[AR] Welk formaat het beste voor sgmw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

Welk formaat het beste voor sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:15

Ik rijd nu met shetlanders, heb er een in super conditie en die doet het super goed alleen
kan die het met samen gestelde wedstrijden niet altijd even goed aan ondanks haar conditie.
Zo moet ik altijd het wegtraject overslaan en ook wel eens dressuur hoewel ik dat wel gewoon
graag zou willen rijden. Als je dat niet rijd maak je uiteindelijk ook geen kans op winst. Dus dat
is dan wel jammer. Ik wil namelijk wel gewoon echt verder in de sport.

Nu wil ik graag een welsh pony kopen maar nu vroeg ik mij af welk formaat ik dan het beste zou
moeten nemen om wel goed samengestelde wedstrijden te kunnen rijden.

Ik zoek wel een wat kleiner formaat, geen paard of d of e pony.
Kan ik dan het beste een a, b of c pony nemen? Er moet dan ook nog een groom bij op en ik hij
moet het lang vol kunnen houden.

Met conditie en dergelijke kun je ook veel doen, dat heb ik bij de shetlanders gemerkt. Rijd nu met
1 mini shet en we zitten er wel eens een lange buitenrit van 2 uur met z'n 2en op. Word ze niet
echt anders van, loopt gewoon door.

Susyb

Re: Welk formaat het beste voor sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:18

Ik zelf zou een Ctje nemen.. ik denk dat je dan ook wat meer kans hebt om verder te komen.. maar ik blijf even dit topic lezen want ben benieuwd wat andere zeggen :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:31

Ja ik weet het zelf eigenlijk niet..
Ik heb nu mijn fjord ook nog waar ik op kan rijden maar die is al 24 dus die leeft waarschijnlijk niet nog 10 jaar dat ik er gewoon op kan blijven rijden. Denk dat ik het rijden dan ook wel zou gaan missen als ik alleen nog zou kunnen mennen.
Dus ik heb, voor de toekomst misschien ook wel weer zoiets van als ik nou een d of e pony of paard zou nemen dat ik daar dan ook op zou kunnen rijden. Ik ben zelf alleen niet zo gek op rij pony's en rij paarden.
Moet wel iets aparts zijn, welsh pony of koudbloed grotere pony of paard.
En dan nog weer een afweging, ik heb een mini shet tuigje dat een a of b pony ook nog wel past. Mijn mini shet heeft alles op het kleinst. En heb ook een sulky waar ook nog wel een a pony voor kan. Als ik een c pony zou nemen dan moet ik gelijk een helemaal nieuw tuig en kar kopen. En dat komt ook zeker niet zomaar aanwaaien.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:50

als je echt verder wilt, moet je idd keuze's maken.
Die keuze heb ik kort geleden ook gemaakt.
Ik koos voor een grote C van 136,5 bijna een D-pony dus... *D
Rond gekeken op wedstrijden, en alles tegen elkaar afgewogen, vond ik de maat 130 tot 148 het mooiste.
we zagen een pony van 130 in een zware marathon, dat is met 2 volwassenen toch al zwaar op sommige stukken, maar voor de dressuur en vaardigheid een supermaatje, dus voor een eventueel winst in sgmw heel leuke pony's.

Het is een lastige keus, een a-tje zal het al leuk doen, maar dan is een tweespan shetlanders net zo leuk denk ik, en zeker net zo sterk.
Een a-tje heeft het voordeel idd van dat je geen andere wagen en tuig hoeft, maar of je dan echt kunt waar je van droomd ??

let op dat je bij pony's van 148 en groter bij de paarden moet starten bij het mennen.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:53

Hmm..
Ik denk dat je niet per se van je maat tuig en kar afhankelijk bent. Ik zou me er iig niet zo aan vast pinnen.
Maat minishet betekend niet dat die ook op een B-pony past, zeker niet op een C-pony. Een A zal misschien nog wel gaan, ligt natuurlijk ook aan de bouw van je pony.
Ik heb een grote A (1.16) die paste mijn minishet tuig iig niet. Heb nu maat Shet en dan zit bijna alles op zijn kleinst. (Heb ik ook alles 'nieuw' voor moeten kopen). De nieuwe pony die eraan komt is een B (1.23), die maat Shet sowieso past.
Voor een C-pony kom je denk ik ook aan maat Shet, misschien wel maat Pony, daar heb ik geen ervaring mee.

Als je samengestelde menwedstrijden wil gaan rijden, is het sowieso uitgesloten om dat met een sulky/tweewieler te rijden. Je wagen móet met de marathon 4 wielen hebben, dressuur en vaardigheid mag met 2 wielen gereden worden (met enkelspan en tandem).
Ook met indoor-marathons zal dat moeilijk worden: de een laat sulky's wel toe en maakt zelfs speciaal daarvoor een aparte rubriek aan, terwijl de ander met geen haar op hun hoofd denkt aan het toelaten van tweewielers/sulky's.

Maar, je zegt dat je het rijden zult gaan missen. Dan zitten er 2 dingen op: óf je eroverheen zetten, óf je gaat wel voor een D- of E-pony. Let daar dan ook weer op: pony's vanaf 1.48 worden bij het mennen tot de paarden gerekend. Soms ben je daarmee voordeliger uit, maar soms juist totaal niet. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de New Forest D-pony, die kunnen je gewicht onder het zadel ook erg goed verdragen. En je ziet ze regelmatig voor de wagen samengestelde menwedstrijden lopen (bijv. Melanie Becker, Nederlands én Wereldkampioen Enkelspan Pony 2009).
Je zult dan inderdaad alles 'nieuw' moeten kopen, maar neem eens een kijkje op bijvoorbeeld marktplaats. Daar heb ik mijn marathonwagen bijv. ook vandaan, die was toen 2 jaar oud, maar was nog als nieuw. Ook bij tuigen is het soms verstandiger om een goed en degelijk 2ehands tuig te kopen voor hetzelfde geld als dat je een nieuw tuig met minder kwaliteit koopt. Keus te over. Maar dat blijven persoonlijke keuzes en natuurlijk ook ervaringen.

Succes!

Edit: typo

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:38

Koop een kleinere fjord (C of kleine D) dan. Die zijn sterk genoeg voor sgwm én om op te rijden. Fjorden onder de 1.48 zijn er wel te vinden.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:29

Bedankt voor de reacties.

Ik wil graag een wat meer bloed ponytje. Een leuk fel ding en ook lekker wendbaar enzo. Dus een fjord erbij dat word hem toch niet. Vind fjorden wel leuk maar zou er geen samengestelde wedstrijden mee willen rijden denk ik. Wil denk ik toch wel graag een welsh pony. Dat weet ik vrijwel eigenlijk wel zeker maar ik weet alleen nog niet wat voor formaat. Dat wil ik nog uitzoeken, ik weet niet precies welke formaten het goed doen in de sport. Heb wel een aantal b pony's volgensmij van andere mensen gezien en c pony's allemaal welshjes en die doen het allemaal heel goed.

Ik houd me niet teveel vast aan het tuig en de sulky hoor, het is meer een beetje voor in het begin. Zou leuk zijn als ik daar alvast mee kan beginnen, wil er toch eerst rustig mee beginnen. Moet nog sparen voor een marathonwagen dus vandaar dat het handig zou zijn als ik de pony voor de sulky kan zetten.

Ik denk dat mijn fjord de eerste jaren nog wel meegaat (kan natuurlijk ook niet zo zijn maar ik ga er van uit van wel). Dus dan heb ik in elk geval nog wat te rijden.

Ik ben nu aardig zeker dat het toch wel een welsh word maar welk formaat ben ik nog niet over uit. Heb een heel mooie driejarige gezien, stokmaat 1.20 vind dat denk ik wel een mooi formaat.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:00

De keus van de Welsh kan ik me erg goed vinden :)
Welsh A en Btjes zie je best veel als kleinere pony's in de menwedstrijden, vaak als tweespan. Welsh Cobs zijn ook erg leuk, en zou je ook op kunnen rijden!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:02

ga je enkelspan rijden of na een tijdje ook 2span.zelf rij ik geen wedstrijden nog!! en rij met enkel en nu ook dubbelspan.onze eerste pony waar ik dus enkelspan mee ben begonnen is een echte werkster ze is 128cm en heb al vaker met haar menritten gereden met 2 man en een 4 wielige wagen van 125kg en het terrein was heftig bos en zandachtig bijna geen verharding dit waren ritten van 25km(reed er 4 uur over).deze pony deed dat en veel mensen vroegen dan ook heeft die pony dat alleen uit gelopen dan zei ik ja.ben trots op haar.dus denk als je een pony koopt en het is een goede harde werker dat je geen problemen zult gaan krijgen of je nu een a,bofc gaat nemen.nu rij ik ook 2 span onze anere pony trekt nog niet zo als die andere deze zal hier meer getraind in moeten worden.dus denk gewoon dat het karakter erg belangrijk is en of het een goede werker zal zijn.mijn pony's zijn welsh X tinker en een new forest een leuk stel en ben er erg blij mee,we hebben ook paarden om te rijden maar sinds dat we mennen gebeurt dit bijna nooit meer,mennen is zoveel leuker.succes

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:19

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:06

Ik denk dat ik waarschijnlijk voor een B pony ga. Dat is toch net even iets groter dan een A pony. Ik kijk wel wat er op mijn pad komt.

Ik zoek in elk geval wel een pony met veel temperament en een beetje fel. Niet zo een die je voor de kar zet en van zichzelf niet zo snel loopt. Ik ga hier dus ook wel goed naar kijken voordat ik een pony aanschaf.

Ik begin eerst met enkelspan. Tweespan lijkt me ook wel leuk maar ik begin gewoon eerst zo. Tweespan kan altijd nog.