Verschil los longeren & join up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschil los longeren & join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:05

Nu ik het los longeren wat serieuzer op pak (en kan pakken omdat pony eindelijk wil meewerken <3 ) stond ik me af te vragen wat nu eigenlijk het verschil is met een join up .. Want, bij het los longeren: je laat je pony lopen, tussendoor loopt hij te smakken en te kauwen en als je stopt (of pauze neemt) loopt hij als een schoothondje achter je aan .. Even heel kort gezegd :P Is dit niet hetzelfde als een join up? Zou pony het niet hetzelfde ervaren?

De reden waarom ik los longeer is het gemak enerzijds, je zit niet te klooien met touwen & koorden etc. (waar pony toch alleen maar tegenin gaat) en anderzijds kan je ook makkelijker je pony rechte lijnen laten lopen. Ik doe het ook puur om hem beweging te geven, het soepel maken etc. komt in de toekomst wel, en dan met o.a. een dubbele longe.

Maar ik stond me vandaag dus af te vragen wat het verschil nu eigenlijk is, met wat ik aan het doen ben en een join up ... Dus ik dacht: ik leg het even aan bokt voor :Y)

Wat mijn idee over het verschil is is dat ik met commando's werk (stap, draf, galop, halthouden, linksom & rechtsom) en deze afwisselend gebruik. Terwijl volgens mij een join up is puur het paard van je weghouden tot je ziet dat het paard zich "overgeeft" ..

Wat is jullie mening/idee erover?

Wil nog even melden (maar kan niet meer editten) dat ik me bewust ben van het centrale JU-topic en daar ook wat in gelezen heb, maar het toch graag specifiek over dit zou willen hebben, terwijl het daar vooral over de JU gaat (wel/niet uitvoeren), de verschillende soorten (MR, Voest, toch?) en hoe je je paard ermee kan verpesten, met af en toe een vermelding naar het grondwerken/vrij longeren .. Dat laatste wilde ik dus graag apart & uitgebreider meningen over zeg maar, vandaar dit topic ;)

Ook nog even zeggen (echt stom dat je niet meer kan editten :') ) dat ik het topic op deze pagina over het opjagen/JU ook gevonden heb, maar ook daar niet geheel mijn antwoord vind aangezien ik niet gewoon opjaag en het daar verder ook vooral gaat over dat het paard de hoeken in duikt etc. Dus dat topic moet ook niet meer doorgegeven worden ;) :)
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-09-10 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:16

In mijn ogen ligt het verschil in de druk die je uitoefend, en hoe vaak je het dier van tempo en van hand laat veranderen. M.a.w, wordt het stomweg rondjes rennen tot je [aard de signalen geeft die bij een klassieke JU volgens MR horen, of vraag je van hem overgangen en verandering van richting (en dan zo subtiel mogelijk?) Daag je hem uit om actief mee te denken en mee te werken, of laat je hem zijn instinct volgen?

Als de band goed is met je paard, kun je zelfs een JU krijgen als het dier in zijn box staat en jij de box inloopt. Met de JU an sich is niets mis mee, wel aan de context waarin hij - door meestal jongvolwassenen met een verzorgshet, en dan drie keer in de week omdat ze daarna als een hondje achter je aanlopen - meegenomen wordt.

Dus is dat een JU die je na het loswerken krijgt? Ik mijn ogen wel. Het verschil zit hem in de druk die je uitoefent.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-09-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verschil los longeren & join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:18

Ok, bedankt voor je reactie :)
Gaat in ieder geval al de richting uit hoe ik erover denk :j Ik probeer alles met lichaamstaal te doen en heb een touw (of een longeerzweep) erbij als extra versterking als het even nodig is. En verder werken we gewoon zoals bij het longeren, dus overgangen en op beide handen .. Is los ook een stuk makkelijk om van hand te veranderen enzo ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:38

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 02:31

Ik denk dat Cassidy het mooi heeft gezegd, vind vooral het stukje over meedenken goed genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:10

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:14

Zelf denk ik idd dat het gaat om de druk die je met je lichaamshouding uitoefent. Zelf loop ik gewoon naast het paard mee, (wel meer in het midden natuurlijk) met je schouder het dichtst bij het paard. Dan kom je minder dominant over als wanneer je stilstaat met je borst naar het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:14

Ik moet even corrigeren, dat is geen Join Up, dat is de stap die erop volgt, dus de Follow Up. Het paard loopt achter de ruiter aan/met de ruiter mee. Het is 100% vertrouwen, en focus op de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:17

En dat is dus een JU? Of het resultaat van (meerdere) JU('s) ?
(ik probeer het gewoon even te begrijpen hoor, vind het nog moeilijk allemaal ;) ).

@ Miss_Malfoy : ik loop inderdaad ook (op afstand) mee :j Als ik zou gaan stilstaan en verwachten dat hij rondjes rond mij zou lopen dan kom ik toch bescheten aan, dan doet ie echt niks :+ Maar doe ik ook wat dan gaat het gewoon prima ;) Ik probeer het meelopen wel af te bouwen, in het begin moest ik echt lopen als ik wilde dat hij zou draven, maar nu kan ik toch al gewoon meestappen en af en toe en kleine versnelling of huppeltje of ... Vind ik toch wat leuker :Y)

Edit; zie net de edit van Cassidy .. Dat begrijp ik :j
Maar krijg je die FU alleen door een JU uit te voeren? Of kan dat ook via andere wegen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:20

Wat is voor jou een JU? Ik kan een JU krijgen als ik de box inloop. Op het moment dat het paard naar je toekomt en bij je wil zijn heb je hem namelijk al te pakken. Zo subtiel kan het zijn, is geen opjagen voor nodig.

Dus ja, een Follow Up volgt altijd op een Join Up. Het probleem is dat je de Join Up moet gaan herkennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:22

Het is daar waar ik dus een beetje mee zit :+ Ik heb (had) altijd het idee dat een JU het standaard rondjagen was en wachten tot het paard zich overgeeft (om het even kort te zeggen) maar dat is dus niet zo? Dus eigenlijk doet iedereen (zonder het te weten) regelmatig een JU? Want ik denk dat het doel van iedereen wel is dat je paard naar je toekomt en je volgt (is wel zo handig als je dingen wil gaan doen :P ). Is dit dan niet schadelijk voor een paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:08

Waarom zou het schadelijk voor het paard zijn als jij hem op een andere manier dan rondjagen totdat zijn instinct zegt dat hij zich maar beter over kan geven, kunt laten zien dat jij de leider bent en je paard zich bij je veilig kan voelen?

Weet jij hoe vaak per week de JU door kinderen met shetjes wordt meegenomen, omdat ze denken dat dit het tovermiddel is om tekortkomingen in hun dagelijkse omgang weg te poetsen? Hoe vaak is de JU geen excuus om maar niet aan jezelf te hoeven werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:04

Als je het zo zegt klinkt het niet schadelijk neen ;) :)

Die shetjes is dan weer een ander verhaal .. Bij mij was er een tijd terug hetzelfde probleem, door omstandigheden & gebeurtenissen was ik totaal geen leider meer, echter heb ik dit met héél veel tijd & geduld weer opgebouwd en we zijn er nog niet, maar we zitten toch al een héél stuk verder dan toen.. En op bepaalde gebieden zitten we zelfs verder dan we ooit gezeten hebben .. Ik rijd er dan op dit moment misschien niet (graag) op maar kan 'm bv. wel los laten lopen (in mijn tempo en overgangen wanneer ik dat wil) terwijl dit daarvoor absoluut niet ging, vanaf het moment dat pony door had (en dat was altijd veel te snel :+ ) dat je 'm zo wilde laten lopen blokkeerde hij gewoon en stond als een standbeeld en je kon hemel en aarde bewegen ... longeerzweep of niet .. het interesseerde hem niet, gewoon volledig afgesloten .. Kreeg zelfs de melding dat die pony nooit gelongeerd kon worden omdat hij het gewoon verrekte van te lopen... En als je ziet wat ik de laatste tijd met hem doe <3

Kan me trouwens ook niet voorstellen dat ik toen bij wijze van spreken "even een JU" zou gedaan hebben en dat dan alles opgelost geweest zou zijn :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:19

De JU is de basis van waaruit je verder kunt gaan werken. Als je moet knokken tegen een serieus dominant paard - en shetten kunnen ettertjes zijn - is dat met een JU voor het oog snel en elegant opgelost. Alleen heeft de hele JU geen zin als je vervolgens weer in je oude fouten terugvalt waardoor paardlief in eerste instantie de overhand heeft kunnen krijgen. En de oplossing in dat geval is NIET de JU die je drie keer per week mee moet nemen, maar je eigen ontwikkeling waar je aan moet werken.

En naarmate je jezelf ontwikkelt, zie je ook meer kansen om het probleem wat jij had met een shet die niet (meer) mee wilde werken opgelost. Ook zonder JU.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:22

Ik volg :j

Een JU kan bv. wel een "oplossing" zijn als je bv. een nieuw paard op stal krijgt wat nooit rekening heeft leren houden met mensen (door de fouten van die mensen) zodat je deze even 1 keer kan duidelijk maken wat en hoe en daarna gewoon als paard behandelen? (met dus de juiste omgangsvormen etc., niet het voorbeeld van de kinderen met de shetjes).

Of in die gevallen ook niet? En bij gevolg dus eigenlijk vrijwel nooit? :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:25

Ook in bovengenoemd geval kun je de verhoudingen rechtzetten zonder de JU. Gaat alleen wat langer duren dan een kwartier. Maar idd, nieuw paard, een keer JU, duidelijk maken wie de leider is, en van daaruit kun je door. Paard gaat alleen geen goede omgangsvormen leren door de JU, dat zul je hem toch uit moeten leggen. En als je de JU meeneemt, moet je wel weten wat je doet, en het paard kunnen lezen. Een nieuw paard kun je ook over de zeik helpen zonder dat je het ooit weer recht kunt zetten, als je niet weet waar je mee bezig bent, of niet weet hoe je reageren moet als de reacties op dat wat je aan het doen bent niet komen zoals ze in het boekje staan. Je moet weten wanneer je druk moet opvoeren of druk moet wegnemen. En je moet ook zien bij welk paard je de JU gewoon NIET moet doen. Op het moment dat je dat niet weet, gewoon NIET aan beginnen....

En wat het aantal JU die je moet gebruiken. MR zegt zelf dat de JU maar twee, hooguit drie keer in een PAARDENLEVEN toegepast zou moeten worden. En niet drie keer PER WEEK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:37

Ok, duidelijk :j
Ik ben in ieder geval niet de persoon om het ooit te gaan gebruiken :+ En daarom dat ik me dus afvroeg of mijn pony bij het los longeren misschien zeg maar hetzelfde "effect" ervaarde als bij een JU ... want dat was nu net niet de bedoeling ;)

Maar ik denk het niet, omdat pony volgens mij dan toch wel heel anders zou reageren .. Kan het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar ik zou er denk ik toch niet mee kunnen werken (dus overgangen & sturen etc.) zoals ik nu kan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:50

Als je dingen maar vaak genoeg doet, gaat het paard ook leren hoe hij moet reageren. Bij paarden waar de JU vaker wordt meegenomen, zie je dat het moment van zakken met het hoofd direct komt. Paardlief heeft snel genoeg door wat de gevolgen zijn als hij dat gaat doen.

Dus het feit dat je haar nu zo kunt sturen zoals je dat doet, en daaruit concluderen dat de vertrouwensband daardoor anders zou zijn dan na een JU, is een drogredenatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:07

Ik vrees dat je me daar even verloren hebt :=

Wil je nu zeggen dat ik mijn pony gewoon kan sturen omdat hij geleerd heeft wat de gevolgen zijn als hij niet luistert? (wat die ook mogen zijn, want als hij niet zou willen kan ik echt niet veel beginnen hoor :+ ). Dat ze bij een JU snel het hoofd laten zakken enzo kan ik me voorstellen :j Maar dat is dan toch gewoon omdat je je paard zeg maar mentaal een knak geeft? Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat met mijn pony doe .. Zou ik volgens mij toch andere reacties van hem krijgen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:51

Als je nu eens van het punt afstapte dat ze van een JU een knak krijgen, kun je het loswerken dan ook in een ander licht zien dan vanuit het standpunt waar je op dit moment staat?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 02:24

Ik vind eigenlijk ook niet in de video's die ik van Monty gezien heb niet echt dat de paarden een mentale knak krijgen.. Maar goed, hij is ook de expert ;)

@ Sabine, ga jij door totdat jouw paard smakkend naar je toe komt? Netzolang door totdat hij exact die dingen doet die in het rijtje van een JU moeten zitten? Of ben jij aan het samenwerken met je paard en 'joint hij gezellig met jou up'?
Ik werk ook regelmatig los met mijn paard. Maar van mij hoeft ze niet smakkend rond te gaan. Wel moet ze op mij letten, doen wat ik wil wanneer ik dat aan geef en samenwerken los in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:05

@ Cassidy: ik snap niet wat je wil zeggen?
Dat ze van een JU een knak krijgen is toch zo? Het is toch net dat waarvoor zo gewaarschuwd wordt etc. ? Waarom zou ik dan van dat punt moeten afstappen?

@ RianneH: Ik ga niet door tot hij smakkend naar mij toe komt, ik werk gewoon met hem en vraag bepaalde dingen en beloon hem met even stappen of halthouden en een aai als hij het goed doet (naast mijn stem onderweg natuurlijk ;) ). (Ik zou trouwens nog niet eens eten welke dingen er precies in dat rijtje thuishoren :o ). Hij smakt onderweg wel, niet constant, gewoon af en toe .. maar op dat moment doe ik eigenlijk niks speciaals omdat dat niet mijn doel is zeg maar. Mijn doel is hem beweging geven en laten lopen en dan ook nog zoals ik het wil in welke gang ik wil (ben toch een moeilijk mens :P :+ ).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:12

likken&kauwen en hoofd laag zijn tekenen van ontspanning. Als het goed is, doet je paard dat altijd.
Als het goed is, wil het paard ook op elk moment naar je toe komen.
Join-up is niets anders dan heel erg veel druk op je paard leggen, daarna de druk er af halen en dan tada! paard ontspant :+

Filmpje van Mindy en Clinton is gewoon communicatie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:09

Als mijn paard ontspannen is is ze echt niet aan het likken, kauwen ook vrij weinig. Als ik mij daar op zou focussen, dan zou ik haar rond moeten jagen voordat ze dat doet. Maar ze geeft op andere manieren wel aan dat ze ontspant.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:15

Kauwen en likken gebeurd op het moment van gespannen voelen -> naar ontspanning. Of je nou veel of weinig druk zet (of dat de druk niet eens van jou vandaan komt, bijv. paard schrikt), zodra ze ontspannen likken en kauwen ze.
Hoofd laag/level is gewoon teken van ontspanning.