[AR] verlichting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:45

Hoe zit het met jullie verlichting? Rijden jullie überhaupt in het donker?

En hoe ziet de verlichting eruit, accu of gewoon fietslampjes?

Eventueel foto's hoe het vast gemaakt is? :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:49

In principe rijdt ik niet in het donker; ondanks lampjes is me dat toch te gevaarlijk.
Wel heb ik altijd 2 rode fietslampjes achter, en 2 witte fietslampjes voor op mijn kar bevestigd. Die doen het prima.
Zorg er trouwens wel voor dat ze niet knipperen; dat mag namelijk niet ;)
Ik heb de lampjes meer voor in de winter; dan wordt het soms echt stipt 5 uur donker, en soms kom ik dan nét in de knoop qua tijd en route, en ben ik net in 't dorp als het gaat schemeren of donker wordt. Dan kan ik de lichtjes even aanzetten. Of voor noodgevallen, stel dat je onderweg onverhoopt wordt opgehouden door het één of ander, maar nog wel naar huis kan/moet rijden met je aanspanning, dan heb je wel lichtjes.

LADPR

Re: verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:09

2 achter lampjes, 2 voorlampjes. Dit zijn zeg maar gewone fietsverlichting dus erg goed zichtbaar.

Op de sulky zitten de lampjes vast met tyraps op de marathonwagen heben we er speciaal plaatjes opgelast en daar de verlichtign op gemaakt.

Verder veiligheidshesje, reflectie caphoes, en reflectie beenbanden. En nog twee van die kleine knipper lichtjes die ik in de manen of aan het tuig kan hangen.

Hele bubs maar ik rij dan ook minstens 1 x in de week in het pikkedonker, waarbij ook twee stukken over een 60 en een 80 km weg.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:36

Ik heb hetzelfde.. 2 voorlampjes en 2 achterlampjes. Niks lassen of tyraps, gewoon met die houders die je ook aan de fiets kunt maken. Paste net (eigenlijk net niet) om het frame van mijn marathonwagen. Daarnaast hebben we ook veiligheidshesjes aan en een opvallende (lichte) jas.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:37

Ja die houders had ik eerst ook maar die blijven niet zitten. Na een bosrit of zo ben ik ze kwijt.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:41

ik heb nu nog geen verlichting, maar ben wel van plan er van die fietslampjes op te zetten idd, met ty-rap dan maar, nu ik lees dat die houders net niet passen.
ook wilde ik er genoeg reflectie op bevestigen.

niet dat ik van plan ben om in het donker te rijden, maar onder de man heb ik het ook allemaal bij, gewoon voor de zekerheid.
ook veiligheids jasje enzo, valt toch lekker op voor een auto die tegemoet komt of inhaald.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:44

haha ik vind ze ook niet handig hoor, ze zitten gewoon in de weg. Maar we hadden geen tyraps bij de hand :) Maar ze blijven wel netjes zitten!

Ik vergat nog iets, ik ben nog steeds op zoek naar geschikte reflectoren om achterop aan beide zijkanten van de wagen te bevestigen. Tot nu toe ben ik alleen maar reflectoren tegen gekomen die 1 gat in het midden hebben, vind ik niet handig.
Laatst bijgewerkt door lienepien610 op 29-09-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:45

Mischien trillen mijn karren te veel, hihi

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:48

kun je die met 1 gat niet op een houtenplankje maken en dan in dat plankje meer gaten ofzo maken?

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:50

:D hahaah ik kan natuurlijk niet aan alles denken..
Slim idee!! Dat ik daar nog niet aan gedacht had...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:51

ik klets ook maar wat hoor :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:54

Ik ga de weg niet op in het donker of schemer.

Midden op de dag heb ik wel altijd een reflecterend hesje aan, ons huis ligt aan een weg met bomen en daar zijn fietsers/ruiters/menners/wandelaars/wandelaars met paard allemaal slecht te zien.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:56

overdag zou eigenlijk ook geen overbodige luxe zijn nee.
zal er eens 2 in de bok gooien, gewoon standaard.

ik ga ook niet oppad met schemer of donker, maar je kan wel eens met schemer terug komen.
overvallen door de donkerte zeg ik dan.
dan is het heel fijn om verlichting en reflectie te hebben.
dat is onder de man voor mij wel zo in elk geval. dus ga ervan uit dat het aangespannen ook zo is.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:50

Fietslamples 2 voor en 2 achter. Hesje aan. Pony heeft reflecterende beenbeschermers om en een knipperlampje op de borst.

Zo ga ik in de winter wel naar les. Is ongeveer 2,5 km door de polder. Meestal kom ik 1 of 2 auto's tegen. Verder men ik niet in het donker.

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:51

Ik hoef niet zo ver over de weg, maar ik heb fietslampjes op de wagen en mijn groom heeft een reflecterend hest je aan. Ik ben nog van plan om refflectie om de benen van Zorro te doen, omdat een lampje voorop niet echt gaat bij ons.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:57

Als het donker is ga ik simpelweg het erf niet af.
Het erf af betekend hier: Polder zonder enige verlichting met overstekende herten ;)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:33

haha
nee, dat is niet echt ene optie dan he
:+

en een bouwlamp op je peerd zn/haar bol, tjah...nee...toch ook maar niet dan..

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:50

Wij hebben reflecterende dingetjes achterop de wagen (zaten er al op toen ik hem kocht), zelf allebei reflecterend hesje aan vaak (behalve midden op de dag met prachtige zon en bijna alleen zandpaden rijden). Als er kans is dat we niet terug zijn voor schemer of het mistig is ook twee of vier reflecterende 'bandages' om ponypootjes.
Had hier op bokt al eerder gelezen van mensen die fietslampjes aan hun wagen hadden gemaakt en dat vind ik wel een heel goed idee, helemaal zoals JoyCiej zegt nu het heel vroeg donker wordt wel heel handig. Dus dat komt er dan waarschijnlijk van het weekend of van de vakantie nog bij. :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:41

ik heb sowieso een reflecterende driehoek achterop dus die reflecteerd...

Verder heb ik achterop aan de zijkanten 2 lampjes welke op accu werken, deze lampjes schijnen rood naar achter en wit naar voren zodat ik van voren ook lang mijn pony zichbaar ben (snap je?)

Verder heb ik voorop de kar ook 2 lampjes welke op dezelfde accu zijn aangesloten maar deze zitten een stukje achter mijn pony verborgen als ze een beetje scheef voor de kar loopt, vandaar de achter lichtjes dus die naar voren wit schijnen.

Dan heb ik ook nog een hesje aan en pony heeft op haar voorhoofd ook nog een fietslampje (nee wordt ze niet gek van!)

Ik rijd trouwens weinig in het donker hoor maar van de winter zal het denk ik toch wel vaker voorkomen, anders kan ik helemaal nooit meer weg met de kar....

Zit nog te twijfelen of ik mijn reflectiedeken ook moet gaan gebruiken, zal eens kijken of die over mijn tuig past, is wel extra veilig natuurlijk...

Voor onder de man heb ik trouwens nog veeeeel mee reflectie (chaps, deken, band om nek en benen van paard enz. enz.)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:48

Ik had op mijn vorige wagen van die batterij lichtjes voor op de fiets, wit voor, rood achter.
Op deze wagen hebben we niks.
Als we tegen de schemer gaan rijden heb ik met reflecterende vest met verlichting aan en reflectoren om de benen, mijn vriend heeft achterop ook zijn reflecterende jas aan...

Echt in het donker rijden wij nooit...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:54

Men (vrijwel) altijd met zo'n reflecterend hesje om, overdag dus :+
Ga echt niet in het donker mennen, het is hier overdag al spannend genoeg op de weg }>

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:57

wij tegenwoordig eigenlijk ook altijd, hebben 'm standaard in de wagen liggen...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:05

er zit sowieso een reflecterende driehoek en 2 ronde reflectoren achterop. verder heb ik opschroef lampjes voor achterop. niet van die houdertjes met een klik lampje, want die verlief je steeds... :P
en voor voorop op het borsttuig een witte spot

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:37

Ik rijd wel buiten in het donker naar mijn verlichten trainingslandje of maak een buitenritje.

2 lampjes op de frontriemen, 2 voorop de kar en 2 achterop de kar + reflectie driehoek en rondjes.
Zelf heb ik een hesje aan en mijn groom ook :) 1 van mijn pony's heeft ook nog een band om zijn hals met reflectie.

Ik heb de lampjes van de blokker die kan je ophangen met die elastieke touwtjes die eraan vast zitten erg handig!