jong paard longeren (4jaar)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vroli1

jong paard longeren (4jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:01

hoi,

vandaag heb ik dit paard voor het eerst longeerd en wilde in de eerste instantie in de longeercirkel beginnen maar die stond onder water (letterlijk) dus ben ik naar de binnenbak verhuist.. waar ik al erg snel merkte dat het paard enorm aan de bakrand plakt..

paard kent het longeren doet dit ook heel braaf.. alleen moet nog leren om op haar eigen benen te lopen.. dus zat ik te denken om het paard heel losjes bij te stellen en zonder longeerlijn te longeren in de longeer cirkel.. en dan het paard met mijn lichaam en zweep sturen..

mijn vraag:

leert het paard zich zo beter om op zijn eigen benen te lopen.. ??
zo trek ik haar niet scheef iig ?
is dit een oplossing??

ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. :)

edit: kheb tegen de ruiter gezegt dat ze vooral op de binnenhoefslag moet gaan rijden en veel figuren.. ook kan een bosrit ( 1 a 2 x in de week) helpen..

NikkivanOlst

Re: jong paard longeren (4jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:17

een cirkel uitzetten en het paard daar los in laten lopen, beetje freestyle achtig, hiermee let het paard op, hoeft ie niet op de lijnen te letten en zal hij vanzelf wel wat rechter lopen :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:09

zet jij hem hier ook mee aan touwtjes?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:06

eerst niet, dan kan hij zn evenwicht vinden, daarna kun je wel beginnen met touwtjes, maar laat hem eerst op zn eigen benen lopen :)

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:09

Het paard heeft te maken met enorme onbalans. Normaal kan hij leunen op de rand nu niet dus worden zijn scheefheden (waar de onbalans vandaag komt) geaccentueerd. Misschien eens kijken op www.rechtrichten.com of www.paardenbegrijpen.nl hoe je deze onbelans op kunt lossen.

Bijzetten dwingt het paard alleen maar om schever te lopen. Een paard dat in balans loopt geeft automatisch na door zijn hele lichaam waardoor een bijzet niet nodig is.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:02

zeer handig.. maar dat is vooral voor het rechtrichten onder het rijden.. ? of mis ik iets :o

en ik moet dus een cirkel uitzetten of de buitencirkel gebruiken zodat hij dus niet over de buitenhand wegloopt.. en dus ik hem niet scheef trek..

ik ga het een keer proberen zonder touwtjes en longeerlijn.. kijken hoe en wat ze dan doet..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:14

Ik zou het paard niet bijstellen met touwtjes.
Dan zou ik eerder kiezen voor dubbellongeren of dubbele lange lijnen werk :j
Hiermee kun je het paard goed begeleiden, rechtsstellen, laten inbuigen e.d. door het directe contact.

Het is volkomen normaal hoor dat een 4 jarige moeite heeft met een cirkel, zeker als het nog moet leren om goed op eigen benen te lopen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:24

Interresant topic, ik volg het even mee.

Ik ben sinds kort mijn 4 jarige ook aan het longgeren, eerst met longeerlijn.
En ze had juist erg moeite om in een rondje te blijven lopen (Bochten afsnijden).
Toen heb ik de longeerlijn eraf gedaan en heb gemerkt dat dat vooral veel handiger is voor mezelf.

Gister was de 4e keer dat ik haar heb gelongeerd en het ging echt al stukken beter dan de eerste keer!

Ik leg trouwens om de keer ook een balkje/s op de grond, dan vind ze het ook iets leuker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:31

Je kunt het beste beginnen met rechtrichten aan de hand. Dus lopend naast je paard. Op die manier kun je je paard leren om op eigen benen en volledig in balans te lopen. Daarna kun je aan de hand bezig gaan met rechtrichtoefeningen.
Veel info vind je op de sites die joycie17 gaf.

Pas wanneer je paard zelf in balans kan lopen, en weet dat en hoe hij zijn gewicht over z'n 4 benen moet verdelen, kun je overstappen op longeren met dubbele lijnen. Longeren met enkele lijn heeft imo geen toegevoegde waarde.

Een paard met z'n hoofd/hals bijstellen of vastzetten, moet je nooit doen. Het hoofd (en zijn houding en bewegingen/reacties) is zijn balanspunt en voor jou een aanwijspunt om te kunnen zien hoe het gaat en hoe het paard zich voelt (wel of niet rechtgericht, wel of geen ontspanning, etc.).

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 20:43

ik heb haar vandaag weer gelongeerd.. en wat ging ze super zeg.. <3 kheb haar het hoofdstel ingedaan en longeersingel om.. nog geen touwtjes..

toen heb ik haar gewoon (in de longeercirkel) zonder zweep en zonder longeerlijn gelongeerd.. (kheb haar niet opgedaagd oid) als ik van hand wou veranderen sloot ik haar op tegen de cirkelrand en ze draaide om.. ze zocht zelf haar ontspanninspunt.. (ik was helemaal in mijn nopjes.. :o ) ze liep fantastisch.. okee niet als een voleerd Z dressuurpaard.. maar voor een 4 jarige die net onder het zadel is.. :j

de laatste 10 minuten heb ik haar heel losjes bijgezet.. haast geen druk op de touwtjes.. en stelde haar iets naar binnen.. dat ging ook heel goed.. :)

ben zo blij met haar.. <3 ik zei tegen de eigenaar dat ze moet oppassen dat ik haar vannacht niet steel :o :=