[AR] Hoe Handelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Hoe Handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:25

Heeii Bokkers!

Sinds kort rijden we ingespannen met onze pony Bieke!
Harstikke leuk!
Alleen..
Als we bij de weg moet stoppen om over te steken..
Bieke wil nooit stilstaan voor de kar.
We houden de kar op rem zodat ze niet voor/achter uit kan.
Maar bieke loopt,huppeld,spring opzij..
En soms zo overdreven dat de kar "vast" zit en dan raakt ze in paniek..
Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Hoe moeten we dit probleem oplossen?

Groetjes Marieke & Bieke :D

DeHP

Re: Hoe Handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:30

heel veel oefenen met stilstaan. Het beste kun je er iemand voor zetten die haar vasthoud en dan gewoon tijdens de training heel vaak kort halthouden. De tijd dat ze stil moet staan kun je dan steeds verder uitbouwen. In eerste instantie ga je meteen stappen zodra zij ook maar 1 seconde stil staat. Dan leer je haar dat als ze rustig is ze weer verder mag. Daarna blijf je steeds iets langer staan, maar je vertrekt altijd pas als ze stil staat, niet als ze nog loopt te springen of dribbelen.
Het belangrijkste is hierbij je timing. Dat je echt pas gaat als ze stilstaat en niet toegeeft als ze beweegt.

stal_deebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:34

Als de pony niet wil stilstaan zou ik helemaal niet op de weg willen komen.
Zoals al gezegt veel oefenen en ook langere tijd stil laten staan

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:34

Niet banketstaaf bedoelt, maar best link om op straat te gaan met een pony die niet stil blijft staan.

Inderdaad iemand ernaast zetten, en de manier van DeHP aanhouden :) Dat werkt best heel goed.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:38

Alle echte en goeie menpaarden worden getraind onder het zadel. Neem een menner zoals Ijsbrand Chardon. Zijn paarden worden allemaal dressuurmatig gereden, onder het zadel. Scheelt een berg werk voor de wagen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:38

stal_deebro schreef:
Als de pony niet wil stilstaan zou ik helemaal niet op de weg willen komen.
Zoals al gezegt veel oefenen en ook langere tijd stil laten staan

We rijden ook vooral op de boerderij en in ons rustige Zeeland rijden we in de rustige polders polders waar weinig verkeer is, meestal is het stoppen voor fietsers ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:39

Johanna59 schreef:
Alle echte en goeie menpaarden worden getraind onder het zadel. Neem een menner zoals Ijsbrand Chardon. Zijn paarden worden allemaal dressuurmatig gereden, onder het zadel. Scheelt een berg werk voor de wagen.

Maar mijn shetjes kunnen toch echt niet bereden worden ;) En dat zijn toch verektes goeie poowns ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:20

Citaat:
Alle echte en goeie menpaarden worden getraind onder het zadel.

Als een paard goed stilstaat onder de man geeft dat absoluut geen garantie voor hetzelfde gedrag onder het zadel. Onze pony Snuit kan onder het zadel uitstekend stilstaan maar heeft er voor de wagen echt bij tijden erge moeite mee. Daarnaast zijn er ook genoeg echte en goeie menpaarden die niet / nauwelijks getraind worden onder het zadel, je hebt namelijk ook pony's :+

Let bij het halthouden op:
of je wagen niet te veel tegen de pony duwt via de broek, met andere woorden gebruik de rem goed als je die hebt, dus als je plotseling halthoudt zit dat niet lekker, maar ook als je bijv op een afritje staat
of je je leidsels dus niet juist te strak hebt waardoor je (onbewust misschien) druk legt zodat de pony denkt dat ze toch nog iets moet ondernemen
de manier waarop je naar het halthouden toe rijdt, leer je pony van draf rustig in stap te gaan en halt te houden dan rustig weer voorwaarts in stap en dan draf. Zo ook gewoon ophoudingen, naar bijna stap / draf en weer terug. Dan kun je schakelen en is halthouden een logisch gevolg op die eerdere oefeningen.
gebruik van je stem, straal rust uit, niet boos worden (of ze moet je in de maling nemen maar zo te horen snapt ze het gewoon nog niet)
dat je het regelmatig oefent dus ook als er niets is om halt te houden :+
wees heel consequent, als er de ruimte voor is mag ze wat ook al is gezegd echt niet vertrekken voordat jij het zegt en dat vergt timing van jou en wellicht je groom
als de situatie niet gevaarlijk is (dus zonder fietsers of wat dan ook) ben ik er wel voor gewoon zonder de groom te oefenen dus dat die op de wagen blijft. Ze moet het toch zelf leren oplossen.

PS ik ben ook wel eens heel boos geworden want soms halen ze het bloed onder je nagels vandaan en bij Snuit hielp dat dus wel, maar goed hij is een hele ervaren menpony. Maar als ze het gewoon moeten leren, is het handiger om vooral zelf erg cool te blijven 8-)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 25-09-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:21

Dan scheelt er toch echt iets aan de basis. Paard moet eerst goed leren stilstaan alvórens de weg uberhaupt op te komen.
Tijdens het beleren leer je ze al om onvoorwaardelijk en zonder gedram stil te staan op de momenten dat jij dat wil, en voor zolang jij wil dat ze stilstaan.
Deze stap hebben jullie blijkbaar over geslagen.

Rest er maar 1 antwoord; niet meer de weg op, ga terug naar de basis en oefen het stilstaan, eerst aan de hand, dan aan de lange lijnen, en dan misschien eens voor de kar. Pony die niet normaal kan stilstaan hoort imo niet op de weg te komen, levensgevaarlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:24

Het kan natuurlijk heel goed zo zijn dat een pony al dat wat jij zegt prima doet, maar buiten toch bij tijden gewoon moeilijk halthoudt. Dan zul je het toch buiten moeten oplossen ;) En je komt het dan ook pas buiten tegen }>

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:59

JoyCiej007 schreef:
Dan scheelt er toch echt iets aan de basis. Paard moet eerst goed leren stilstaan alvórens de weg uberhaupt op te komen.
Tijdens het beleren leer je ze al om onvoorwaardelijk en zonder gedram stil te staan op de momenten dat jij dat wil, en voor zolang jij wil dat ze stilstaan.
Deze stap hebben jullie blijkbaar over geslagen.

Rest er maar 1 antwoord; niet meer de weg op, ga terug naar de basis en oefen het stilstaan, eerst aan de hand, dan aan de lange lijnen, en dan misschien eens voor de kar. Pony die niet normaal kan stilstaan hoort imo niet op de weg te komen, levensgevaarlijk.

we hebben haar niet zelf voor de kar beleerd.. jammer genoeg:P
We wisten van de vorige eigenaar dat ze voor een karretje liep dus vandaar ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:10

Tja, tussen voor een karretje lopen en een goede opvoeding en goed beleerd zijn ligt helaas soms een wereld van verschil.

Wel is het ook zo dat als jij de rem indrukt en het paard wil weg, je steeds meer druk opbouwt en ze steeds gekker kunnen worden. Met oefenen kun je beter die rem dan af en toe loslaten of gewoon als je toch rechtstaat niet gebruiken. Langzaam naar halthouden toe, langzaam er weer uit. Of naar bijna halthouden en weer verder. Ze moet hoe dan ook toch leren stilstaan. Als ze het goed hebben geleerd staan ze stil, kun jij de leidsels van druk nemen en staan ze zo net zolang tot je de leidsels weer aanneemt en weer verder wilt.

Als je nog niet hebt geprobeerd hoe ze is in de wei / ergens niet in het verkeer omdat je dacht dat ze het gewoon wel deed, dan eerst thuis lange lijnen oefenen, commando halt erin trainen thuis, dan wagen erachter, in de wei trainen en dan pas weer naar buiten.

Want ze moet in ieder geval stil kunnen staan in geval van nood, dat is een absolute voorwaarde voor in het verkeer deelnemen. Niet alleen voor fietsers, maar je kunt zelf ook een keer iets hebben, de wagen kan iets krijgen, je pony, je groom moet veilig af kunnen stappen er zijn 1000-en redenen te verzinnen waarom een pony goed halt moet kunnen houden.

Als je eenmaal een beginnetje hebt kun je het langzamerhand bevestigen en uitbreiden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:16

mijn mini (had) dit probleem ook.

ik heb het haar zo geleerd:
stond ze ook maar 1 sec stil? kroom liep gelijk naar pony toe met wat lekkers. daarna moest ietsje langer, weer ietsje langer, het lekkers ook afbouwen en op stem over gaan. nu is ze me toch dol op stil staan! als het aan haar licht staan we alleen maar stil omdat ze dan hoop heeft in wat lekkers :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:54

als je gaat stilstaan remmen natuurlijk jegeeft druk op de leidsels maar zo gou hij braaf stilstaat sta je toe met de hand,rem goed vast houden zo gou hij gaat lopen meteen weer druk pakken op de leidsels,staat hij stil weer toestaan.staat die ook maar even stil weer verder stappen en belonen zo veel oefenen,wij hebben ook 1 pony die dit in enkelspan nog soms wat moeilijk vind,maar zo leren wij het in de lessen en het gaat al stukken beter.als je zelf niet de juiste timing hebt zou ik hem eens een paar keer laten rijden door een ervaren meninstructeur die je dat dan fijn kan uitleggen,succes

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:34

Mijn pony's zijn erg werkwillend en in het begin als ik ze voor de kar zette, stonden ze op de achterbenen om maar er van door te sprinten. Zo enorm vervelend. Ik heb toen veel met ze geoefend op het terrein. Ik spande ze in voor een muur (bijna met de neus tegen de muur), ze moesten dus eerst keren voordat ze weg konden. Toen dit ook niet voldoende bleek te zijn, ben ik ze eerst flink gaan longeren voordat ik ze inspande. Ze waren dus al aardig moe, dus hadden wat minder praatjes. Dan weer het stilstaan heel veel oefenen, eerst één seconde en dan langzaamaan op bouwen. Ik kan nu rustig als ze ingespannen zijn nog een kop koffie drinken of even gaan plassen. Ook onderweg, kan ik rustig even een praatje maken met iemand zonder dat ik twee hyperdepiepers voor de wagen heb staan. Dat is echt een genot.
Ik denk dat je goed moet zoeken naar de oorzaak. Is het werklust, is het angst voor iets, of is er een andere oorzaak? Je moet de passende oplossing zoeken bij jouw pony. Wellicht met behulp van een instructeur.