mijn (verzorg)fjord en ik doen nu zo'n half jaartje VD. Nu zitten we vast op de Jambette, ze beweegt haar been en slaat hem uit maar houd hem niet in de lucht en ik krijg het voor geen mogelijkheid voor elkaar! hebben jullie tips en/of trics?
Michelle.
PS: ik zal het laten filmen dan kunnen jullie zien wat ik bedoel als het nog niet duidelijk is.
eh tegen haar been aangetikt en als ze dan reageerde een snoepje gegeven. nu beweegt ze haar been maar houd hem niet in de lucht en ik weet niet precies hoe ik haar kan leren hem daar te houden. gewoon ja zeggen of goedzo en dan een snoepje geven.
Heel veel geduld hebben en consequent zijn nu, en niet meer belonen voor het uitslaan. Hierdoor zal je paardje verward raken, maar wel gaan zoeken naar wat je wél bedoelt.
Slaat ze nu op de grond? Als in een soort schraap/stamp?
Niet meer belonen hiervoor, maar wachten tot ze eens enkel haar been bewegend in de lucht schraapt al is het 1cm boven de grond, of tot ze eens perongeluk toch het been naar voren heft (al dan niet gebogen), gelijk clicken en belonen.
Zo weet je paardje dat je ergens anders heen wilt dan dat schrapen en stampen.
Dus heel consequent zijn en gewoon niet meer voor het schrapen belonen.
Wat je dan ook eens kan doen is het voetje voorzichtig optillen en naar voren vragen, enkele seconden in de lucht houden (let op niet aan het been trekken) clicken en dan belonen en dit enkele keren herhalen.