[AR] Hoe de winter in met menpaard/pony..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefielover

Hoe de winter in met menpaard/pony..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:31

Ik ben sinds dit voorjaar weer volop aan het mennen met mijn shetlander. Maar nu loop ik wel tegen een probleem aan. Ze staat met een al behoorlijke wintervacht.

Dekens wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Ze staat 24/7 buiten met vriendinnetjes en ik laat haar het liefst zo natuurlijk mogelijk leven. Maar nu(en ja ik weet dat het nu ook gewoon nog warm is) is ze in no time helemaal van top tot teen bezweet, nat en warm, en bijna niet koud te krijgen..

Ik kreeg het advies om de hals weg te scheren. Dan kon ze gewoon buiten blijven staan en toch beter haar warmte kwijt als ze echt moet werken, wat zo'n twee a drie keer in de week is. Maar gaat dat niet vreselijk schuren met een borsttuig ertegen? En loop je dan niet gevaar met kou op de luchtpijp e.d.?

Kortom, hoe doen/ zouden jullie dat doen als je je paard niet helemaal wilt scheren en zonder dekens wilt laten staan, maar toch geen winterstop met het mennen wilt nemen?

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:49

Als je pony dicht bij huis staat zou ik een deken opdoen na het rijden en die een uur of 2 later eraf halen.
Zelf zou ik ook zeker niet gaan scheren. Als er weer zo'n winter komt als afgelopen winter....

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:08

eefielover schreef:
Kortom, hoe doen/ zouden jullie dat doen als je je paard niet helemaal wilt scheren en zonder dekens wilt laten staan, maar toch geen winterstop met het mennen wilt nemen?

Goed uitstappen na het mennen, zodat ze goed op adem is en gestopt is met actief zweten.

Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is wil helemaal niet zeggen dat ze op de huid nog steeds nat is. De vacht van een paard heeft een capillaire werking: het vocht wordt vanzelf vanaf de huid via de vacht naar buiten afgevoerd. Moeder natuur heeft dit prima geregeld. :)
De pony ziet er dus veel langer nat uit dan dat ze het op de huid nog werkelijk is. Ze vatten echt niet zo snel kou, hoor.

Juist nu het nog zo warm is klinkt het opdoen van dekens na het rijden mij zelfs al "pesten" in de oren: het beest heeft het al zo warm, en dan ga je er ook nog eens een deken op leggen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:11

Heb nog maar een 'men'-winter meegemaakt...maar dat was dan ook wel een hele heftige winter (afgelopen winter) :+

Zou toch de trainingsarbeid wel iets gaan aanpassen als je de pony niet onder de deken wilt zetten en scheren. Aanpassen dan vooral in langer uitstappen en wat meer stappauzes inlassen zodat ze niet al te heftig gaan zweten en dan zijn ze ook wat eerder minder warm. Daarbij denk ik ook wel dat je zelf wat minder gaat mennen, laten we wel zijn, in de heftige kou gaan mennen is geen pretje }:0

Onze Simba zat toch echt mega in zijn wintervacht en we menden zeer regelmatig ook lange stukken en in de kou. Hij zweette wel, maar dat viel wel heel erg mee en we stapten altijd lekker uit. Nooit dekentje op gedaan, wel na het mennen voer geven in de inloopstal zodat hij 'tochtvrij' kon bijkomen en even lekker laten rollen, werkt ook goed. Hij was dus echt wel eens nat op zijn vacht, maar dat is logisch want het zweet wordt ook via de vacht afgevoerd. Daar is een vacht ook voor, dat is dus niet slecht ofzo. Als je een deken op een paard legt komt daar ook het zweet doorheen.

Op deze foto zie je dat goed...
Sim na een tochtje...
Afbeelding

Overigens zijn de dagen dat het opeens warmer is veel gevaarlijker dan wanneer het echt flink koud is want dan gaan ze juist extra zweten.
Op de stalhouderij waar ik regelmatig kom wordt geen enkel paard geschoren en staat ook niets onder een deken...en ze zijn nooit verkouden.

hafjelingerJarig

Re: Hoe de winter in met menpaard/pony..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:15

Ik ga ook niet scheren, zowel bij mijn pony als paard niet. Ik rij gewoon wat rustiger en na het rijden gaat er een goede zweetdeken overheen. En sowieso heb ik in de winter toch niet zo'n zin om op de wagen te zitten, dus ik rij ook veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:29

De borst/onderkant van de hals eruit scheren werkt echt prima en ze hoeven dan niet onder dek. Ze hebben gelijk meer uithoudingsvermogen ook als ze hun warmte kwijt kunnen. Hoeft maar een baan van 20 cm aan de onderkant van de hals te zijn. Dan staan ze ook niet lang met een natte borst, dat kan wel degelijk kwaad.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:33

Het is zoals Marja schrijft. Het is dus heel belangrijk dat je na het rijden lang genoeg uitstapt, zodat de huid droog is, ook al is de vacht van buiten nog nat. Als je pony veel moeite heeft om zijn warmte kwijt te raken kan gedeeltelijk scheren een optie zijn, dan heb je nog steeds geen deken nodig. Toevallig heb ik daar net een topic over gepost op het Tinker-forum: [TI] Is jouw Tinker ook z'n hijger?.
Goede informatie over de zin en onzin van dekens en scheren vind je ook op de website van Paard Natuurlijk.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:47

Ik doe ook geen zweetdeken op. Dan zet ik haar liever nog een uurtje op stal om bij te komen dan een zweetdeken op te doen.

Voor mn gevoel kan ik stappen tot ik een ons weeg, echt drogen doet ze niet. En koud zweet is anders dan warm zweet dat weet ik. maar toch twijfel ik elke keer als ik haar terug zet in de paddock bij de rest. Rollen doet ze altijd wel dus dat scheelt ook wel weer wat, en meestal voer ik ze daarna wat hooi, dus dat kan ze ook een beetje energie op doen en vanbinnen warm blijven.

Tijdens het mennen heb ik het gevoel dat ze er gewoon veeel meer moeite mee heeft omdat ze het zo warm heeft. En natuurlijk stap ik veel meer tussendoor, en stap ik langer uit, en pas ik de mentijden en drafmomenten aan, zeker als het straks echt heel koud is.

Ergens heb ik gewoon het idee dat tijdens het mennen ze gelukkiger is als ik een baantje wegscheer. Maar aan de andere kant heb ik het idee dat het na het mennen alleen maar vervelend is om zo'n koude baan langs je hals te hebben, zeker als ik kijk dat ze langs haar hals extreem lange haren krijgt. Ik sta zelf ook liever niet zonder sjaal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:28

We willen allemaal zo natuurlijk mogelijk, maar vervolgens wel rijden?
Naar mijn mening is het het 1 of het ander.
Dus of aan de gang met dekens, scheren, etc...
Of je training aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:03

ElsB schreef:
Goede informatie over de zin en onzin van dekens en scheren vind je ook op de website van Paard Natuurlijk.

Die info is nogal gekleurd en geeft alleen info over de in hun ogen onzin van dekens.
Terwijl dekens bij goed gebruik wel zeker hun nut kunnen bewijzen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:50

Ik scheer niet en mijn training blijft redelijk hetzelfde alleen het tempo gaat omlaag omdat ik meer stap. Last van de warmte tijdens de training hebben ze zeer zeker niet. last van kou na de training ook niet. Als de bak droog is laat ik ze daar in rollen. Dan zijn ze zo droog. Ze gaan wel op stal na de training of het moet een mooie windstille dag zijn. Vaak men ik dus aan het einde van de middag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:14

[***] schreef:
De borst/onderkant van de hals eruit scheren werkt echt prima en ze hoeven dan niet onder dek. Ze hebben gelijk meer uithoudingsvermogen ook als ze hun warmte kwijt kunnen. Hoeft maar een baan van 20 cm aan de onderkant van de hals te zijn. Dan staan ze ook niet lang met een natte borst, dat kan wel degelijk kwaad.

Helemaal mijn idee. Zo doe ik het al jaren.
's Winters longeer ik iets meer om zelf warm te blijven ipv stil op de kar te zitten. Maar wedstrijden blijf ik doorrijden.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:32

Ik had eerst ook het idee om even de borst en de onderhals te scheren maar heb het toch niet gedaan omdat ik dacht dat de longen dan wel erg op de tocht zouden staan.. jullie denken daar dus anders over?

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:13

Evelinee_ schreef:
Ik had eerst ook het idee om even de borst en de onderhals te scheren maar heb het toch niet gedaan omdat ik dacht dat de longen dan wel erg op de tocht zouden staan.. jullie denken daar dus anders over?

Ja dat is dus mijn gedachte ook een beetje.. Aan de andere kant duurt het niet zo lang, volgens mij 4 tot 6 weken voor de vacht weer redelijk terug is, en dan is het niet zo heel kaal met de echte kou en heb je nu met de training niet zo'n verhitte pony..

Hoe denken jullie daar over?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:21

Ligt er natuurlijk helemaal aan waar je je paard neerzet na het mennen, op de vlakte of gewoon beschut en uit de tocht, met plak hooi. Dat duurt zo'n uurtje voordat dat op is, dan zijn ze aardig afgekoeld / de ondervacht is dan weer droog. Als ik het helemaal niet vertrouw kan ik nog het hek van de inloopstal dichtdoen. Maar dan vind ik dat wel een 'fout' van mezelf, want je checkt gewoon goed het weer voordat je gaat mennen (zie bericht Napie).

Zo'n streep scheren scheelt wel een hoop, maar 't kan dus ook prima zonder (uitzonderingen daargelaten).

Als ze 'op de vlakte' en onbeschut staan zou ik er een ademend regendekentje met hals op leggen. Maar goed, zit je dus wel 100% met het deken gedoe en kun je ze volgens mij net zo goed helemaal kaal maken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:39

Afbeelding
Mijn pony's stonden er afgelopen winter vanaf december er zo bij. Ik had in de eerste instantie een fleece gevoerde deken op maar die werd een paar keer per week vakkundig gesloopt. Toen zijn de dekens radicaal er af gegaan en dat gaf wonder boven wonder totaal geen problemen. Die beesten zijn de hele dag aan het rennen en klieren. Extra hooi in het land en 's nachts op stal (ze waren geschoren ivm de demo op Paard en koets, in november geschoren, foto is van januari)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:52

ik ga hals en borst scheren dit jaar.
verder geen dekens i.v.m. slecht passen en deken-nijd...

verder goed uitstappen of een fleece op tot ze droog is

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:19

De mijne staat al onder een deken, en als de vacht zo dik wordt dat ik haar binnen een paar uur na het rijden niet meer echt goed droog krijg laat ik haar scheren...

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:28

mijne staat nu ook alweer onder de dekens. Ivm met wedstrijden en m dun in de vacht te houden en zo niet te hoeven scheren!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:13

de onze stond al even onder een dunne deken. Afgelopen weekend toch geschoren aangezien de vacht al aardig gegroeid was. Pony heeft het snel warm en is dan niet op zijn best. Heeft nu een dikkere deken op zodat hij lekker warm blijft. Met losrijden dunne uit/inrijdeken op. Eenmaalop temepratuur gaat die af. Tijdens uitstappen direct weer op zodat hij geen kou vat. Op stal weer de dikkere deken op. Is mijn inziens gezonder dan een warm bezweet paard nat wegzetten en koud laten worden of kou laten vatten. Wij hebben hem niet bij huis staan dus kunnen ook niet makkelijk dekens omwisselen.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:18

Dit was ook precies wat ik me afvroeg. Beest staat nou al met een dikke bontjas en is na een uurtje rijden (ongeveer evenveel stappen als draven) ook helemaal bezweet. Ze staat door de weeks sowieso de hele dag buiten, helaas niet altijd met schuilstal en het dier is een wonder in dingen slopen dus iets met dekens lijkt me ook niet optimaal.
Ze blijft wel heeel erg lang nat, maar zoals hier ook al een paar keer is gezegd en zoals ook de mevrouw waar mijn pony door de weeks staat zei is dat alleen de buitenste vacht en op de huid niet meer.
Na het rijden gaat ze altijd in de inloopstal met een bult hooi en lopen we zonder tuig enzo nog een paar rondjes dus dan komt ze ook wel wat bij qua zweet. Ze is nog nooit echt ziek geweest, wel af een toe een kuchje of snotterige neus maar nooit vieze drabsnot of erg verkouden ofzo.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:25

Mijn pony krijgt ook altijd een berenvacht. En heeft het dan echt warm, is duidelijk minder voorwaarts.
En nu is het nog vrij warm voor ze he, vergeet dat niet. Volgende week wordt het frisser. Misschien dat eerst even afwachten. En heeft je pony beschutting of een schuilstal? Dan zou ik sneller kiezen voor een stukje scheren, dan kan ze altijd kiezen om uit de wind te staan.
Ik scheer altijd de onderkant van de hals en de boeg, en soms ook een stukje bij de liezen. De buik doe ik niet, dat heb ik eerder wel gedaan maar dat werd erg koud als het regende (druppels die dan op de kale buik samenstromen en afdruppelden). Ze staat lekker buiten. Met de kont in de wind heeft ze zo nergens last van.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:52

Bedankt voor alle reacties!
Wel zie je toch dat iedereen het heel anders voor ogen heeft. De een scheert wel, de ander niet en daartussen zitten nog honderd varianten. ;)

Eigenlijk was ik aan het neigen naar de hals een streep scheren, en dan zonder dekens op de paddock waar ze verder (helaas) niet kan schuilen. Vandaag heb ik het er met mijn instructeur over gehad en die zegt dat ik toch echt beter haar vacht kan laten zitten, gewoon( misschien iets aangepast met echte kou of zoals nu echte warmte in verhouding tot dr vacht) kan rijden, goed uitstappen en na het rijden op stal tot ze droger en het zweet koud is. Daarna kan ze prima met een beetje hooi op de paddock weer naar buiten.

Mijn DA legde uit;
Het pompen is puur warmte kwijt raken en is een natuurlijk verschijnsel. Andere (koudbloed-) paarden doen dit ook, en het is vergelijkbaar met wat honden doen om de warmte kwijt te raken. Pas als het paard bij de ademhaling gaat piepen of snurken doe je er goed aan om je paard na te laten kijken, maar ook dan hoeft er niet perse iets aan de hand te zijn. Het overdreven natte zit, als het zweet koud is, aan de buitenkant van de vacht en niet meer op de huid.

Voor nu laat ik haar dus gewoon zo staan. Als het straks kouder word is het misschien ook wel gewoon minder heftig met het pompen. Deze week is het gewoon erg warm geweest en viel het op dat het mn pony toch wat belemmerde.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:40

[***] schreef:
ElsB schreef:

Die info is nogal gekleurd en geeft alleen info over de in hun ogen onzin van dekens.
Terwijl dekens bij goed gebruik wel zeker hun nut kunnen bewijzen.

Ja, bij Paard Natuurlijk hebben ze een uitgesproken mening over dekens en die is niet positief. In mijn ogen bieden ze daarmee een goed tegewicht tegen de ware lawine aan dekens waarmee je elk najaar wordt overspoeld d.m.v. folders van ruitersportzaken, advertenties in paardenbladen etc. En ook op maneges en paardenstallen worden de scheerappraraten en dekens je vaak regelrecht opgedrongen. Toen wij net een eigen paard hadden hebben we ook zonder nadenken ons paard laten scheren en drie (!)verschillende dekens gekocht. Waarom? Omdat iedereen zei dat dit toch echt noodzakelijk was. Toen ik een jaar later de info op Paard Natuurlijk las was dit voor mij een enorme eye-opener.
Maar goed, als je de mening van een onafhankelijke deskundige wilt lezen moet je hier een kijken: http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... geen-deken

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:48

ik scheer niet, gebruik geen dekens maar stap wel wat langer uit in de winter. Voor de rest doe ik gewoon hetzelfde als het hele jaar door. Ik heb geen wollebollepaard dus ook niet zo heel veel last dat ze niet droog wil worden maar ik heb in al de jaren dat ik rijd (en dat is erg intensief) nog nooit een verkouden paard gehad of een paard met spierpijn. Haren zijn er idd om het natte naar buiten toe af te voeren waar het kan verdampen. De natuur doet zijn werk.