hoe longeren zonder lijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

hoe longeren zonder lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:41

hallo bokkers.

ik longeer mijn paard wel eens maar ik wil het eens zonder longeerlijn proberen maar ik wil graag weten hoe dat moet. kunnen jullie dit uitleggen of tips geven?

X emmelie

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:14

een stuk van de bak afzetten(of als je een longeercirkel hebt, daarin) zodat je niet de hele bak achter hem aan hoeft te rennen en jij meer doet dan hij. Verder gewoon een longeerzweep pakken en eigenlijk hetzelfde als bij longeren met lijn.
Ik doe het zelf niet vaak omdat ze toch niet echt goed gaan lopen(met hoofd naar buiten, terwijl ik graag haar hoofd wat naar binnen heb zodat ze haar slechte kant wat oprekt en traint :) ) maar soms dan heeft ze echt energie teveel en dan kan ze zo even los zonder dat ze mijn arm uit de kom trekt ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:19

Stond enige tijd geleden een stuk in de Bit. Je kunt je paard bijzetten met een simpel touwtje (via de ring aan de onderkant van de singel, door de bitringen en aan de zijkanten vastzetten zodat je paard zelf de ontspanning opzoekt) en dan op eigen benen laten lopen. Voordeel van longeren zonder lijn is dat je je paard niet dwarszit/tegenwerkt.

1Boefje

Re: hoe longeren zonder lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:25

Dit is zo ontzettend leuk :-)
Niet echt een aanvulling, maar moest het even kwijt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:29

Lichaamstaal :+
Bewust zijn waar je staat, wat je uitstraalt en wat je wil. En natuurlijk is een leidtouw of longeerzweep altijd handig als extra hulp. Een stuk afzetten helpt ook, zeker in het begin en later kan je het nog altijd in een grotere ruimte doen ;)

Ik las dat je paard dan nooit goed kan lopen, jullie mogen gerust eens de topics in mijn onderschrift bekijken en daarin even laten weten of je pony goed vindt lopen of niet. Ik ben het namelijk niet met die stelling eens ;)

Verder wil ik niet anders meer.. Het is gewoon zo ontzettend leuk, en geen geklooi met touwen (of dubbele touwen) waar je paard (misschien) weer tegenin gaat en enkel wat kan met die (beperkte) ruimte die jij kan geven.

Ik wil niet beweren dat je er alles mee kan, maar je kan er zeker wel een goede basis mee krijgen, paard gewoon goed beweging geven en goed op eigen benen laten lopen met achterhand eronder. En dat is vaak al heel wat, toch? ;)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:58

Ik ben het helemaal eens met [***]. Heb ook de foto's in haar topic gezien en dat ziet er gewoon heel fijn en ontspannen uit. Het probleem met longeren met lijn vind ik ook gewoon dat vaak het bit (als je met hoofdstel longeert) door de mond heen getrokken wordt. Men weet ook vaak niet hoe de lijn het beste bevestigd kan worden. Los longeren dus lekker door de bak af te zetten en je paard (niet te strak) bij te zetten.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:08

bedankt voor de uitleg! ik ga het deze week een keer proberen!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:46

ik deel de bak gewoon door de helft met een lint, pak een longeerzweep om 'm te wijzen waar ie heen moet en doe verder hetzelfde als gewoon longeren.

ben zonder lijn begonnen omdat het paard aan de lijn steeds op mij af kwam. Nu heb ik een aantal weken zonder lijn geoefend, vandaag weer voor het eerst aan de lijn, en hij bleef nu netjes op afstand.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:00

ik kan het bij mijn paard gewoon puur doen op stem,
of klikken (harder zachter)
(op het begin heb je misschien nog longeerzweep nodig om duidelijk te maken welke klik bij welke gang hoort)
Op het begeven moment kun je je paard laten draven, galopperen en weer stappen. op je stem

mijn paard ging vanaf het begin al zelf de volte om me heen lopen,
heb nooit de bak hoeven af te zetten..

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:19

liekevb schreef:
ik kan het bij mijn paard gewoon puur doen op stem,
of klikken (harder zachter)
(op het begin heb je misschien nog longeerzweep nodig om duidelijk te maken welke klik bij welke gang hoort)
Op het begeven moment kun je je paard laten draven, galopperen en weer stappen. op je stem

mijn paard ging vanaf het begin al zelf de volte om me heen lopen,
heb nooit de bak hoeven af te zetten..

zo doe ik het ook ongeveer.. Daarbij is zoasl eerder genoemt je lichaamstaal ook heel belangrijk.

Succes!

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:35

Naja_naja schreef:
een stuk van de bak afzetten(of als je een longeercirkel hebt, daarin) zodat je niet de hele bak achter hem aan hoeft te rennen en jij meer doet dan hij. Verder gewoon een longeerzweep pakken en eigenlijk hetzelfde als bij longeren met lijn.
Ik doe het zelf niet vaak omdat ze toch niet echt goed gaan lopen(met hoofd naar buiten, terwijl ik graag haar hoofd wat naar binnen heb zodat ze haar slechte kant wat oprekt en traint :) ) maar soms dan heeft ze echt energie teveel en dan kan ze zo even los zonder dat ze mijn arm uit de kom trekt ;)

Zo doe ik het ook, heb wel een langere zweep aangeschaft.. want mijn paardje heeft malling aan een gewone longeer zweep...