Een stapje verder aan de lange teugel..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s_vJarig

Een stapje verder aan de lange teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:27

Hallo allemaal !

Ik ben nu al flink een half jaar serieus aan eht langeteugelen met mijn shetje..
Het lukt ondertussen eigenlijk al goed,
Ze loopt in een mooi verzamelde draf, figuren enz. gaan allemaal zonder problemen.
Ik zou dus eigenlijk een stapje verder willen gaan want het bevalt ons alletwee uitstekend.

Nu vraag ik me af hoe ik haar aan de lange leinen iets moeilijker oefeningen zoals het wijken oid kan aanleren..
OHZ kent ze het niet, en ik ken het ook niet..

Ik zou haar ook willen laten galloperen aan de lange teugel,
Iemand tips hiervoor ?

Groetjes !

Anoniem

Re: Een stapje verder aan de lange teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:06

Wijken kun je vanuit schouderbinnenwaarts leren. Dat heb ik toch altijd gedaan :) Dus beginnen met over de lange zijde naar binnen stellen, begrenzen met je buitenteugel. De meeste pony's gaan dan stilstaan... :D Maar als je even doorzet begrijpen ze het na een paar keer wel. Gaat dit op allebei de kanten goed, kun je over de diagonaal van hand veranderen (het beste van bijv. C naar B o.i.d.) en hierbij schouderbinnenwaarts vragen. Dan krijg je dus 'wijken' ;)

Galoperen moet je nog even mee wachten, dit is namelijk behoorlijk zwaar!

andafries

Re: Een stapje verder aan de lange teugel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:15

Wijken vindt ik geen oefening voor het lange teugel werk. Wijken voor het been is een gehoorzaamheids oefening voor het paard dat hij leert om op eenzijdige kuitdruk opzij te gaan. Wijken is ook geen zijgang. Wat wel mooi kan is schoudervoor en binnenwaarts. Ook travers en renvers kan je heel goed oefenen aan de lange teugel. Galop werk kan ook aan de lange teugel maar is best wel moeilijk . Je pony moet dan verzameld kunnen galoperen.
In ieder geval is het verstandig om les te nemen !