen dat die lamoen niet aan gaat hangen ? Broek lager hangen lijk toch niet bedoeling. Broek minder strak en strengen korter zou kunnen maar komt hij dan niet te dicht op de kar ? Ik ga in iedergeval wel even allemaal proberen en maak ik er wel even fotos van.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:33

Het probleem met de frontriem zou je ook op kunnen lossen door hem een stuk losser te zetten:
Hij zit nu over de bakstukken en keelriem. Als je het rozet eraf haalt en de frontriem alleen over de bakstukken laat lopen, dan heb je al gauw weer een cm of 5 ruimte erbij.
Hier zie je een voorbeeld.
De 2 linkse is hoe het nu zit, de rechter zit alleen over de bakstukken.
Alleen kun je het rozet dan niet meer gebruiken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:19

hey joram knappe tobbe! Zal ik binnekort even langskomen om je te helpen :D?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:45

ik zou strengendragers aan de wagen doen en daar de strengen door. Verder moeilijk te zien omdat hij niet strak in de strengen staat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:49

ben ik de enige die het borststuk net iets te hoog vind zitten aan de voorkant? bij de luchtpijp. hi jmoet ook niet te laat maar hij zit nu net in de onderhals

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:00

denk dat die niet recht hangt hagelslag

links lijkt die wat hoog te hangen maar rechts juist weer goed/aan de lage kant
gehele tuig zit nog niet lekker
gewoon paar keer wat verzetten , samen met een kenner ,

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:36

Je hebt al veel goede tips gehad, komt er nog eentje :D
Ik zou de strengen niet tussen de buitenen binnensingels door laten lopen, want dit gaat stoten met de gesp, je kunt ze in dit geval beter buiten om laten lopen, dan lopen ze vrij en zullen ze je paardje niet hinderen, dus buiten de buitensingel om (als het goed is leer je dit ook op je cursus).
Veel succes met alles passend krijgen en met het halen van je koetsiersbewijs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:18

Op cursus leerde ik juist dat tussen binnen en buiten singel moeten, terwijl ik zelf de strengen voorheen altijd buiten om deed.

Update
Vandaag weer even bezig geweest.
Hoofdstel,
Oogkleppen gaatje lager gehangen en bit 2 gaatjes omhoog doordat ik zag dat die bijna tegen hengsten tandjes aan zat. Hoofdstel zit nu stukken beter. Zit wel aan te denken om bij wind riempje gaatje bij te maken zodat ietsje minder strak zit.

Borststuk heb ik ook 1 gaatje lager gehangen.
Schofttiog veder naar achter geplaatst, maar op gegeven moment zat die weer op zijn oude plek en de singel hing toen erg los.

Lamoen
Afbeelding
1. Hier heb ik broek gaatje lager gehangen zodat lamoen niet kruisriem trekt.

Afbeelding
2. Tobbe veder van kar af ingespannen door broek vast te maken aan stop haken. Zo past geheel vrij goed al staat hij wel ver van de kar.

Afbeelding
3. Lamoen omgedraaid zodat ik Tobbe stuk dichter op kar kon zetten.

Denk zelf dat ik beste voor oplossing 2 kan gaan, en voor mooie kan ik de brancard beugels nog gaatje lager hangen. En is belangrijk om stophaken aan te passen ?
Echte geweldig kar zal toch niet worden. Gaat mij meer mee om dat ik veilig mee aan slag kan voor een maandje.
Nog foto van andere kant.
Afbeelding