Probleem met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 14:08

Hoi,

Mijn 6 jarige trekpaard heeft nooit echt leren longeren, dus dat ben ik nu aan het leren.
Als iemand ernaast loopt, gaat alles goed (linker- en rechterhand), steeds meer afstand, gaat redelijk, wilt soms naar binnen komen, maar als je doorrr zegt stapt hij verder.
Op de rechterhand (zijn moeilijke kant) gaat nu alles heel goed, kan alleen (zonder iemand ernaast) stappen en draven.
De linkerhand (zijn makkelijke kant) is een ramp, zodra hij door heeft dat er niemand meer naast hem loopt, gaat hij draven, luistert niet meer naar mijn hulpen en dan galoppeert hij naar de andere kant van de bak, hij is echt niet te houden. Helaas hebben we geen longeercirkel en bak afzetten met een lijn, vlaggetje helpt voor geen meter, zelfs door schrik gaat hij heen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast heel erg bedankt

_Caitje__

Re: Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:25

Weet echt niemand een manier hoe ik het op kan lossen?

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:54

Heb je wel springmateriaal? Daar kan je ook de bak mee verkleinen..
Misschien is dat een idee.. :? En anders dubbele longe, dan kan je ook kijken of je hem beter kan begrenzen..

Moeilijk hoor ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:12

nee, geen springmateriaal. Ik heb geen ervaring met dubbele lijnen, dus dat lijkt me niet handig. Tenzij je daar les in kan nemen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:29

Je kan er inderdaad wel les in volgen volgens mij, en anders misschien een bokker die er ervaring mee heeft bij jou in de buurt 'aantikken'.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:33

Zoals de persoon boven mij zei; de bak afzetten met springpalen...
En als je hem dan eens linksom laat lopen zonder longe, dus in vrijheid zeg maar?
Misschien kan je het zo langzaam opbouwen?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:07

zonder longe rent hij heel de bak door.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:10

Bak afzetten doen we nooit bij het aanleren. Als hij zich losrukt, is er van alles waar hij aan kan blijven haken. Bij mijn verzorgpony gaat het aardig goed, met wat streekjes. We gaan eerst zeg maar grote rondes meelopen bij zn achterhand om hem te sturen, (dus wel aan longeerlijn, in je eentje) en dan steeds iets meer afstand, tot hij snapt dat hij rondje moet lopen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:14

Wat voor optoming gebruik je? Een halster of een hoofdstel? En hoe maak je de longeerlijn vast? Dit kan op verschillende manier en sommige geven je net iets meer houvast dan andere.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 16:58

ik longeer met hoofdstel, met tussenstukje geprobeerd, door de ene ring naar andere en vastklikken (onder z'n kin dus) en achter zijn oren geprobeerd.

@inney: zo heb ik het ook gedaan en hij snapt dat ie een rondje moet lopen, maar hij breekt steeds uit zeg maar.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:40

misschien een stom idee, maar kun je geen ander paard voor 'm laten lopen, dat ie daar achteraan kan lopen?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:45

Ik werk met mijn jonge Fries in een gewone bak. Met een dubbele lange lijn die door de longeersingel gaat. Heb wel begeleiding maar het gaat super!!

Het voorwerk bestaat bij ons wel uit heel veel grondwerken maar het resultaat is er zeker naar :D .

Succes!!