Angstig paard nog verkeersmak krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Angstig paard nog verkeersmak krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:54

Al vanaf dat ik haar heb (toen 4 jaar) is mijn merrie heel erg angstig alleen buiten, in een vreemde omgeving waar ze de weg niet weet kan ik haar aardig handelen, maar thuis weigerd ze van de oprit af te gaan.
Ze is echt bang het is geen rottigheid uithalen en het is echt gevaarlijk om wél op buitenrit te willen alleen, steigeren, achteruit lopen, dreigen richting de sloot, keihard terug rennen etc.

Ze is nu 12 jaar en eigenlijk heb ik de hoop al een beetje opgegeven, maar wie weet zijn er mensen waar je je paard verkeersmak kunt laten maken (op een vriendelijke manier!!!)?

tamary

Re: Angstig paard nog verkeersmak krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:32

Gaat ze aan de hand wel?
Dan zou ik nl heel veel wandelingen gaan maken, eventueel eerst met een rustig ander paard erbij. Kan je alleen met paard naast je veilig wandelen ga dan aan de lange lijnen verder. Zo moet ze net als wanneer je erop zit als eerste langs de enge dingen.
En in de bak veel schriktraining doen. Ga als je ook maar even de mogelijkheid hebt niet rijden in een kale bak, maar leg van alles neer en gebruik het in je training. Figuren er omheen, tussendoor, overgangen bij elk ding.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 18:27

Aan de lange lijnen durf ik niet aan, als ze dan schrikt is ze te sterk om haar te kunnen houden en is ze weg.
Schriktraining in de bak maakt haar niks uit, het gaat echt om het weggaan bij haar vertrouwde plek.

Ook aan de hand is het erg lastig om alleen met haar weg te gaan, met een ander paard erbij durft ze wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:48

Opbouwen met ander paard erbij dus.
Aan de lange lijnen moet je ook pas doen als je veilig alleen met haar kan wandelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:33

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:22

Ja een angstig paard is verkeersmak te krijgen. Ik zou Parelli gaan doen, vervolgens gecontroleerde catastrofes opzoeken, de One Rein Stop monteren en aansluitend met een volleerd en mak paard naar buiten.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:26

Nou sowieso dus niet alleen met je paard naar buiten gaan! Is te gevaarlijk voor jezelf, je paard en mede-weggebruikers.
Dus neem een volledig verkeersmak paard mee en ga gewoon kleine stukjes aan de hand proberen. Ook al is ze in het begin maar 1 meter van het erf af, dat maakt niks uit, gewoon rustig opbouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:28

Als je paard weigert van het terrein af te gaan, zou ik haar hard aan het werk zetten op het terrein en een paar meter van het erf af haar rust gunnen. Ze moet het terrein niet gaan zien als een veilig haven, je moet die veilige haven buiten het terrein creeren. Maak het gewenste makkelijk en het ongewenst moeilijk. Wil ze niet van het terrein af, dan zet je haar aan het werk, kleine cirkeltjes lopen, als ze haar voeten maar beweegt. Op het moment dat een stap van het terrein afzet, zet je haar stil, en laat je haar uitrusten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:06

Amaretto27 schreef:
Nou sowieso dus niet alleen met je paard naar buiten gaan! Is te gevaarlijk voor jezelf, je paard en mede-weggebruikers.
Dus neem een volledig verkeersmak paard mee en ga gewoon kleine stukjes aan de hand proberen. Ook al is ze in het begin maar 1 meter van het erf af, dat maakt niks uit, gewoon rustig opbouwen.

Ja maar het probleem is dus juist het alleen naar buiten gaan, met een ander paasrd is geen probleem en gaat ze wel het erf af.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:06

Bedankt voor je tips Cassidy!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:23

Ik heb zomaar de indruk dat je geen angstig paard hebt, maar een klever....

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:31

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Hij is met z'n vorige eigenaresse vrijwel nooit buiten geweest en als ik met hem alleen naar buiten ga, dan kan ik mezelf en hem beter in een harnas steken willen er geen ongelukken gebeuren. Als hij samen met mijn andere paard mee naar buiten gaat is er niets aan de hand, ook niet als er nog iemand op de fiets mee zou gaan. Hij heeft echt een leider nodig.
Maar ik kan nu de laatste tijd wel alleen met hem naar buiten. Heeft me wel wat moeite gekost en ook een aantal keer op- en afstijgen om voorbij 'enge' dingen te gaan, en het kostte me ook een aantal fietstochtjes aan de hand. Ik heb hem vooral veel beloond en ben ook eigenlijk elke dag wel een buitenritje gaan maken. Bij mij hielp het niet om hem op het erf aan het werk te zetten, want hoe meer ik hem ging dwingen, hoe meer hij in protest ging. En uiteindelijk bereikte ik er vrijwel niets mee, want m'n paard werd kreeg alleen meer stress. Gun het (nog) veel geduld en tijd. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:32

Cassidy schreef:
Ik heb zomaar de indruk dat je geen angstig paard hebt, maar een klever....

die indruk heb ik ook, vandaar mijn barn sour artikelen!
TS heb je ze al gelezen toevallig?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:34

Nee ik heb ze nog niet gelezen, moet ik even voor gaan zitten.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:24

wat vervelend zeg :S ik idd dat wat de vorige lezers en mensen die hebben gereageerd gelijk hebben met klever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:20

Het lijkt er inderdaad op dat je paard eerder wat dominant/manipulatief gedrag laat zien dan echt angstig gedrag. Ze zal bijvoorbeeld geleerd hebben dat als jij haar wat wil laten doen en ze op de sloot afgaat je je hulpen staakt. Je zal er meer aan hebben om aan de hand wat overwicht te gaan krijgen en dat te gebruiken om van het erf af inderdaad haar comfort-spot te gaan maken.
Hoe precies is heel erg afhankelijk van het paard en de situatie dus echt concreet tips geven is lastig. Soms zijn het kleine dingen waardoor je grote verbetering kan krijgen.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:56

&vooral je eigen vertrouwen denken dat het goed gaat!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:46

Shrrrn schreef:
&vooral je eigen vertrouwen denken dat het goed gaat!

Dat is erg lastig met een paard wat al bokkend en steigerend richting huis of sloot gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:47

Niet serieus nemen, het is vakantietijd....

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:25

Hallo,

Ik weet niet of het een idee is hoor misschien word je paardje wel helemaal gek. maar als er een ander paard alvast een stuk gaat zou hij dan wel het terrein afgaan? het is wel een lastig iets. Ik denk ook gewoon volhouden en blijven oefenen? ik ben van mening de aanhouder wint.
Ik reed ook eens op een haflinger die ook steeds naar de sloot liep.. Ik draaide heel de tijd haar hoofd naar de sloot. Op den duur liep ze gewoon door. Wat wel lastig is je erover heen zetten om het te doen omdat je al snel denkt dat je in de sloot ligt.
Ik heb met mijn eigen pony (welsh) ook in de sloot gelegen. Ze was helemaal zwart! (en ze heeft dan ook een witte staart en manen en 4 witte voetjes:S) Heb haar nu 8 jaar en ze heeft daarna nooit meer een poging gedaan!
Maja hier bedoel ik niet mee dat je in de sloot moet gaan liggen hoor!

Oja en hier zijn de sloten ook niet diep, staat bijna geen water in dus dat scheelt ook!
Veel succes verder!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:03

Ik heb er zo een, een exemplaar van 35 die niet het erf af gaat als het niet moet. Neem je meerdere mee vind ze het wel leuk en gaat ze voorop. Thuis is ze de alfa merrie (niet de baas maar als er wat is staat iedereen achter haar), ik denk dat dat meespeelt dat ze graag haar vrienden mee wilt hebben. Nu ik handiger ben kunnen we ook wel zondere andere weg, maar heb haar eis gerespecteerd een hele tijd.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:54

Ik heb er ook zo een gehad... moeilijk verhaal omdat een paard toch wel een kuddedier is. En het ene paard is makkelijker daarin dan het andere, toch?
Maar ik zou rustig beginnen met wandelen, dit een paar keer herhalen en dan dubbele lijnen met iemand aan het halster en iemand erachter. Ook meerdere keren trainen, maar de persoon die leidt gaat soms langzamer lopen of stoppen of harder lopen, maar het paard moet luisteren naar degene die aan de lange lijnen loopt (vergelijk met ruiter). Daarna loopt nog steeds iemand bij het hoofd, maar zonder touw. Dit bouw je zo op (of af, hoe je t wil noemen) tot er niemand meer nodig is bij het hoofd.
Als dit goed gaat, ga je onder het zadel hetzelfde doen, maar altijd ook de routes klein beginnen, zodat ze snel terug bij stal zijn en dit verlengen, dat geeft ze tijd om te wennen..

Zo heb ik het gedaan. Kost heeeeeel veel tijd en energie, maar ja, je moet wat he.

Iig succes