Problemen longeren: niet op de volte krijgen etc.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elle_89

Problemen longeren: niet op de volte krijgen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 12:22

Hoi

Mijn paard is 14 jaar en we hebben een groot probleem met longeren.
Het eerste probleem is dat ik hem niet op de volte krijg, hij staat dus naast mij en ik probeer hem op de volte te krijgen door tegen zijn schouder te duwen met de zweep maar hij negeert dit dus. Als gevolg loop ik dus keisnel naar achter van hem weg en knets dan met mijn zweep op de grond zodat hij zou vertrekken... Helaas vertrekt hij dan met de nodige bokken waardoor ik dus moet uitkijken dat hij mij niet raakt. (zo heeft hij de vorige eigenaar flink raak getrapt met 3 gebroken ribben als gevolg)

Als ik hem dan eenmaal op de volte heb en hem nadien op de andere hand heb gekregen dan wil hij steeds weer omdraaien. Hij doet dit zo snel dat ik hem niet voor kan zijn. Hij begint dan soms ook nog eens te steigeren. Ik durf dan niet naar hem toe te lopen en hem een tik op zijn kont te geven want dan ben ik bang dat hij gaat bokken naar mij.

Ik wil dit probleem heel graag oplossen maar ik weet niet goed hoe? Het is duidelijk dat hij mij domineert en in protest gaat omdat hij niet wil. Heeft iemand tips :)?

Joltsje

Re: Problemen longeren: niet op de volte krijgen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:27

heb je een cirkel afgezet?

zo nee, doe dat eerst. dan paardje gewoon los. hij moet eerst leren in de cirkel te lopen. dan zit je niet met het touw en hoef je dus niet heel erg in de buurt te staan. jaag hem bij je weg. als hij eenmaal op de cirkel loopt kun je om je positie gaan denken.

scheef achter het paard is naar voren duwen. ga je meer naar voren dan moet je paard terugkomen. ga je er helemaal voor staan moet hij omdraaien.

_Tara_

Re: Problemen longeren: niet op de volte krijgen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:30

Ten eerste moet je al nooit achteruit van je paard weglopen. Dat nodigt voor jouw paard namelijk uit om naar je toe te komen. Altijd een beetje schuin weglopen.
Als hij niet wilt, lijkt 't mij handig om erachter te komen waarom hij niet wilt. Pijn, niet leuk om met jou te werken, kom je te dichtbij, leg je te veel druk? Als je dat weet, kun je van daaruit verder gaan werken.

Elle_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 12:33

Joltsje schreef:
heb je een cirkel afgezet?

zo nee, doe dat eerst. dan paardje gewoon los. hij moet eerst leren in de cirkel te lopen. dan zit je niet met het touw en hoef je dus niet heel erg in de buurt te staan. jaag hem bij je weg. als hij eenmaal op de cirkel loopt kun je om je positie gaan denken.

scheef achter het paard is naar voren duwen. ga je meer naar voren dan moet je paard terugkomen. ga je er helemaal voor staan moet hij omdraaien.

Ik heb de mogelijkheid niet om een cirkel af te zetten. De longeerbak bij ons op de manege is een bak van 20 x 40.