Beginnen met VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessybelle

Beginnen met VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 13:31

Hello iedereen,

vandaag wil ik de eerste keer met een beetje VD beginnen.
Aan de longe is hij echt superflink, reageert heel goed op mijn commando's.
Nu is mijn vraag, of je de commando's MOET aanleren met een zweep? Daar heeft hij namelijk echhht bang van (trauma met de vorige eigenaar ;( )

Groetjes, Jessy

lissisanne

Re: Beginnen met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:33

het is wel handig als hij niet bang is voor een zweep, daar zal hij in de toekomst wel profijt van kunnen hebben.
dit kan je gewoon rustig opbouwen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:55

Commando's hoef je niet per se aan te leren met zweep, maar is wel heel handig. Zo kun je verschillende kunsten op afstand vragen zodat je geen hoef tegen je aan krijgt. Hoe je je paard kan laten wennen aan de zweep kun je lezen op www.everyoneweb.com/NALANTA onder 'veel voorkomende problemen'

Tomasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:19

Het is niet een verplichting om de zweep te gebruiken, het is eerder een keuze die je maakt.
Maar het is wel makkelijk als verlengstuk van je arm.
Maar ik zou misschien eerst rustig aan beginnen met het zorgen dat het paard minder bang is voor de zweep? Dit kan wel makkelijk zijn, als je hem ooit nodig zult hebben.

Succes!

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:08

Ja ik zou echt heel graag willen dat hij er minder bang van werd, maar als hij de zweep nog maar ziet, zou hij al in een hoekje kruipen van angst.. Nu na de poging tot VD, denk ik dat ik eerst maar eens zal proberen om meneer minder snoeplustig te make want na 1 snoepje of grasplukje krijg ik zijn aandacht er niet meer bij.. Iemand tips voor andere goede beloningsmethoden?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:12

Jessybelle schreef:
Ja ik zou echt heel graag willen dat hij er minder bang van werd, maar als hij de zweep nog maar ziet, zou hij al in een hoekje kruipen van angst.. Nu na de poging tot VD, denk ik dat ik eerst maar eens zal proberen om meneer minder snoeplustig te make want na 1 snoepje of grasplukje krijg ik zijn aandacht er niet meer bij.. Iemand tips voor andere goede beloningsmethoden?

mischien clikeren ?

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:48

hetlevenwint schreef:
Jessybelle schreef:

mischien clikeren ?

Ja goed ideee, maar waar vind ik zo'n clicker en eigenlijk snap ik zelf niet goe hoe een paard kan snap dat een klickje dan betekent dat hij het goed doet? :p

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:21

mischien clikeren ?[/quote]

Ja goed ideee, maar waar vind ik zo'n clicker en eigenlijk snap ik zelf niet goe hoe een paard kan snap dat een klickje dan betekent dat hij het goed doet? :p[/quote]

waaar je het kunt halen weet ik niet zo ,
wel dat het is dat puur als je paard een oefening goed doet dat je een klikje geef dus dat je altijd de klikker in je hand hebt ! en je kan eventueel doen dus als ie het goed doet : klikje ! misschien krijg je de aandacht er niet bij door dat er niet te veel afwisseling in trukjes is best is vanaf dat de aandacht weg is te stoppen en een andere x door te doen .

mvg. ( voor mee info over clikeren zoek je best naar mensen die vrijheidsdresuur les geven _NALANTA ( de gene die eerst in je topic reageerde ) geeft les er in in vrijheidsdresuur dus denk wel dat ze effe je kan het ciliceren uitleggen .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:34

Aandacht is inderdaad een punt waar veel mensen op vastlopen. Ik zou beginnen met basis grondwerk, waarbij je enkel werkt op houding en lichaamstaal. Hierbij werk je aan aandacht, respect, samenwerking, motivatie en leer je je paard op de lichtste hulpen reageren. Ook hierbij kun je bezig gaan aan de zweep-angst, door hem te leren de zweep te vertrouwen en er niet meer bang voor te zijn.
Zo heb je een goede basis om verder te gaan met het clickertrainen en het vrijheidsdressuur.

Wil je een korte uitleg over het clickeren, kan je me gerust een PB sturen!

Verder staat er genoeg info op mijn website hoe je begint met vrijheidsdressuur en uitleg over verschillende oefeningen.

Voor les woon ik iig te ver weg, maar ik zou je Amable kunnen aanbevelen zij heeft ook jarenlange ervaring en kan je ook wel helpen met het grondwerk en je zweep-probleem.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:08

niet alles hoeft met zweep. Ik gebruik ook haast nooit een zweep omdat ik het mooier vind zonder. Ik gebruik hem wel voor het wijken, zo heeft ze dit geleerd dus dat is dan handiger

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:56

een clicker kun je gewoon halen bij de dierenwinkel,
ik heb er vandaag ook een gehaald (was voor honden maar dat is hetzelfde,) voor 4 euro had ik 'm!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:03

flappaashaas schreef:
een clicker kun je gewoon halen bij de dierenwinkel,
ik heb er vandaag ook een gehaald (was voor honden maar dat is hetzelfde,) voor 4 euro had ik 'm!

mag ik vragen is een clicker zo een bakje met een knopje op waar je op moet drukken en die dan ja een soort click geluid geeft ik heb dat niet thuis maar weet wel hoe het click belonen werkt en de vraag kwam spontaan in mijn op :) .

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:27

Ik zou ook aan amable hier les vragen :))
Ze heeft enorm veel ervaring :)
Je kan beginnen met the friendly game van Parelli toe te passen maar dat is simpeler gezegt dan gedaan. Weet ook niet of je iets doet van grondwerk of parelli?

stalgast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:25

ik zou wel langzaam gaan oefenen dat hij aan een zweep went.
mijn paard was er ook bang van maar nu kan ik alles doen met haar en de zweep.
succes er verder mee