Inspiratie gezocht voor kapot paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Inspiratie gezocht voor kapot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:45

Aangezien James "kapot" is en met vroeg pensioen.
Om verveling tegen te gaan ben ik op zoek naar leuk, simpel en veilig grondwerk.
De VD heb ik alweer opgepakt, maar doe dat niet teveel ivm de belasting.
Met grondwerk heb ik eigenlijk nooit zoveel gedaan, niet meer dan de noodzakelijke basisopvoeding, en wat basis voor de VD.
NB: Paard mag niet kort draaien (of, een keer kan wel, maar niet teveel).

Wie heeft er leuke tips/trucs/sites?

Gaat overigens om een 12 jarige, licht dominant aangelegde merrie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:47

misschien kun je parelli gaan doen?Af en toe schriktraining? Lange lijnen?

LadyMadonna

Re: Inspiratie gezocht voor kapot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:58

parelli is idd door mn gedachte geschoten, maar ik ga dus echt geen level 1 pakket aanschaffen met een carrotstick en weet ik veel ;)
Ik ben niet zo van "achter goeroes aanlopen" ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:05

Aan parelli kan je, na de basis, een geheel eigen draai aan geven.
Oefeningen kan je doen op verschillende plekken, en met verschillende opstakels.

VD is inderdaad leuk om te doen, maar ook clickertraining (evt. icm VD) kan je leuke dingen doen.

Lange teugelen is ook leuk.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:11

Lange lijnen?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:12

mltex schreef:
Lange lijnen?

edit: mss ook dingen als in hand trail? misschien geschikt voor licht aangespannen werk?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:13

Oh en voor Parelli hoef je niet perse een pakket aan te schaffen, een of twee goede lessen heb je vaak ook al een hoop :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:19

mensen, ik heb het over grondwerk, niet over lange lijnen :)
en nee, paard wordt ook niet aangespannen ;) ( 'k wil zelf graag nog wat langer mee ;) )
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 26-09-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:21

wil je niet lange teugelen of kan dat niet met het paard?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:25

lange teugelen/lange lijnen zie ik geen meerwaarde in. Dan kan ik er net zo goed op gaan zitten. Het enige verschil is de rug belasting. Maar ook met lange lijnen wil je toch dat je paard netjes verzameld zn oefeningen doet, en dat zit er nou net niet in.
Daarbij vraag ik specifiek om grondwerk, aangezien ik daar niet super bekend mee ben

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:27

Lange teugelen en lange lijnen is heel verschillend, maar inderdaad, met beide wil je een verzameld paard. ;)

Kan je aangeven om wat voor kapotje het gaat? dan kunnen de oefeningen wat specifieker worden gezocht :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:28

Ik zou eens wat op internet gaan rondneuzen naar oefeningen uit grondwerk wat je kunt gaan doen en op zoek gaan naar VD-dingen die weinig lichamelijke inspanning kosten, zoals targetten en daarna apporteren bijvoorbeeld, flemen, nee schudden enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:32

kehdra schreef:
Kan je aangeven om wat voor kapotje het gaat?

_O-
Euhm... Durex? :P

Maar goed.. Lastig. Voor het uitgebreide verhaal verwijs ik je even door naar mn profiel, daar staat een link in.
In het kort: Paard heeft vorig jaar een flinke peesontsteking gehad, is hierdoor verkeerd gaan lopen (om te ontlasten) en heeft daarbij haar bekken overbelast.
Staat momenteel pijnvrij weide/wandel/poetspaard te zijn en er wordt af en toe op rond gehobbelt door een meisje van 11.
Punt is dat elke keer als ik haar weer op pak qua rijden, paard weer gaat kreupelen. Dus rijden is gewoon over (jah, k zit er weleens op, maar moet dan ontzettend opletten dat ik niet teveel doe).
Stalperiode komt er weer aan, en paard moet natuurlijk wel fris in t koppie blijven, dus daar ben ik naar op zoek.

Opisopshop: VD ben ik mee bekend. Paard kan buigen, compliment, spaanse pas, ja knikken, achterwaarts, steigeren, etc...
Maar k wil nu eens wat anders proberen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:35

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:37

aha, ja dan is het inderdaad lastig.
Dan zou ik toch eens wat parelli lesjes nemen.
Een stick is daarbij wel erg handig, maar daar heb je ook neppe van.
Wanneer je de basis daarvan hebt, kan je er best leuke dingen mee :j

Ben je bekend met clickertraining? daar kan je echt leuke dingen mee, onder andere VD, maar nog wel 1000 andere dingen. Eigenlijk alles wat je maar kan bedenken, zolang jij maar goed clickert :) Zo heb ik Ziggy bijvoorbeeld leren voetballen, en hij is vreselijk fanatiek :j
ook agility (door Mltex hierboven) is inderdaad erg gaaf, en makkelijker met een clicker ;) Maar de uitdaging is grote zonder clicker natuurlijk :+ een Parelli basis lijkt me daarvoor wel erg handig :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:40

Ik ken het principe van clickeren wel en is misschien idd wel een idee. Eens zien hoe ik aan een clicker kom ;)

Ach, die stick zie ik als een verlengde van mn arm, en dat kan dan ook prima een (dressuur) zweep zijn. gebruik ik bij VD ook

MT-tex: Zie dat paard gaan dan, vind dat polebending wel grappig, eens zien of er ergens prikpaaltjes op stal liggen :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:43

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:43

Clickers hebben ze bijvoorbeeld bij de Welkoop/boerenbond bij de honden artikelen :j ± €3,-

die stick vond ik ook nooit erg noodzakelijk, maar op den duur toch zelf maar een geknutseld van een bamboestok, en touw. Nu wil ik toch maar een échte neppe :+ Wanneer je er eenmaal aan gewent bent is het zoooo fijn.
Voor ±€25 heb je een echte neppe, maar voor 7 euro knutsel je er zelf een. Werkplan bij mij te verkrijgen :P

Agillity vind ik errug gaaf :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:46

Agillity an sich is wel bekend bij mij, maar dan in een andere vorm: Obstacle parcours met minipaarden: http://www.youtube.com/watch?v=BKYNkdwj9bY
Oftewel inhand trail :j

Kehdra: Wat is de meerwaarde van een carrotstick ten opzichte van een zweep?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:49

Met een zweep kan je niet drijven. een stick wel.

Met gewoon VD'en heb ik ook geen stick nodig, maar omdat je met pareli'en constant aan het drijven ben, kan je met een dressuurzweep geen steady pressure uitvoeren, met een stick wel.
Tevens kan je met een string (wat aan een stickt zit) veel beter mikken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:50

Hmmz, ik heb ook verschillede koetsierszwepen met verschillende lengte van slag.. Maar hoezo zou je daar niet mee kunnen drijven dan?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:55

omdat je er geen steady pressure mee kan uitvoeren...

Mijn begrijpend typen is echt heel slecht hoor :') maar je moet het zo zien dat je elk stukje van je paard de kant op moet willen verplaatsen op suggestie.
in het begin gaat dit niet direct goed natuurlijk, en zal je druk moeten zetten. Met veel oefeningen kan je prima je handen daarvoor gebruiken, maar met bijvoorbeeld de sideways game is het niet handig om naar je paard te lopen om met je handen tegen hem aan te staan duwen.
Met een stick heb je een verlengde van je arm waarmee je de druk heel precies kan bepalen.

met bijvoorbeeld de circling game (maar ook friendly, driving over grotere afstanden, enz enz), is de string erg handig omdat je daar erg goed mee kan mikken (na oefening), om je paard zo met je juiste intentie kan raken, op een exacte plek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 17:27

Duidelijk, maar dat raken met de string, dat kan bijv toch ook prima met de slag van een koetsierszweep?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:33

ik ben totaal niet bekend met koetsierzwepen. :o

met een longeerzweep kan ik niet mikken omdat het touwtje te licht is, en daarnaast is het al snel zo dun, dat het gemeen pijn kan doen. Daarnaast is de zweep op zich te flexibel waardoor afstand meten lastig is.

ik heb het idee dat een dikkere string minder pijn doet als je intentie niet aankomt zoals je bedoeld. ik kan er beter mee mikken, op een halve centimeter nauwkeurig, met de intentie welke ik bedoelde.

ik denk dat je het verschil eens moet mee maken, dan snap je denk ik wel wat ik bedoel. Al zou dat natuurlijk niet goed komen, omdat je nog niet gewent bent aan werken met een stick.

met andere woorden; ik was er ook nooit van overtuigd, maar nu wil ik niet meer zonder. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 17:37

Voordeel van parelli (en overig grondwerk) is dat ik dat straks natuurlijk ook prima op mn jonkie toe kan passen....
Alleen ik ben nu eenmaal echt niet zo van de patronen, volg graag mijn eigen ideeen, en ben dus niet zo van: Stap 1.... Stap 2.... etc.
He... hoe leg ik dat nou uit ;)