Paard kan niet rustig galopperen aan de longe..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Paard kan niet rustig galopperen aan de longe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:40

Hallo bokkers,

Ik zit al een paar weken met een probleem met longeren. Mijn paard wil namelijk veel's te hard galopperen aan de longe, en ik krijg hem dan ook niet meer rustig.. Stap en draf gaat super, maar als ik vraag om in galop te gaan, schiet hij er als een haas vandoor. Wat kan ik hiertegen doen?

PS: Ik longeer hem bitloos, aangezien hij met bit rare bekken gaat trekken etc.. Er is verder niks mis lichamelijk.

TurdusMerula

Re: Paard kan niet rustig galopperen aan de longe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:27

Hoe oud is hij, welke diameter heeft je longerplaats, loop je mee of blijf je staan, is ie los van het touw, welke houding heb jij tov hem, hoe gaat galop verder? :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 06:51

Hij is 6 jaar, longeer plaats is 15 bij 15. Ik loop ongeveer 30 cm van mijn plaats af. Ik sta open, groot en actief.. De galop is eigenlijk gewoon rengalop..

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:15

ik zou het een keer zonder longe proberen en dan als hij er als een haas vandoor gaat in galop zou ik hem klem zetten tegen de rand.. zodat hij of stilstaat of omdraait..

of dat als je hem wat meer klem zet en je ziet dat hij rustig gaat galloperen maak je weer ruimte.. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:35

Longeren zonder longe al tig keer gedaan, gaat goed in stap en draf, maar galop, dan spring ik er echt niet voor hoor...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:36

Denk dat je paard nog geen goede balans heeft. Een paard gaat steeds maar harder, omdat hij anders denkt dat hij omvalt.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:27

En hoe kan hij een betere balans ontwikkelen Ameretto27? Of gaat dat vanzelf?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:01

Nee, dat gaat niet vanzelf.
Wat ik zou doen: de galop eerst weglaten. Eerst veel stap en draf doen. Zodra je paard in stap en draf in een goede balans is, kun je de galop ook mee gaan pakken.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:03

thoraklover schreef:
Longeren zonder longe al tig keer gedaan, gaat goed in stap en draf, maar galop, dan spring ik er echt niet voor hoor...

je hoeft er ook niet voor te springen.. dat zou zelfmoord zijn.. := ik bedoel dat als hij aan de ene kant is loop jij naar de andere kant en gaat dicht bij de hoefslag staan zodat hij je ziet.. je maakt je groot en dan moet hij wel aan de kant gaan.. :)

maar zoals hierboven is ook een goed idee.. :) eerst controle over de stap/draf en dan rustig aangalloperen..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 05:19

thoraklover schreef:
Hij is 6 jaar, longeer plaats is 15 bij 15. Ik loop ongeveer 30 cm van mijn plaats af. Ik sta open, groot en actief.. De galop is eigenlijk gewoon rengalop..

Hoewel ik ook denk dat het een kwestie is van balans/ spierkracht zeg je hier zelf ook dat je open groot en actief staat...
Je kan eens wat van Emiel Voest opzoeken over houding. Ik ben het helemaal eens dat je eerst de draf en stap goed moet hebben. Heel veel overgangen oefenen. Maar je zou in ieder geval kunnen proberen om meer naar voren te gaan staan, ter hoogte van de schouder.
Daarnaast ben ik meer voorstander van het longeren met twee lijnen. Weet niet of je dat al doet maar op die manier kan je zijn spieren net wat gerichter trainen en kan je hem wat beter aanwijzen in welke houding je hem wilt hebben. Uiteraard kan dit ook gewoon bitloos.

Maar wat ik al zei, eerst veel overgangen en schijnovergangen stap en draf oefenen :j

Succes ermee!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 05:26

Dubbele lijnen is ook een goed idee, idd. Maar alleen als je weet hoe ze te gebruiken.
Ik zie af en toe mensen die lijnen gebruiken dat ik denk... Hmm, dacht dat het toch niet helemaal werkte op die manier :=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 05:42

kimmie88 schreef:
Dubbele lijnen is ook een goed idee, idd. Maar alleen als je weet hoe ze te gebruiken.
Ik zie af en toe mensen die lijnen gebruiken dat ik denk... Hmm, dacht dat het toch niet helemaal werkte op die manier :=

Ja dat is zeker waar! :j
Je moet dat idd wel kunnen. Anders raad ik het je zeker aan om dat te leren want daar kan je veel nut en plezier van hebben!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 15:03

Bedankt voor de tips. Maar ik ben al bij Equixantos op de Emiel Voest stand 'open, groot, actief, wijzen en drijven'. Loswerken gaat wel goed, en rijden ook maar aan de longe is hij gewoon.. Jollig in galop.. En ik denk dat het idd met zijn balans te maken heeft.. Ik weet wel hoe de lange lijnen werken, maar ik moet nog een nieuwe longeer lijn hebben :+ Verder bedankt voor de tips.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:38

Hoi,
ik zou juist ook veel overgangen van draf naar galop en terug oefenen en dan terug door je lijn in te korten en veel hoooo te zeggen, achterover leunen en stil blijven staan.
En laat hem eerst in galop lekker uitrazen (tijdens het loswerken 1 minuut stappen 2 kanten op, 3 minuten draven 2 kanten op, lekker uitrazen in galop 2 kanten op) en dan beginnen met serieus longeren.
Een blij paard is ook wat waard!!

Succes

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:41

de mijne is 4, die gaat er ook wel eens vandoor. De eerste keer dat ie dat deed, was aan de longeerlijn. Sindsdien heb ik 'm zonder lijn gelongeerd in de bak. Ging ie er ook wel eens vandoor, maar toen heb ik m'n rug naar 'm toe gedraait en gewacht tot ie rustig werd. Daarna was er niets meer aan de hand en kon ik iedere gang vragen die ik wou

_HANNE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:05

thoraklover schreef:
Hallo bokkers,

Ik zit al een paar weken met een probleem met longeren. Mijn paard wil namelijk veel's te hard galopperen aan de longe, en ik krijg hem dan ook niet meer rustig.. Stap en draf gaat super, maar als ik vraag om in galop te gaan, schiet hij er als een haas vandoor. Wat kan ik hiertegen doen?

PS: Ik longeer hem bitloos, aangezien hij met bit rare bekken gaat trekken etc.. Er is verder niks mis lichamelijk.

Dit had ik ook een keer , Ik deed gewoon met een longeerzweep voor m'n pony en zijn galop & Draf waren al veel beter , ik deed dit 3 weken aan een stuk en het ging veel beter ,
Probeer ook maar eens

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:38

_HANNE_ schreef:
thoraklover schreef:
Hallo bokkers,

Dit had ik ook een keer , Ik deed gewoon met een longeerzweep voor m'n pony en zijn galop & Draf waren al veel beter , ik deed dit 3 weken aan een stuk en het ging veel beter ,
Probeer ook maar eens

Dan gaat hij erdoor heen rennen ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:41

Je schrijft dat hij dit onder het zadel niet doet en dat hij gewoon jolig is met longeren...
Ik zou hem gewoon laten rennen en als hij moe begint te worden verder werken. Mijn paard doet dit ook regelmatig en dan laat ik hem lekker uitrazen waarna we aan het werk gaan.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:43

als je hem gewoon laat galloperen tot dat hij heel moe is en dan nog een keer galop vraagt gaat hij dan niet rustiger galoperen..?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:45

Tempowisselingen maken in galop.
Wanneer jij aangeeft dat hij terug mag naar draf zal hij ook langzamer moeten galloperen om te gaan draven. Vanuit dat langzame galopje stuur je hem weer harder zodat hij niet terug valt in draf.
Als je wat knutselt met je lichaamstaal kun je hem rustig harder sturen en langzamer laten gaan, en ook langer langzamer, het is echt lastig aan je uit te leggen van achter een computer.
Maar zodra je er achter bent hoe je hem langzamer kunt laten galloperen zonder dat hij in draf valt, dat is wel belangrijk... Oefening baart kunst..

Maar jezelf groot maken als je wilt dat hij langzamer gaat is nogal tegenstrijdig. Als hij doet wat je wilt moet jouw houding ook weer rustig en ontspannen worden, dat is wat je wilt. Hij moet ook ontspannen zijn.

Verder als het echt zijn balans is zou ik idd met dubbele longe werken aan de stap en draf, na een paar keren galop erbij pakken.
Misschien een lesje mee pakken. Leer je echt veel van, lichaamstaal heeft echt zoooooooooo veel invloed.