Grondwerk op weinig ruimte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Grondwerk op weinig ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 13:26

Hellep := Mijn paard (IJslander) heeft te veel met zijn grotepaardenvriendjes mee van het gras gesnoept en is nu niet alleen dik maar loopt ook gevoelig... hoeven zijn iets warm maar het lukt 'm nog heel goed om 's ochtends, als de andere wel naar de wei mogen, een galoppie richting de weide te trekken. Hij voelt zich niet helemaal topfit maar heeft geen/weinig pijn. Ik kan alleen niet met 'm over het harde (poetsplaats vindt 'ie al niet leuk) en kan dus omdat ik geen bak heb ook niet rijden, wat ik ook helemaal niet wil zo lang hij niet helemaal in orde is. Langelijnen kan ook niet, op het erf (kleigrond met gras) is het te krap) Hij volgt een dieet van 's avonds samen met de andere paarden hooi, overdag krijgt hij alleen stro :o

Omdat hij zich maar staat te vervelen in z'n eentje wilde ik weer wat meer met 'm gaan grondwerken. Is ook wel zo fijn om 'm in z'n hoofd een beetje levendig te houden. En nu ben ik op zoek naar oefeningen, hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, die ik in een kleine ruimte kan doen want het erf is nogal krap. Vandaag heb ik wat opfrisdingetjes gedaan: van oog veranderen, achterwaarts, om mij heen laten cirkelen aan halstertouw, en ook een klein nieuw dingetje: zijn hals buigen naar links en rechts terwijl ik naast de schouder sta. Vindt hij aan de ene kant nog lastig.

Wat kan ik nog meer met hem doen? Ik wil zijn voeten niet te zwaar belasten. Ik wil ook niet in de paddock met hem werken, die is voor de vrije tijd (heb er wel eens gelongeerd en dat wilde totaal niet, onder meer door te veel afleiding van andere paarden), en verder ben ik dus beperkt qua ruimte. Wie weet nog wat leuks voor ons tot hij weer als rijpaard aan de slag kan? Het is een kort, breed, dik, zwaargebouwd en niet heel atletisch paard dat chronische spierpijn in zijn schouders, rug en ene achterbeen heeft (staat hij permanent voor onder behandeling) Dus aub niet iets heel ingewikkelds, een compliment oid is way too much, maar wel genoeg om hem alert te houden, hij is slim en werkwillig.

lottex

Re: Grondwerk op weinig ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:30

je kan beginnen met de basis van vrijheidsdresuur (flemen, kusje, gapen, voorwerp aantikken, op het blok, voetje geven, jambette...) en dan later groter kunsten zoals liggen, spaanse pas, buiging, ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:35

Hmm ja, was ik inderdaad aan begonnen met behulp van clickertraining. We waren nog maar pas met de clicker begonnen en die is in zijn brein nog gekoppeld aan snoepjes. Lijkt me een heel beroerd plan nu onder de heersende omstandigheden :=

Ik ga eens nadenken over hoe ik zoiets zonder clicker/snoep kan gaan doen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:18

Grondwerk met snoepjes vind ik geen strak plan, bij geen enkel paard... mag hij biks? dan kun je met die korreltjes werken... of wortel of appel? Met 3 wortels of met 1 appel vul ik een half uur VD.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 10:28

Het is ook de bedoeling om het lekkers af te bouwen, vandaar dat ik begonnen ben om de clicker in te voeren. Heeft alleen nog wat tijd nodig.

Biks heb ik niet, ben ook niet van plan om een zak te kopen voor het grondwerken :+ Wortel zou nog een optie kunnen zijn, kleine stukjes... appel wil ik mee uitkijken, lijkt me toch meer suiker in zitten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:45

Parelli level 1 grondwerk is ook niet zo zwaar belastend. :)