[AR] Vraag over tuig, SPOED!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Vraag over tuig, SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:53

Hallo,

Ik ben mn pony sinds begin augustus aan het beleren , gaat echt super, Nu is vorige week mn tuig kapot gegaan, singel en leidsels, Helemaal uit het niks |(
het borstuig is nog helemaal goed gemaakt bij een paardenzaak, en het schoftje plus broek is daar nagekeken en was nog goed!
Dus ik een tuig gevonden op marktplaats en zou dat zaterdag gaan halen maar vandaag mailtje dat ze hem toch houd ;( Balen...

Dus ik gezocht en dit gevonden;
http://www.demenner.nl/product_info.php ... cts_id=308
Is dit een goed tuig?

En heeft iemand nog andere tuigen ( eerste en tweedehands ) voor een shet, het liefst rond de 100 euro!

Omdat ik net begonnen wat wil ik nu ook ff doorzetten, anders kan ik straks weer van voor af aan beginnen.
En mn shet staat nu ook al byna 2 weken stil ( soms longeren ofzo) en komnt gelijk weer aan en conditie is waardeloos geworden :(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:01

Singel en leidsels die het uit niets knappen..... pfoe gevaarlijk! Dat moet haast wel een oorzaak hebben; is het leer niet uitgedroogd? vertoonde het geen barstjes? Hoe waren de stiksels van het tuig?
Zegt wel veel over de kwaliteit overigens....

Kijk vooral naar de stiksels als je een tuig koopt; goedkope, wat minder stevige tuigen hebben de stiksels vaak 'op' het leer liggen en zijn niet of nauwelijks verstevigd op de 'kritieke' plaatsen (strengen e.d.) met nylon.
Je kan het beste een stevig, degelijk tuig hebben met stiksels ín het leer, en in iedergeval de strengen e.d. verstevigd en doorstikt hebben met nylon.

Bovenstaand tuigje is een concourstuigje, precies wat er staat. Het zal vast een goed tuigje zijn, maar het blijft wel een concourstuigje; heet niet voor niets zo; dit soort tuigen zijn extra dun en smal, om zo min mogelijk gewicht en hindering voor het paard te hebben.

Persoonlijk zou ik een concourstuigje alleen gebruiken voor de shows waar het voor bedoeld is, en niet om stevig recreatief te rijden.

De eigenaar van de site zit trouwens ook op bokt, misschien zou je hem/haar een pb'tje kunnen sturen?
http://www.bokt.nl/forums/memberlist.ph ... e&u=118371

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:09

JoyCiej007 schreef:
Singel en leidsels die het uit niets knappen..... pfoe gevaarlijk! Dat moet haast wel een oorzaak hebben; is het leer niet uitgedroogd? vertoonde het geen barstjes? Hoe waren de stiksels van het tuig?
Zegt wel veel over de kwaliteit overigens....

Het was niet het topste van het topste tuig, maar wel nog heel en ingevet de dag daarvoor. het gebeurde bij het inspannen gelukkig :o

Kijk vooral naar de stiksels als je een tuig koopt; goedkope, wat minder stevige tuigen hebben de stiksels vaak 'op' het leer liggen en zijn niet of nauwelijks verstevigd op de 'kritieke' plaatsen (strengen e.d.) met nylon.
Je kan het beste een stevig, degelijk tuig hebben met stiksels ín het leer, en in iedergeval de strengen e.d. verstevigd en doorstikt hebben met nylon.

Maar dat kan ik niet zien vanaf de computer, weet jij toevallig niet een goed tuig ofzo?

Bovenstaand tuigje is een concourstuigje, precies wat er staat. Het zal vast een goed tuigje zijn, maar het blijft wel een concourstuigje; heet niet voor niets zo; dit soort tuigen zijn extra dun en smal, om zo min mogelijk gewicht en hindering voor het paard te hebben.

Maar wat zegt een cocourstuigje dat extra dun en smal is? Breekt het dan sneller ofzo?
En is het dan niet geschikt voor buitenritten met een sulky?

Persoonlijk zou ik een concourstuigje alleen gebruiken voor de shows waar het voor bedoeld is, en niet om stevig recreatief te rijden.

De eigenaar van de site zit trouwens ook op bokt, misschien zou je hem/haar een pb'tje kunnen sturen?
http://www.bokt.nl/forums/memberlist.ph ... e&u=118371

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:12

HeleneDas schreef:
Maar dat kan ik niet zien vanaf de computer, weet jij toevallig niet een goed tuig ofzo?

.... en dat is dus precies de reden waarom het niet handig en verstandig is om zomaar via de computer een tuig te kopen.
Ik wil een tuig altijd eerst in het echt zien, en vooral voelen. Pas dan kan je echt de kwaliteit beoordelen.... tuig kan er nog zo mooi uitzien, hoe soepel en hoe sterk het is kan je alleen in het echt voelen, en niet vanaf de computer.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:14

Als je tuig is nagekeken en nu is de singel kapot, kun je ook nog verhaal halen bij degene die de reparatie/ het nakijken heeft gedaan misschien.
Ik ken het merk niet in je linkje en kan er geen oordeel over geven. Maar een concourstuigje is zoals JoyCiej al zegt, een erg licht tuigje. Gemaakt voor shows, niet voor het zwaardere trekwerk. Bij een buitenritje kom je nog wel eens en stuk blubber, een flinke boomwortel, een dijkje ofzo tegen, waarbij je pony toch flink zal moeten trekken.
Ik heb een kunststof tuig, op maat laten maken (in de buurt van Alkmaar). Supersterk. Was voor een cobmaat 450 euro, zal voor een Shet minder zijn denk ik. Ik heb met andere merken geen ervaring. Ik zou zoeken naar een tweedehands van een goed/ bekend merk. Dan weet je beter wat je hebt. Of, nog beter, gaan kijken en voelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:27

jowien schreef:
Ik heb een kunststof tuig, op maat laten maken (in de buurt van Alkmaar). Supersterk. Was voor een cobmaat 450 euro, zal voor een Shet minder zijn denk ik. Ik heb met andere merken geen ervaring. Ik zou zoeken naar een tweedehands van een goed/ bekend merk. Dan weet je beter wat je hebt. Of, nog beter, gaan kijken en voelen.

Ik heb daar ook een tuig vandaag, idd, niet kapot te krijgen :).

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:34

Dennis schreef:
jowien schreef:

Ik heb daar ook een tuig vandaag, idd, niet kapot te krijgen :).

Heb je daar een linkje van ofzo?