[AR] klassieke rijtuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

klassieke rijtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:17

hoi bokkers
wie is er hier ook zo verzot op klassieke/authentieke rijtuigen? of van die rijtuigen die je naar eigen schets hebt laten maken?
ik ken onder andere de victoria, de landauer, de glaslandauer, de zaklandauer en de reislandauer
zijn er nog?

en waar zijn deze te koop?
of waar heb je de jouwe gekocht indien je er eentje hebt

iemand ? ohja ik ken ook nog de vis a vis en de postkoets dat is alles dat ik ken zijn er nog?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-09-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, het is niet de bedoeling je eigen topic omhoog te schoppen.

S_zanne

Re: klassieke rijtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 00:16

Wij verzorgen trouwerijen met onze antieke landouwer (1860) en een mooie witte barouche.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:37

Veel stalhouderijen die ook trouwerijen doen of speciale gelegenheden hebben authentieke koetsen of ze noemen het ook wel authentiek gerij. Er is zelfs een Nederlands Kampioenschap. De stalhouderij waar ik regelmatig vertoef heeft een landauers, omnibussen en een barouche. Ik vind het zelf schitterend om te zien, zeker met passende kleding. Je hebt ook boodschappen- of dokterswagentjes en ouderwetse dresseerkarren, ook erg leuk.

Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij www.woering.nl krijg je een beetje een indruk.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:52

wow wat tof

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 22:57

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:35

De rijtuigen die je noemt zijn denk ik de meest voorkomende en in die tijd waarin het gangbare vervoersmiddelen en ook het meest gebouwd door grotere fabrieken maar ook lokale wagenbouwers. ook bestaan er weer varianten op de bekende modellen net wat de opdrachtgever wenselijk vond maatwerk dus.

Er zijn vele boeken met allerlei rijtuigen en de bijbehorende omschrijvingen.
Tip; Wil je een compleet boek waar echt de meest bijzondere en ook reguliere koetsen staan afgebeeld dan zou je kunnen proberen de catalogus van veilinghuis hessings (inmiddels failliet) te bemachtigen zij hebben o.a. de collectie van het particuliere koetsmuseum in Heerlen geveild (jaar of 7 geleden). Deze catalogus is ontzettend dik en compleet naslagwerk in full colour. je kunt aan de hand van een boek als dit veel te weten te komen over rijtuigen
(ik heb er 1 maar helaas, die doe ik niet weg). er zijn net zoveel types rijtuigen gebouwd las tegenwoordig auto's. dus veel meer dan je tot nu toe kent.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:25

Ik heb hem!!! (nouja Ton (paardenbaas) heeft hem.)
Denk niet dat hij van plan is het af te geven.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:24

Wij hebben een spider phaeton (komt waarschijnlijk te koop).
Volgend week-end kopen we waarschijnlijk een demi-tonneau (2wieler)

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:20

wij hebben een stalhouderij met echte authentieke rijtuigen. al onze koetsen zijn ruim 100 jaar oud en de meeste zijn van nederlandse koetsenbouwers, o.a. Kieman.

wij hebben o.a. een landauer, glaslandauer, landaulette, victoria, jan pleziers :D

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 00:10

vind erg jammer dat er niemand meer reageert wil meer authentieke rijtuigen leren kennen een oogstwagen heb ik ookal gevonden.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:17

ben je niet naar paard en koets geweest????
daar stonden een hoop verschillende authentieke rijtuigen hoor

was mooi om te zien

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 00:19

realmagic schreef:
ben je niet naar paard en koets geweest????
daar stonden een hoop verschillende authentieke rijtuigen hoor

was mooi om te zien

had helaas geen tijd vind dit erg jammer. :(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 07:17

we zijn toevallig een week naar overijssel geweest met vakantie,en daar is een meneer die er wel 50 heeft staan verschillende en hij weet er ook een heleboel over te vertellen ook houden hun 1x per jaar een rit in klederdracht waar heel veel mensen naar toe komen met hun klassieke antieke koetsen.
het was in het plaatsje denekamp in overijssel zeker de moeite waard om te gaan kijken.
ook heb ik veel foto's gemaakt daar prachtig.
hij had ook een zeer mooie te koop staan,omdat hij er zelf weinig aan had want het was voor een c pony en zelf rijd hij met haflingers.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:56

YWC schreef:
Wij hebben een spider phaeton (komt waarschijnlijk te koop).
Volgend week-end kopen we waarschijnlijk een demi-tonneau (2wieler)

We hebben uiteindelijk de demi-tonneau gekocht.
De Spider phaeton staat nu te koop (of eventueel te ruilen tegen een marathonwagen).

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:16

keona schreef:
we zijn toevallig een week naar overijssel geweest met vakantie,en daar is een meneer die er wel 50 heeft staan verschillende en hij weet er ook een heleboel over te vertellen ook houden hun 1x per jaar een rit in klederdracht waar heel veel mensen naar toe komen met hun klassieke antieke koetsen.
het was in het plaatsje denekamp in overijssel zeker de moeite waard om te gaan kijken.
hij had ook een zeer mooie te koop staan,omdat hij er zelf weinig aan had want het was voor een c pony en zelf rijd hij met haflingers.

weet je toevallig hoe het daar noemde kan ik even opzoeken.
Willy naessens in belgie ken ik persoonlijk deze heeft ook veel euthentieke koets maar daar word niet of zelden met gereden.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:54

Mia Allo in Belgie heeft ook een hele mooie collectie koesten staan.

Willy Naessens kent haar ook wel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:00

het koetsenerf in denenkamp
hier een website http://www.hetkoetsenerf.nl/
het was erg leuk en de man wist er heel veel over te vertellen erg leuk
paarden115 schreef:
keona schreef:

weet je toevallig hoe het daar noemde kan ik even opzoeken.
Willy naessens in belgie ken ik persoonlijk deze heeft ook veel euthentieke koets maar daar word niet of zelden met gereden.