Ik heb sinds Mei dit jaar 2 jaarlingen, ze lopen hier lekker aan huis met zijn 2 baby te wezen..
Ze komen elke dag in de hand met binnen/buiten zetten en worden zo'n 2x per week gepoetst.. Meer vind ik niet nodig, ze hoeven het veulen ABC na, van mij nog niks te kunnen, laat ze eerst maar eens lekker jong zijn..
De ene is zo nuchter als wat, schiet er een bom naast af dan blijft ze nog vreten..

Maar de andere is een heel onzeker, schrikkerig en bang paardje.. Ze schrikt echt overal van of vertrouwd het gewoon niet.
Ze is al veel verbeterd, eerst kon ik haar ook niet onder haar buik borstelen of haar hoofd aaien. Ze stond ook helemaal te trillen met een geknepen kontje zeg maar en gelukkig is dat allemaal al flink verbeterd.
Maar als zodra er iets veranderd is het paniek!
Bijvoorbeeld, mijn voeremmers liggen bij het buiten zetten links van haar... Niks aan de hand, maar als er savonds 1 emmer verplaatst is of midden in het pad staat dan is het paniek... Een tuintafel die eerst tegen de muur stond en nu midden op het erf staat en ook nog eens met een doos pompoenen er op, dat kan al helemaal niet en zelfs dat is een reden om al met 4 benen in de lucht te springen met bijbehorende snurkgeluiden..
Ik had laatst ook een paraplu in de paddock liggen waar ze heel dapper aan ging snuffelen, op het moment dat ze de paraplu aanraakte schrok ze zo van zichzelf dat ze echt 3 meter omhoog schoot en binnen 1 tel aan de andere kant van de paddock in een hoekje stond te snurken en te trillen.. Ik kon haar toen ook maar moeilijk geruststellen..
Gisteren was het zulk lekker weer dat ik nog even haar staart en manen wilde wassen voor de winter. Ik had de ene jaarling vast binnen gezet, die gaf geen kick en Noraly stond buiten op de wasplaats... Paniek, paniek, want nu was ze 'alleen'.. Wanneer ik erbij was en rustig mijn ding deed was ze ook rustig, week ik een meter van haar zijde was het week paniek.. Rondjes draaien, hinniken, trillen, snurken en vooral veel poepen..
Omdat dit echt geen doen is voor haar, ze blokkeert gewoon en staat maar te trillen en te snurken (zelfs van de tuinslang op de grond) en ik haar ook zonder mijn andere jaarling wil poetsen enzo, wil ik iets met haar gaan doen om haar minder bang te maken.
Nu ben ik eigenlijk een beetje 'tegen' het feit om veel met een jaarling om te sjouwen, maar ik ben bang dat als ik dat niet doe ik volgend jaar als ze groter en sterker is het nog erger word en zij dus ook heftiger gaat reageren, laat staan wanneer ze 3/4 is en ingereden word. Ik zie mezelf er al afvliegen hoor, met alle nare ervaringen voor haar tot gevolg..
Ik ben zelf bekend met grondwerk/schriktraining en doe hier dan ook veel mee bij mijn andere (jonge) paarden, maar met een jaarling weet ik het gewoon niet goed. Ik wil ze ook niet téveel belasten zeg maar..
Nu was mijn vraag aan jullie wat jullie hiermee zouden doen of grondwerk/schriktraining gebied.