Steigeren & bokken tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Steigeren & bokken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:11

Hallo,
Gisteren heb ik mijn verzorgpony Pipo gelongeerd. Het ging heel erg goed, dus vandaag ging ik ook weer aan de slag.
Ik liep naar het grasveld en wou hem longeren. Maar nee, meneer wou gras eten. Ik gaf hem (zachte) tikjes met de zweep, en hij liep eindelijk.
Daarna stond hij weer stil. Ik gaf weer een tikje, en hij werd bóós!
Hij begon te steigeren, en raakte mijn vinger met zijn hoef. Ik heb nu een zwaar gekneusde vinger, en kan mijn vinger amper bewegen.
Hij ging weer eten. Dus nog een tikje, en hij flipte helemaal. Mijn vriendin heeft ook geholpen, en we hebben hem daarna maar op stal gezet. Daar heeft hij een hekel aan, en hij moest maar even afkoelen. Daarna nog een keer geprobeerd, en het ging al iets beter.

Wat moet ik nu doen? Ik weet dat jullie vinden dat ik door moet zetten, en laten zien wie de baas is, maar het gaat lastig als hij steeds gaat schoppen met zijn achterbenen (echt volop achteruit) en gaat steigeren. Ik ben er nu ook bang voor, en ik wil met plezier longeren, voor ons allebei.

upendo

Re: Steigeren & bokken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:12

Wat ik uit je tekst kan opmaken is dat hij veel te dichtbij loopt.
Drijf hem van je af.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:24

misschien kun je eerst op een andere ondergrond proberen te longeren in de bak/longeerbak of echt een kale weide, geen steen natuurlijk! :o

laat hem zeker niet te dicht op je komen, bij dominante/agressieve/speelse pony's gaat er heus wel een bokje of steigertje van af dus altijd uitkijken en vooral opletten :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:22

wat ik zou doen is hem los in de longeercirkel doen en dan opjagen met de longeerzweep want hij is gewoon dominant tegenover jou..

als je pony heel snel gaat en hij 'flipt' zegmaar .. dan zet je hem klem tegen de rand zodat hij omdraait zo heb jij controle over wat hij doet of gaat doen.. en probeer zijn lichaamstaal te verstaan..

en met lichaamstaal bedoel ik : zijn binnenoor op jou gericht, ontspannen staart (niet geknepen of heel hoog), ontspannen naar voren en over de rug laten lopen.. als jij controle hebt over de situatie kan het ook zijn dat het paard gaat smakken.. net zoals een veulen doet tegeover een ouder paard..

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:43

misschien moet je er aan denken hoe jij staat. als je aangeeft dat je bang bent ben je vaak te laat met straffen...
In een bak longeren is nu veiliger, want dan heb je geen verleidingen van het gras! Tevens zou ik proberen iemand in je buurt te zoeken die je kan helpen en jou kan leren hier mee om te gaan. Daarnaast kan je denken aan uitrusting van je paard. Ik ken een paard dat bokt en van alles doet als ze met halster wordt gelongeerd, maar zodra de longeersingel, hoofdstel en dubbele longe of bijzet erop gaat komt het serieuze paard naar boven en loopt ze super.

Juliaaloover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:50

Mischien een join-up proberen??

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:35

vraagje aan de TS: is het gras waar je op longeerd ook een wei waar je pony wel eens in staat?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:56

Dilan1993 schreef:
vraagje aan de TS: is het gras waar je op longeerd ook een wei waar je pony wel eens in staat?

Ja, ik denk dat het misschien daar ook wel door komt..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:59

Juliaaloover schreef:

Je kan dat niet zomaar doen vind ik, je moet er wel een beetje verstand van hebben.
Niet van internet lezen en dan hup ff een join-up doen ofzo..

TS: Misschien kan je de volgende keer rustig met hem gaan stappen inplaats van hem op stal te zetten om hem maar even "af te laten koelen".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:04

Irmy schreef:
Dilan1993 schreef:

Mwaah.... ik werk vaak met de paarden in de wei. Geen enkel probleem. (werk dan ook nog eens vaak zonder halster of wat dan ook)

Eerst andere vraag. Wat doet de pony als hij aan het grazen is en je wilt hem gewoon een stukje leiden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:05

Juliaaloover schreef:

Nou nee. Levensgevaarlijk in een dergelijke situatie als je niet verdraaid goed weet hoe je dat moet doen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:06

Kun je niet ergens longeren op zand? Dan kan hij niet gaan eten en zal het longeren ook makkelijker gaan.. Zeker niet opgeven!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:07

Juliaaloover schreef:

Dit zou ik vooral NIET doen.

TS kun je een stukje afzetten en ev los longeren? Dan ben je al van het gehannes met de longeerlijn af, en hoef je je alleen maar te concentreren met voorwaarts houden.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:10

Citaat:
Dit zou ik vooral NIET doen.

TS kun je een stukje afzetten en ev los longeren? Dan ben je al van het gehannes met de longeerlijn af, en hoef je je alleen maar te concentreren met voorwaarts houden.

Ik weet niet eens wat een join-up is (:o) dus daar ga ik ook niet aan beginnen zonder professionele hulp.

Dat is dus een probleem, zonder longeerlijn. Dan staat hij al helemaal stil, en met tikjes van de zweep komt hij op me af galopperen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:12

Dan... lijkt me een longeer/loswerkles geen overbodige luxe.

Kan de eigenaar je er niet mee helpen?

Pony hoort gewoon niet zo respectloos te zijn, maar om dat patroon te doorbreken moet je wel sterk in je schoenen staan.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:14

Haha, nee de eigenaren kunnen er niet mee helpen (allebei 58). Ze weten weinig over paarden, alleen dat ze voer moeten krijgen, en verder niks. Daarom zochten ze een verzorgster..

Ik wil het wel heel graag proberen, maar ik wil gewoon niet verrot geschopt worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:14

Verstandig om niet aan een join up te beginnen.
Maar toch ff mijn vraagje herhalen...
wat doet de pony als je gewoon met hem gaat lopen: dus ipv proberen te longeren met hem wandelen, in de wei.

Dus stel hij staat te eten en je loopt aan met hem.
Hoe reageert hij dan?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:16

liljebo schreef:
Verstandig om niet aan een join up te beginnen.
Maar toch ff mijn vraagje herhalen...
wat doet de pony als je gewoon met hem gaat lopen: dus ipv proberen te longeren met hem wandelen, in de wei.

Dus stel hij staat te eten en je loopt aan met hem.
Hoe reageert hij dan?

Sorry dat ik je vraag nog niet had beantwoord :o
Dan gaat het prima, de oren gaan wel een beetje naar achteren, maar hij loopt wel mee.
Soms trekt hij het touw uit mijn handen, je moet echt best hard aan het touw 'trekken' om hem mee te krijgen.
Maar dan schopt hij in ieder geval niet..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:24

Ik zou toch even op zoek gaan naar een volwassen iemand die veel ervaring heeft met paarden.
Ik begrijp dat het een shetlander is? Dat zijn best eigenwijze zeer intelligente pony's die precies weten of jij wel de ervaring heb om de baas over ze te zijn.
En zoals je zelf al hebt kunnen ervaren, loopt hij over je heen en is meneer de Shet de baas!
Even iemand naast je die je uit gaat leggen hoe of wat en dan zal het vast goed komen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:06

Ok, in dat geval ligt het probleem dus echt bij longeren. Mogelijk mis je zelf onvoldoende kennis daartoe, ben je wat onzeker of geef je onduidelijke signalen en dan neemt, in dit geval, de pony het over.
Paarden, en al helemaal geen pony's met behoorlijk zelfvetrouwen, accepteren geen leiding van iemand die niet precies weet wat te doen.

Advies van aerdenhout om hulp te nemen is het beste. Maar als dat niet mogelijk is, zou ik het longeren achterwege laten. Ga wandelen, doe agility aan het halster, leidoefeningen etc.
Ook oefeningen zoals wijken voor druk zijn zinvol.
Haal evt een boek over grondwerk/grondwerkoefeningen en verdiep je daarin.
Begin met iets simpels en bouw het zeer langzaam op
En laat het longeren gewoon zitten, totdat je hulp krijgt.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:18

En het is inderdaad een eigenwijsje, als je bijvoorbeeld tegen hem aan duwt omdat hij aan de kant moet, gaat hij expres de andere kant op leunen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:17

Irmy schreef:
En het is inderdaad een eigenwijsje, als je bijvoorbeeld tegen hem aan duwt omdat hij aan de kant moet, gaat hij expres de andere kant op leunen.

Dat is geen eigenwijsheid, maar een volkomen natuurlijke reactie van een paard.
Bij druk geeft een paard instinctief tegendruk.
Wijken voor druk is iets wat een paard moet leren.

Probeer je eens heel goed te verdiepen in paardengedrag. Begin met een paar goede boeken (bieb?) en ga kijken bij goede paardentrainers. Vraag mensen met veel verstand van paarden om je te helpen.
Beste van alles... neem les als je die mogelijkheid hebt. Ook les in grondwerk is mogelijk

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 16:34

liljebo schreef:
Dat is geen eigenwijsheid, maar een volkomen natuurlijke reactie van een paard.
Bij druk geeft een paard instinctief tegendruk.
Wijken voor druk is iets wat een paard moet leren.

Probeer je eens heel goed te verdiepen in paardengedrag. Begin met een paar goede boeken (bieb?) en ga kijken bij goede paardentrainers. Vraag mensen met veel verstand van paarden om je te helpen.
Beste van alles... neem les als je die mogelijkheid hebt. Ook les in grondwerk is mogelijk

Ik ken mijn pony langer dan vandaag, dus ik weet dat het wel eigenwijsheid is. Hij is enorm eigenwijs, met alles eigenlijk. En ook heel slim, hij komt altijd stiekem het weiland in, onder het stroomdraad door.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:43

Volgens mij is er hier maar eentje eigenwijs.... :Y)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:45

Irmy schreef:
Dilan1993 schreef:

misschien ziet ie dat als zijn terrein. proberen op een andere plek helpt misschien?