Een paar vraagjes...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:35

Hallo!

Ik ben sinds gisteren begonnen met het trainen van Bonja, ik ben van plan om met haar aan het werk te gaan, zodat ze wat meer vertrouwen krijgt in mij, en ook in de eigenaar. De eigenaar zou namelijk graag wat proeven (Trekproef, menproef en evt zadelproef) met haar rijden, maar Bonja is een vrij dominante merrie, die erg ondeugend en ongeduldig kan zijn.

Nu zijn we gister begonnen met longeren. Dit doen we wel met een bijzetje, en ze doet dit wel braaf. Ze gaat nog niet gemakkelijk terug van draf naar stap, en reageert heel fel op de zweep. Je hoeft die er maar een beetje bij te doen en ze galoppeert al weg.
Ze bokt wel aan de longe, in de galop vooral, en op de rechterhand galoppeert ze niet altijd goed aan. Meestal overkruist, of in de linkergalop. Iemand die hier tips voor heeft? Gewoon de overgangen blijven oefenen, of nog wat extra doen?

Nu ben ik vooral op zoek naar tips om verder aan het werk te gaan met Bonja. Grondwerk is vrijwel onmogelijk, omdat ze zeer goed is in uitbreken, ze moet dus wel aan een lijn blijven. Zo schiet ze onder draadjes door, en er ook doorheen. In het begin van het longeren, zoekt ze ook al naar plekjes om uit te breken, en soms gaat ze nog wel eens zo hard dat ik haar niet kan houden.

Nu heb ik haar nog maar 1x gelongeerd.

Ik hoop dat jullie goede tips voor mij hebben!

Groetjes, Marjolijn.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:40

De zweep is niet meer als een verlengstuk van jouw arm, dus als je paard naar draf moet draai je je schouder richting haar kont reageert ze hier niet op wijs je met je vinger naar haar kont(schouder gedraait houden) en als ze nog niet reageert wijs je met ze zweep naar haar kont. Als je begint even met de zweep over haar hele lichaam gaan. Dan weet ze dat die er niet is om haar pijn te doen. Voor de rest... Bijzetteugeltje zou ik niet doen. Ik zou haar eerst gewoon los in de bak of halve bak en haar eerst zelf laten lopen. Zo doe ik het bij de paarden die ik rijd.

Marjo

Re: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:40

Los in de bak gaat niet. Écht niet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:43

Grondwerk kun je ook aan een lijn doen en ik denk dat dat toch is waar je moet beginnen.
Ze is dominant aangezien ze uitbreekt en je meetrekt, loopt ze je ook omver?
Als ze goed op stem reageert zou je de zweep weg kunnen laten maar aangezien ze zo dominant is lijkt me dat juist minder verstandig. Het kan ook zijn dat ze de zweep als reden gebruikt om er weer vandoor te gaan.

Het bokken in de galop en en overkruist gaan komt omdat ze nog niet sterk genoeg is, kwestie van oefenen en veel doen waar ze sterker van wordt, dus niet perse eindeloos galopperen.

Begin eerst maar eens met grondwerk en leer haar de basis. Misschien is het wel beter om er iemand met veel ervaring bij te zoeken om je te helpen of haar evt een paar weken weg te brengen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:47

Nou ze is aan de lijn nog niet uitgebroken, maar zonder wel. We hadden de bak half afgezet, en ze schoot zo onder het touwtje door, en door een ander touwtje heen het weiland in. Ik geloof niet dat ze je echt aan zal vallen, maar het is er wel een die je uitprobeert. Ze loopt wel voor de kar, en reageert inderdaad goed op stemcommando's, de zweep hoef ik er bijna niet bij te nemen, alleen om haar de buitencirkel op te sturen. Zodra ik haar terug in de stap wil hebben, maakt ze zelf de cirkel kleiner, en gaat dan stappen (na een paar rondjes dribbelen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:51

Snapt ze wel wat je van haar wilt?
Hoe vaak is ze al gelongeerd?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:52

Al een hele tijd niet meer, gister weer voor het eerst. Volgens de eigenaar ;)

Heel veel word er niet met haar gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:59

Maar ze heeft het wel ooit goed geleerd?
Of heeft hij het ooit eens 3 keer geprobeerd?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:01

Dat weet ik niet, ik loop pas sinds eind juli op deze stal, maar volgens de eigenaar kan ze wel een hoop, en is ze vaker gelongeerd ja.

De bijzet staat ook níet strak, eerder te los. Deze word later wat strakker gezet, maar er staat zoiezo nooit spanning op ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:54

Ik zou eerst eens beginnen met grondwerk, zorgen dat ze dan respect voor je heeft dan gaat het longeren wellicht ook beter.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:55

Dat kan niet, want ze breekt uit....

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:58

Professionele hulp zoeken misschien? Je hebt van die hele leuke cursussen met je paard. Ik ga ook zo'n cursus doen met mijn ezel. Maar dat is voor onze band.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:59

Als je je paard gewoon los doet in de bak? Dan knalt ze door het hek heen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:03

Marjoow schreef:
Dat kan niet, want ze breekt uit....

Natuurlijk niet, je krijgt haar toch ook in de bak en van het land naar de stal?
Dat soort dingen lukken ook, van daaruit bouw je het verder uit.

Als ook het van en naar de wei niet goed gaat moet je maar eens iemand met ervaring vragen te helpen of anders zet je haar een paar weken in training. (zie onderschrift :P)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:04

Grondwerk kan ook prima aan de longe. Als ze steeds gaat galopperen als je de zweep erbij pakt (om haar naar buiten te sturen zoals jij zegt) kun je ook proberen haar met touwtjes bij te zetten. Als je dan zorgt dat er voldoende druk staat op het buitenste touwtje zal ze ook niet zo snel naar binnen komen. Dan hoef je geen zweep te gebruiken en kun je meer gaan werken met je stem en lichaamstaal.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:25

Aan de hand gaat het goed ja, maar zodra ze los is, is ze weg. Dan ontsnapt ze. Tenzij je álles dicht gooit, maar dan houd je maar een klein bakje over, en dan nog kan ze erdoorheen racen.

Bonja heeft wel geleerd, zodra de zweep ligt, komt ze naar je toe. Dus ik houd hem er wel bij, maar alleen als ik hem écht nodig heb. Vaak is mijn stem al genoeg.

Gister ging het longeren alweer een stuk beter. Op een gegeven moment ging ze even "los" met een bok en galop erachteraan, heb haar toen even hard laten galopperen, en daarna was ze weer braaf :) Niet meer gebokt daarna.

Aangalopperen blijft lastig. Vooral linksom, gaat ze snel overkruist, over verkeerd waarna ze voor overspringt en dus weer overkruist zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:50

Als het zonder zweep prima gaat laat die dan gewoon achterwege, waarom zou je hem dan nog gebruiken als je haar er zo mee opfokt?

Wat bedoel je met 'zodra ze los is is ze weg'? Als je het halstertouw eraf haalt? Probeer die er dan eens aan te laten maar gewoon los te hangen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:24

Nou, niet gelijk, maar wanneer ze los is, gaat ze op zoek naar plekjes, en zodra ze die vind, is ze weg ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 01:00

Watvoor plekjes bedoel je?
Hoezo gaat ze daarnaar op zoek?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:13

Nou kijk, de bak word dan met een draadje afgezet, maar hier rent ze onderdoor. Zodra ze de smaak te pakken heeft, rent ze zelfs door andere draadjes heen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 02:02

Kun je haar niet bezig houden dan?
Of stroom op de draad zetten?
Waarom gaat ze erdoor? Is ze bang voor je? Is ze lui? Wil ze naar de andere paarden?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 02:16

Ik heb wel de ervaring dat jonge/groene paarden beter gaan meewerken wanneer je regelmatig aan het trainen gaat.
Maar dan moet je wel consequent gaan trainen, heel duidelijk een rem er op gaan zetten, en een paard dat direct luistert bij een vraag van jou.
Blijf ook nog even uit de buurt van de galop, dat voegt nu nog weinig toe, dat kun je wel doen als je paard de halt, stap en draf perfect kent.

Ik heb betere ervaringen met een kaptoom bij het inwerken dan met een bit, zeker wanneer het longeren en het bit allebij nieuw is. Een kaptoom is makkelijker te begrijpen, omdat ze het halster al kennen.

Ik neem overigens aan dat het om een groen paard gaat, er staan namelijk niet zoveel details in de tekst.

Waarom laten jullie het niet doen trouwens? Een goede basis is goud waard. Dit kan nog wel eens goed fout gaan zo, een goed begin is echt heel erg belangerijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:35

Het paard is zeker niet meer groen ;) Ze was al ingereden voordat ze bij ons kwam, en ze loopt ook veel voor de kar. De commando's kent ze dus gewoon al :)

Ze pakt het al heel snel op, waar ik dinsdag 5 rondjes over deed om haar terug in stap te krijgen, deed ik daar zaterdag nog maar 2 rondjes over.
Het is een slim paardje, en ze doet het onwijs goed.

Zaterdag ook gegaloppeerd, ze heeft niet een bokje gegeven. Het enige probleem in de galop is nu nog, dat ze iets langzamer gaat, zeg ik dan "Ga door" dan schiet ze weg en zit ze overkruist. Maar ook hier zit al verbetering in.

Het is een onwijs slim paardje, en ze pakt het heel goed op!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:33

Probeer commando's rustiger te geven, misschien schrikt ze van je?
En als je kunt is het misschien een optie met dubbele longe te longeren?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:40

Het probleem in galop zou kunnen zijn dat ze niet sterk genoeg is, het is makkelijker voor haar balans te houden wanneer ze hard gaat ipv rustig.
Maar het zou ook kunnen duiden op vastzitten in de rug, vooral moeilijk in galop komen (en dit dus doen dmv bokken b.v.) en overkruist galloperen zijn dingen die dan vaak voorkomen.
Maar ik zou zeggen ga eerst eens een paar weken met haar aan de slag, lekker ontspannen (zonder bijzet) zodat ze naar jou leert luisteren en je haar onder controle hebt en ga dan pas verder kijken..