dressuur oefeningen aan de lange teugel uit boekje doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

dressuur oefeningen aan de lange teugel uit boekje doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:49

Ik heb heel vroeger toen ik 12 was een dressuur proeven boekje gekocht (god vraag me niet waarom) en ik weet dat ik hem nog ergens heb liggen.

Maar denk je dat het een goed idee is om vanuit dit boekje lange teugel oefeningen te proberen? Of kan ik beter wat meer zoeken naar echte lange teugel proefjes zeg maar...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:05

Ik zou gericht trainen en niet oefenen om het oefenen, dus niet wedstrijdgericht, 'maar' kijken waar je paard bij gebaat is. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:11

Dat is wel een idee. Ik ben er een tijd mee gestopt omdat het niet werkte met een halster, maar nu heb ik een passend hoofdstel en bitje, we hebben ermee geoefend en eigenlijk wil ik het weer gaan oppakken. En dus ook wat verder erin komen... Heb de DVD's van piet bakker hier wel (ergens... Ligt vast naast dat dressuur boekje :+ ) maar vind het moeilijk om de volgende stap te zetten en ook wat meer te doen dan alleen rondjes stappen en draven...

Les nemen lijkt me ook wel wat, al is het 1 keer per maand of 2 maanden maar dat is wel zo ongelooflijk duur...

TurdusMerula

Re: dressuur oefeningen aan de lange teugel uit boekje doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:16

Kijk of je les kunt vinden, iemand kunt laten meekijken (stalgenootje ofzo) of/en jezelf kunt verdiepen (dvd's boeken, enz). Je kunt ook bij een ander zijn les gaan kijken, of als toeschouwer naar een clinic gaan bijvoorbeeld. :)

Daarbij hebben bepaalde oefeningen een bepaald doel; in die zin kun je 'redeneren'.

Wat lukt je trouwens niet aan met een halster werken? (nieuwsgierigheid)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:20

Tijger is een type die zoiets heeft van nou is het wel weer klaar, en dan gaat ie zijn eigen gang. Met een halster loopt hij echt super en reageert hij op de fijnste hulpen, totdat hij niet meer wilt en loopt ie er dwars doorheen.

Hij vond het in de bak weer een beetje saai worden, dus hij begon te klieren, stopte met lopen en op het laatst zelfs te steigeren. Na een tik deed ie het weer super en liep als een trein, maar het was wel het moment waarop ik zoiets had van ik stop er voorlopig even mee want dit werkt niet.

Ik werk nou al een tijdje met het bit om het mennen op te pakken en hij doet het prima, ook omdat ik zelf wat pittiger ben geworden en hem ook wat beter bezig hou in plaats van de hele tijd het zelfde rondje lopen. Het lijkt mij gewoon heel erg leuk om op te kunnen pakken, en er wat meer in te gaan doen :) sowieso is het wel handig voor in de winter, want ik ga door de nodige gebeurtenissen nu niet meer zomaar in het donker buiten wandelen :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:23

Ga op zoek naar mensen die regelmatig aan de lange teugel werken en het leuk vinden om je te helpen (evt tegen redelijk bedrag). Er is zelfs een aparte lange teugeldag dus er zijn liefhebbers genoeg.
Heb zelf een paar keer van Piet Bakker les gehad en daar leer je wel heel veel van.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:25

Ik heb wel zijn dvd's gezien ik vond hem eerlijk gezegt een beetje fel les geven. Hij leek een beetje opgefokt en best veel schreeuwen naar mijn idee. Ik zou er zelf niet zo goed tegen kunnen hoe hij dat doet... Maar als er eventueel wel andere mensen zijn die les geven dan zou ik het best 1 keer per maand wel willen doen.

Maar de bedragen die ik te gek vind zijn die van Piet bakker, rond de 40 euro voor een half uur dacht ik dat het was. Sorry, maar dat is gewoon te veel...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:38

Ik dacht dat het wel minder was maar dan zat je met 2 in de les.
Hij is eigenlijk nooit negatief maar staat te springen als het goed gaat. Erg enthousiast. Ik ben zelf ook erg gevoelig voor mensen die een druk op je leggen of die opsommen wat je allemaal niet goed doet.

Heb net een Hyvespagina gevonden
http://langeteugel.hyves.nl/

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:09

Ik weet niets van prijzen en lessen ed, maar hij heeft naam, dus dergelijke dingen kun je verwachten...
[en ik schrik sowieso niet snel want ben Westernprijzen ed gewend...]

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:52

Millanka schreef:
Ik heb wel zijn dvd's gezien ik vond hem eerlijk gezegt een beetje fel les geven. Hij leek een beetje opgefokt en best veel schreeuwen naar mijn idee. Ik zou er zelf niet zo goed tegen kunnen hoe hij dat doet... Maar als er eventueel wel andere mensen zijn die les geven dan zou ik het best 1 keer per maand wel willen doen.

Maar de bedragen die ik te gek vind zijn die van Piet bakker, rond de 40 euro voor een half uur dacht ik dat het was. Sorry, maar dat is gewoon te veel...

Piet Bakker vraagt lang geen 40 euro voor een half uur hoor. ;) Ik vermoed dat dit bedrag uit een behoorlijk groot stuk reiskosten bestaat.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:34

;) een tijd terug was dat het gene wat ik had ontvangen, dat was tijdens een clinic en moest je dus je eigen pony mee nemen naar de clinic en dan was het een half uurtje.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:08

Lange teugel oefeningen uit het dressuur proeven boekje. ? Niet alle oefeningen die in het boekje staan zijn geschikt voor het werken aan de lange teugel. Zoals bv. een uitgestrekte draf dan zou je mee moeten rennen en dat mag niet want dan stoor je het paard teveel in de mond.
Mocht je les of clinic zoeken ik geef les in het werken aan de lange teugel. Ben trouwens ook beheerder van de lange teugel hyves.
Afgelopen weekend ben ik met mijn paard naar een clinic geweest van een ober bereiter van Wenen. Daar heb ik ook les gehad in het werken aan de lange teugel, was ontzettend gaaf en veel geleerd.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 06:29

Zoek zeker nog steeds iemand die me er les in zou kunnen geven, maar je woont 2 uur reizen van mij vandaan ;) dan worden de reiskosten erg duur. Behalve als je een keer of misschien 2 per maand richting amsterdam komt?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:04

Zou ik me ook in het gesprek mogen mengen? :o

6 november aanstaande is er een clinic van Piet Bakker. Deze is wel eens waar van het Welshstamboek, maar misschien wel iets om als toeschouwer heen te gaan. Van kijken leer je namelijk ook heel veel :o
Zover ik weet zijn er zolang je toeschouwer bent geen kosten aan verbonden.
Deze clinic wordt in Lisse georganiseerd. Tot nu toe is het plan om met 2 pony's te gaan, een jonge pony en een ervaren..:) Ik ben heel benieuw nu, doordat ik verschillende meningen hoor, heb nog nooit iets van hem gehoord/gezien. Zeer benieuwd dus!

Meer info over de clinic is er altijd :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:00

Je kan het veél makkelijker leren als er iemand je begeleid (les geeft ofzo)
Want een boekje kan je niet zeggen wat je fout doet of waar je strenger in moet zijn (:
sorry als ik het onderwerp ofzo écht totaal fout heb begrepen :P

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:31

vandaag weer lange teugel les gehad van piet, bij ons kost les 35 euro (pp bij 2 personen) voor 50 minuten, maar we zitten ook zo ongeveer aan de andere kant van het land (zuid west brabant tegen belgische frens aan...) en dan leer je echt veel. ZIjn manier van lesgeven is ontzettend enthousiasmerend en hij kan in elke kromme karreknol nog een positief punt vinden vanuit waar hij heekl enthousiast gaat werken. Ik vind t leuk! ik doe zo's drie a vier keer per jaar een lesje bij hem!! dus laat je inspireren en veel polezier ermee!!

Groetjes Kim