line18 schreef:in het 2de filmpje ben ik even aan het gek doen (maxi is dat gewent en reageert hier niet op )
gezien je lichaamstaal en commando's kant noch wal raken, snap ik dat best en denk ik dat ze zich steeds meer afsluit voor dat wat je doet. Lijkt me niet handig.
line18 schreef:veders is het zo dat het bit nouwlijks links-rechts door de mond gaat.
als dit gebeurt komt ze namlijk stijgerent op je af.
ik raak maxi eigenlijk nooit met de zweep tenzij ze stijgerent op me af komt.(dan maakt het niet uit waar hij komt als hij maar raak is)
Het bit dient helemaal niet door de mond te gaan, zelfs niet een heel klein beetje. Ze schud niet voor niets met d'r hoofd.
En als ze op je afkomt, is het uit, zeer begrijpelijke frustratie en kun je beter daar je lering uit trekken dan het paard het kwalijk nemen.
line18 schreef:"Ga nu... ga nu in galop, roep je. Paardje gaat in galop en jij blijft doorklappen met de zweep" is omdat ze zelf ingalop ging en dan roep ik naar haar ga nu maar door galoperen of ga nu galop en blijf ik er achteraangaan met de zweep omdat ze anders gelijk terug valt in draf, als ze dan zo nodig wil galoperen gaat ze door tot ik stop zeg.
Je paard heeft geen benul wat het moet doen vanwege je verwarrende commando's, dreigende lichaamstaal en voortdurend geklap met de zweep en probeert maar wat uit in de hoop het goed te doen... wat dus niet het geval is in jouw ogen, wat nog meer gemopper en geklap met de zweep oplevert.
Je longeert niet, je jaagt je paard op onterechte wijze en zeer onvriendelijke wijze op.
Het heeft niets met longeren te maken.
Zoals aerenhout al zegt... longeren is gymnastiseren, niet rondslingeren, opjagen en totaal afstompen op ieder signaal.
Je wilt juist dat je paard reageert op kleine signalen en niet zich volledig afsluit, zoals hier gebeurt.
Ik kan je verzekeren dat je bij mijn dames met die manier van longeren echt niet weg kwam. Ze zouden, terecht, woedend worden.
Je hebt gewoon een goedzak van een paard.
Erg jammer voor het paard.
Ik hoop dat je niet op dezelfde manier rijdt.