Het longeren lukt niet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starshet

Het longeren lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 17:51

Hallo,
Ik heb een shetlander, en wil haar leren longeren.
Ik maak het touw vaak vast aan het halster, en als ze rondjes moet lopen komt ze altijd naar mij toe.
Ook als ik de lijn steeds iets losser laat.
Een zweepje heeft weinig nut, dan komt ze al helemaal op mij af!

Kan iemand tips geven zodat dit niet meer gebeurd, of weet iemand waardoor dit gebeurd?
Alvast bedankt!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:25

Hoogstwaarschijnlijk moet je shet het hele gebeuren van longeren nog leren. Daarvoor heb je toch echt een deskundig iemand nodig.
Wanneer je shet het na oefenen snapt kun je het longeren onder begeleiding gaan leren.

billionache

Re: Het longeren lukt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:28

inderdaad, de shet weet waarschijnlijk niet eens wat longeren is..
om het aan te leren moet je een tweede persoon hebben, die de shet aan de hand leidt terwijl jij in het midden staat. Veel belonen na ieder rondje en snapt hij het vanzelf. Als hij eenmaal kan stappen in een rondje zonder 'begeleider' zou ik toch lessen, kan je veel van opsteken!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:31

Inderdaad een 2e persoon erbij. Die ernaast laten lopen, en eerst de stap goed oefenen & veel belonen.
Als het goed gaat, gewoon stoppen :j Niet teveel vragen in 1 keer.
Daarna weer beginnen met stappen met iemand ernaast, en dan kan je de draf proberen..

Ligt eraan hoe snel de pony iets leert, ik heb het ook zo geoefend met een onbeleerde pony.
Ging super goed, daarna geprobeerd zonder iemand er naast, ging super!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:41

Een tweede persoon voor iemand die ervaren is, is vaak helemaal niet nodig. Een paard leert snel genoeg om op de cirkel te lopen. Simpelweg door op de goede plaats de hulpen te geven.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:48

Ben ik het niet mee eens.. Niet elk paard is hetzelfde namelijk.
En als je zo ervaren genoeg bent, hoef je ook zo'n topic als dit niet te openen :P

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:00

DeadxStar schreef:
Ben ik het niet mee eens.. Niet elk paard is hetzelfde namelijk.
En als je zo ervaren genoeg bent, hoef je ook zo'n topic als dit niet te openen :P

Daardoor schrijf ik ook over expliciet het inschakelen van een ervaren iemand :j

De wereld zit vol met gemiddelde paarden, met gemiddeld gedrag. Hoogstwaarschijnlijk is dit ook zo'n paard waar je door op het goede punt te gaan staan heel ver komt.

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:09

Mijn vriendin heeft al eens geholpen.
Ik ben in het midden van de cirkel gaan staan, en mijn vriendin stond aan de buitenkant van mijn shetlander. Zij hield hem vast aan die kant van het halster, en ik leidde haar rond.

Maar als ik het alleen doe, ho maar, dan stopt ze ermee.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:12

heb je een klein zweepje of een longeer zweep? kent de shet de basis van het longeren al. is het uit onbegrip of uit eigenwijsheid?.
ik ga bij de laatste vraag uit van het eerste antwoord.

Als je nog nooit met de shet gelongeerd heb, en die het dus niet snapt dan is het niet zo gek dat ie naar binnen loopt.
begin dus bij de basis en straf niet als ze naar binnenkomt! :)

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:14

Maar wat is die 'basis' dan?

Ik heb geen zweep, alleen een kleine zweep, maar geen speciale longeerzweep. Die ga ik waarschijnlijk nog kopen, ik wil het liefste ook zo min mogelijk met de zweep werken. Alleen als het echt nodig is.

Het naar binnen komen is vooral uit eigenwijsheid, en ze snapt het ook niet denk ik.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:15

met de zweep kan je uitleggen dat de pony afstand moet houden, met zo'n klein zweepje gaat dat dus niet lukken.

de basis is ; dat de pony bij het vragen nette rondjes om jou heen kan lopen. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:16

dan snapt ze het gewoon niet ;)
probeer die vriendin steeds verder weg te laten gaan aan een lang touwtje, en bovendien aan de binnenkant te laten lopen. Steeds verder naar jou toe, en als de pony mee wil, er weer heen en op de cirkel. Een longeerzweep is ook een idee, luisteren ze beter naar dan een gewoon zweepje, zelfs al doe je er niks mee, bij mijn eigen pony merk ik een duidelijk verschil!
Verder is het bij 'gewoon' longeren zo dat je een gelijkbenige driehoek vormt met je paard, en je dus op gelijke afstand van z'n hoofd/staart staat. Bij het aanleren kan je beter iets meer naar z'n kont gericht staan en duidelijke aanwijzingen geven met je longeerzweep. Houd hem goed voorwaarts en als je na lang oefenen alleen gaat proberen en hij loopt naar je toe, mag je best eens met je zweep heen en weer zwiepen om hem van je weg te houden. Loopt de pony een paar passen op de cirkel, belonen. Zo heb ik het mijn pony geleerd en die loopt nu netjes rondjes :j

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:38

Aangezien er speciaal een subforum is voor het longeren verplaats ik het;
OPG -> GVL

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:47

Oke, bedankt!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:41

Starshet schreef:
Mijn vriendin heeft al eens geholpen.
Ik ben in het midden van de cirkel gaan staan, en mijn vriendin stond aan de buitenkant van mijn shetlander. Zij hield hem vast aan die kant van het halster, en ik leidde haar rond.

Maar als ik het alleen doe, ho maar, dan stopt ze ermee.

Ja maar je moet ook niet verwachten dat ze het gelijk in 1 keer snapt..
Volhouden, oefenen. Niet 1 keer iemand er naast zetten en gelijk denken dat ze perfect rondjes gaat lopen ;)
Dit heeft tijd nodig.

Longeren doe je met longeerzweep, je zegt dat je juist niet met zweep wilt werken, maar de zweep is juist handig. Je hoeft er niet mee te slaan hoor :P
Maar met de zweep kan je aangeven om bijvoorbeeld wat meer te schakelen, samen met je stem uiteraard. En inderdaad, doe je de zweep wat richting het midden, hoort ze wat meer naar buiten te gaan.
Juist door de zweep vorm je de driehoek :)

onyxonelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:40

ik wil wel een keer helpen lijkt mij leuk om iemand van bokt in rl te ontmoeten als je dat zou willen mijn pony deed dit eerst namerlijk ook maar ikweet niet of het wel kan stuur me anders maar een pb

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 23:45

Ik pb je dadelijk! :)

Oh ja, hoe laten jullie je pony weten wat hij moet doen?
Door klikkende geluiden te makenmet je tong, of door bijv. 'stap' en 'draf' te zeggen met je stem?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:52

Veel oefenen met stemcommando's, en veel belonen als hij het goed doet.
Inderdaad 'drrrraf', 'gaaaalop', 'hooo, stappen', etc.
Klikken met je tong doe ik vooral om bijvoorbeeld iets te laten versnellen, of 'voorwaarts' te zeggen.

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 23:57

Heel erg bedankt! Aan alle reacties tot nu toe heb ik echt iets gehad :D