wanneer ben je een natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mirel

wanneer ben je een natural?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:20

Ik vraag me al af zoals de titel zegt wanneer een natural een natural is.
Het lijkt echt een begrip te zijn maar wat doet een natural wel/niet?

Ben erg beneiuw naar de mening van andere
Mirel
Die denkt dat ze een natural is :o

kehdra

Re: wanneer ben je een natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:29

Ik denk dat je natural bent wanneer je jezelf zo noemt ;)

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:34

dat is wel een slimme opmerking!
Zat zou een soort van definitie kunnen zijn?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:36

ik denk dat er niet een directe defenitie voor is. Er is geen lijst die je kan afvinken, en als je aan alles voldoet ben je natural....

Ik zou in ieder geval niet weten wanneer je een natural bent ...
Ik denk dat iemand die zoveel mogelijk de natuurlijke kant van het houden en omgang van het paard probeerd te benaderen..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:41

Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat je een natural bent, wanneer je je paard op de meest natuurlijke manier probeert te houden en te rijden, waarbij je geen gebruik maakt van dwangmiddelen, maar van vrije communicatie tussen mens en paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:16

khirshanta schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat je een natural bent, wanneer je je paard op de meest natuurlijke manier probeert te houden en te rijden, waarbij je geen gebruik maakt van dwangmiddelen, maar van vrije communicatie tussen mens en paard.

Dat doe ik maar noem mij alsjeblieft geen natural, heb zo'n hekel aan het woord.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:08

ik doe dat ook, daarnaast, mijn paard staat ook 24/7 buiten, maar ik wil mezelf geen natural noemen.

Ik snap die hokjesgeest ook nooit echt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:18

Hier op bokt val ik zeker in het hokje 'natural'.

Mijn paard wordt natuurlijk bekapt, ik heb hem bitloos ingereden en doe dat nog steeds, hij staat in een vaste kudde 24/7 buiten het hele jaar op een enorm stuk land in een natuurgebied, hij draagt vrijwel nooit een deken, ik heb een semi-boomloos zadel, ik train met NH-methodes, doe aan freestyle, hij krijgt vrijwel geen krachtvoer, moet ik nog even doorgaan?

Mij maakt het niet uit dat ik zo genoemd of zo gezien wordt. Wat mij uitmaakt is dat mijn paard zo het gelukkigst is, dat we het samen fijn doen, dat we werken in vertrouwen en met samenwerking. En wat de rest van de bokkers of de wereld daarvan mag vinden, mij heel eerlijk gezegd een biet. :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:43

Amen :D

Ik hou mijn paard ook zo paardnatuurlijk mogelijk, maar voor mij (en vele anderen denk ik) valt dat gewoon onder 'zo goed mogelijk voor je paard zorgen' en niet zozeer dat je 'Natural' als een soort ere titel wilt dragen.

Voor mijn part noem je het poepanjeschoen, als mijn paard en ik er maar blij mee zijn :+

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:04

Waar ik niet tegen kan is als mensen zeggen: Ik doe aan Natural Horsemanship en vervolgens alleen hun paard af en toe bitloos rijden, maar hij verder wel op stal staat, ijzers onder heeft, 1 uur per dag uit de stal komt en ga zo maar door.
Dan snap je niet wat NH inhoudt.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:01

Ik probeer mijn pony's ook zo 'natuurlijk' mogelijk te houden (in hoeverre dat kan tenminste wanneer er een hek omheen staat en je erop rijdt); Ze staan 24/7 buiten, bijna constant ruwvoer en weinig krachtvoer, geen ijzers, altijd met soortgenoten en rij bit- en boomloos. Maar ik noem mezelf absoluut géén natural; wanneer ze ooit misschien meer krachtvoer nodig hebben krijgen ze namelijk gewoon meer, als ik merk dat de hoeven te snel gaan slijten zullen er idd ijzers komen (of hoefschoenen, of andere smid ;)), als mijn pony wat meer in vorm is krijgt ze toch waarschijnlijk ècht een boomzadel en in de bak rijd ik het liefst wèl met bit, omdat ik dat zelf fijner vind rijden (en zij er geen last van heeft). Dus ik pas me gewoon aan de omstandigheden en aan het moment aan, sta open voor andere dingen en pas ook absoluut niet in een hokje :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:06

Natural is eigenlijk een erg hypocriete term. We hebben een hek om de wei, we rijden, we bekappen, ontwormen, we beslissen voor een paard wat wij als tweebeners denken dat goed is.
Doe je deze dingen niet dan is het natural of misschien wel dierenmishandeling want stel, je bekapt niet, ontwormt niet en ent niet? Dan gaan er ineens een hoop paarden dood aan verwaarlozing.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:14

EstherHegt schreef:
Natural is eigenlijk een erg hypocriete term. We hebben een hek om de wei, we rijden, we bekappen, ontwormen, we beslissen voor een paard wat wij als tweebeners denken dat goed is.
Doe je deze dingen niet dan is het natural of misschien wel dierenmishandeling want stel, je bekapt niet, ontwormt niet en ent niet? Dan gaan er ineens een hoop paarden dood aan verwaarlozing.

Precies. Het slaat natuurlijk nergens op. Ik denk dat het ooit bedacht is om voor al die alternatievelingen die hun paard niet meer op stal wilden houden (etc.) toch een naam te bedenken.

Het woord komt bij bokt vandaan meen ik?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:16

moretje schreef:
Ik probeer mijn pony's ook zo 'natuurlijk' mogelijk te houden (in hoeverre dat kan tenminste wanneer er een hek omheen staat en je erop rijdt); Ze staan 24/7 buiten, bijna constant ruwvoer en weinig krachtvoer, geen ijzers, altijd met soortgenoten en rij bit- en boomloos. Maar ik noem mezelf absoluut géén natural; wanneer ze ooit misschien meer krachtvoer nodig hebben krijgen ze namelijk gewoon meer, als ik merk dat de hoeven te snel gaan slijten zullen er idd ijzers komen (of hoefschoenen, of andere smid ;)), als mijn pony wat meer in vorm is krijgt ze toch waarschijnlijk ècht een boomzadel en in de bak rijd ik het liefst wèl met bit, omdat ik dat zelf fijner vind rijden (en zij er geen last van heeft). Dus ik pas me gewoon aan de omstandigheden en aan het moment aan, sta open voor andere dingen en pas ook absoluut niet in een hokje :D

Waarom valt een boomloos zadel ook onder 'natural' :? , dat snap ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:29

Dani_ schreef:
Waarom valt een boomloos zadel ook onder 'natural' :? , dat snap ik niet.

Die snap ik ook al jaren niet.

En als natural doe je ook niet aan dressuur/gymnastiseren met je paard, want als natural doe je alleen aan bos-en duinklossen en rij je je paard naar de filistijnen. :+ :+ :+

Kortom, het hele etiketje/hokje "natural" bestaat niet en is blijkbaar alleen een soort van scheldwoord op Bokt. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:32

idd dat boomloze snap ik ook nog steeds niet.

Ik ga eens een topic openen met dezse vraag...eens kijken of het antwoord komt :P :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:54

Ik heb boomloos ook genoemd in mijn 'rijtje'. ;)
Weet ik veel waarom dat er vaak ook ondervalt (ik hield de boktnorm maar aan :D ).

Ik denk, omdat natural een beetje bekend staat als 'meer met minder', althans, zo zie ik het zo'n beetje. ;)
Maar denk idd ook dat 'natural' op bokt bedacht is. Ze moesten toch iets met die 'alternatievelingen', die zo schoppen tegen het traditionele in de paardenwereld. :+

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:05

inderdaad , je bent een natural als je jezelf in dat hokje stopt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:20

Ik voel me geen natural, dat scheldwoord is bedacht door anderen :D

Een natural? Dá's iemand die met kruidenpasta's ontwormt, aan yoga met paardenvoeten doet, aura's leest en bij volle maan hoeven doormiddensnijdt en het bloed eruit drinkt :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:40

Bij mij valt 'traditional' een stuk meer onder de scheldwoorden. :+

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:44

je bent een natural als je je paarden zo houdt zoals ze in het wild leven. (in een kudde op een paar kilometer grond, zonder er bovenop te gaan zitten en ze verder lekker met rust laten) Dus eigenlijk zijn er bijna geen naturals in NL.
Laatst bijgewerkt door eefje_rudmer op 12-10-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:44

Arabesk schreef:
Ik voel me geen natural, dat scheldwoord is bedacht door anderen :D

Een natural? Dá's iemand die met kruidenpasta's ontwormt, aan yoga met paardenvoeten doet, aura's leest en bij volle maan hoeven doormiddensnijdt en het bloed eruit drinkt :+

Yoga met paardenvoeten. :D _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:27

Ach, wat si er mis met het woord natural. Als er een betere dekking voor de lading was gevonden werd dat wel gebruikt. Verder niet teveel letterlijk aan de term hangen.

Waarom ik mezelf natural vind? Omdat ik het paard zoveel mogelijk laat functioneren zoals het bedoeld is (langere perioden eten, sociaal contact, blote voeten enz), omdat ik in de training zo logisch mogelijk probeer te handelen wat betreft de natuurlijke manier van leren en reageren van mijn paard, omdat ik probeer zelf op het niveau van mijn paard met hem te communiceren en omdat ik rekening hou met de mogelijkheden en beperkingen die hij van nature heeft.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:28

Roweentje89 schreef:
Waar ik niet tegen kan is als mensen zeggen: Ik doe aan Natural Horsemanship en vervolgens alleen hun paard af en toe bitloos rijden, maar hij verder wel op stal staat, ijzers onder heeft, 1 uur per dag uit de stal komt en ga zo maar door.

Natural Horsemanship staat los van natuurlijke verzorging en huisvestig. NH is slechts een omgangsvorm.
Dat vaak hand in hand gaat is waar, maar niet noodzakelijk ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:31

Auky schreef:
Roweentje89 schreef:

Natural Horsemanship staat los van natuurlijke verzorging en huisvestig. NH is slechts een omgangsvorm.
Dat vaak hand in hand gaat is waar, maar niet noodzakelijk ;)

Helemaal mee eens, scheelt weer tikwerk...