cross rope bridle; ze snapt het niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

cross rope bridle; ze snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 14:38

Ik heb net een supermooie cross rope bridle laten maken maar Lucky begrijpt het niet. Ze laat zicht totaal niet sturen of afremmen met dat ding. Ik rij haar al voornamelijk op zit en druk, maar een beetje hulp van je hoofdstel is wel zo handig anders kun je die net zo goed niet meer omdoen. Wie heeft er tips? Ze is al gewend aan bitloos overigens.

Faux

Re: cross rope bridle; ze snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:47

Misschien is de CRB gewoon geen goede optie voor jullie? Er zijn allerlei soort bitloze hoofdstellen, probeer eens wat anderen uit zou ik zeggen.

Op de website van Paard Natuurlijk staat een test waarin ze allerlei soorten bitloze hoofdstellen hebben getest. Misschien heb je daar iets aan?

Succes. :)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:49

Of misschien wat langer volhouden en proberen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 14:57

Hoi
Ja, die heb ik al uitgebreid gelezen. Het probleem is dat Lucky vroeger als lespony is gebruikt. Allerlei volk heeft haar hele mond dus naar de maan getrokken, en waarschijnlijk is ze daarom keihard op haar hoofd en totaal ongevoelig... Ik heb nu het ruitersportshop kaakgekruiste hoofdstel een tijdje maar daarbij is dit probleem niet veel anders... ik denk er sterk over om toch een sidepull te gaan maken van dat hoofdstel. Eerst maar eens een keertje rijden met een neusriem als sidepull dan om te proberen.
Even een foto erbij om te laten zien hoe de crb zit bij haar, misschien ligt hij niet goed?

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:00

Bij nader inzien, hij zit prima;). Ik heb positieve ervaring met een touwhalster op een western beleerd paard en een sidepull op een engels, die snapte totaal niets van het touwhalster. Gewoon proberen zou ik zeggen..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:02

Het is voor elk paard ook weer anders. De sidepull komt heel slecht uit de test maar werkt toch voor sommige paarden wel fijn! Zelf heb ik een CRB, die kingekruiste van de RSS en een Barefoot Sidepull. Werkt allemaal. Allemaal anders, en ik kies per situatie weer welke ik pak, maargoed.. :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:07

ik denk dat ik ook maar een indian bosal aanschaf, kan ik ook nog een sidepull proberen, dan heb ik alle variaties in huis ongeveer haha

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:46

Mijn paard rijd ik zo weg met kingekruisd, sidepull en zelfs met halsring maar de crb loopt ie gewoon echt niet lekker op.
Via neck reining kan ik m hetzelfde sturen als altijd maar als ik echt op de teugels ga sturen dan reageert ie heel slecht en traag...

ik ben fan van de kingekruisde van Voest maar zoals je nu zelf weet, niet ieder paard reageert even goed op iedere optoming.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:13

Lopen de touwtjes wel goed ? Ik kan het niet goed zien op de foto :)

Het lusje waar de rechterteugel aan hangt , daaruit moet 1 touwtje direct omhoog gaan , dus langs de rechterkant van de neus omhoog , en 1 touwtje moet schuin onder de kaak doorgaan , naar de linkerkant van het hoofd.

Zodat je bij "trekken" aan je rechterteugel , zeg maar de neus naar rechts "trekt" , en tevens ook "duwt" op de linkerwang :)

Op de foto zie ik volgens mij wel dat het touwtje naar de linkerwang wel klopt , maar het lijkt wel of het andere touwtje naar de linkerkant van de neus gaat , in plaats van langs de rechterkant omhoog.....? Verder zit hij wel helemaal prima qua pasvorm +:)+ Touwtje over de neus HAD nog iets hoger gekund maar is verder zo ook prima hoor :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:17

Pmarena heeft idd gelijk :j
Heb even met ctrl en scroll ingezoomd op foto 1 en de teugels zitten idd verkeerd om.
Goed gezien pmarena!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:36

Ja , kun je dat serieus zien Zodiacje....? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen :)

Maar ik weet wel dat een CRB een heel goed stuur geeft , en als hij niet functioneert is het vrijwel altijd een kwestie van verkeerde bevestiging / pasvorm / manier van knopen...echt heel erg zonde want daardoor is het al bij te veel mensen / paarden fout gegaan terwijl het gewoon echt een superfijn ontwerp is.... zo jammer is dat.....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:39

Zoals ik al zei, mijn paard reageert er toch echt niet super op.
Als je ctrl ingedrukt houdt en dan scrolt kan je op de foto inzoomen. Volgens mij zit ie dan idd verkeerd om.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:41

Weet je wel zeker dat hij echt helemaal goed zat qua pasvorm enzo , heb je niet toevallig een foto.....?

Ja ik ben daar echt nieuwsgierig naar altijd hoor , het is gewoon in 99,9% zichtbaar waarom het niet werkt :P :o

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:46

Ik pb wel even.
TS, succes ermee! Laat je nog even weten of je m goed had zitten?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:11

Nou, dat zal dan wel, ik heb de teugels halverwege de rit omgewisseld omdat ik ook dacht dat ze niet goed zaten, maar helaas maakte het geen bal uit...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:13

crb is hier geen optie bij mijn paarden, side pull gaat juist super!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:15

Wat vervelend dat je paard er niet goed op reageerd! Heb je al eens nagedacht over een glucksrad? Deze kun je scherp en zacht (sidepull) instellen, ik heb deze voor 'mn haflinger en vind hem erg prettig! :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:17

CRB snapt die van mij ook niets van. Ze schiet ervan in de stress en begint met stijgeren.

Met een sidepull/kaptoom is ze wel heel goed te rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:22

Brendaaaa schreef:
Nou, dat zal dan wel, ik heb de teugels halverwege de rit omgewisseld omdat ik ook dacht dat ze niet goed zaten, maar helaas maakte het geen bal uit...

Ik heb het ook niet over je teugels , maar over de manier waarop je CRB geknoopt is , het lijkt alsof de touwtjes niet op de juiste manier lopen ;)

Paarden die niet goed luisteren , niet goed snappen wat de ruiter wil en daardoor onzeker worden en raar gaan lopen doen : is echt een typisch voorbeeld van een CRB die niet op de juiste manier geknoopt is , niet op de juiste manier bevestigd is , niet de juiste pasvorm heeft , teugels verkeerd om.....dat soort dingen.

In 9 van de 10 gevallen zit de CRB te ruim rond het hoofd , of zijn de lusjes voor de teugels te lang. En soms is hij dus verkeerd geknoopt waardoor een touwtje dat rechts hoort te zitten , ineens aan de linkerkant zit. En dan krijgt het paard dus rare signalen en snapt niet wat de ruiter nu eigenlijk wil , en wordt daar erg iebelig van.

De CRB krijgt dan de schuld , terwijl het ding gewoon niet goed gebruikt wordt :P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 07:50

pmarena schreef:
Brendaaaa schreef:

Ik heb het ook niet over je teugels , maar over de manier waarop je CRB geknoopt is , het lijkt alsof de touwtjes niet op de juiste manier lopen ;)

Paarden die niet goed luisteren , niet goed snappen wat de ruiter wil en daardoor onzeker worden en raar gaan lopen doen : is echt een typisch voorbeeld van een CRB die niet op de juiste manier geknoopt is , niet op de juiste manier bevestigd is , niet de juiste pasvorm heeft , teugels verkeerd om.....dat soort dingen.

In 9 van de 10 gevallen zit de CRB te ruim rond het hoofd , of zijn de lusjes voor de teugels te lang. En soms is hij dus verkeerd geknoopt waardoor een touwtje dat rechts hoort te zitten , ineens aan de linkerkant zit. En dan krijgt het paard dus rare signalen en snapt niet wat de ruiter nu eigenlijk wil , en wordt daar erg iebelig van.

De CRB krijgt dan de schuld , terwijl het ding gewoon niet goed gebruikt wordt :P

Verkeerd geknoopt zal hij echt niet zijn, want half bokt koopt zn touwhalsters bij Lovelace (als ik het goed schrijf). Ik zal nog eens met jouw beschrijving uitgebreid kijken of het allemaal goed zit, maar dan zal dat aan mij liggen en niet aan het hoofdstel:-)
En zoals je misschien gelezen hebt; op het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop reageert ze ook bar slecht. Maar ja ze reageert eigenijk op alles om haar hoofd slecht ook op een bit. Gelukkig is ze redelijk te rijden opje zit en gevoel, maar vooral buiten vind ik het lastig met haar. Ze moet voor haar blote hoeven veel in de berm lopen, maar dat wil ze niet, dus trekt ze telkens naar het asfalt waardoor ik telkens druk op 1 teugel moet houden, buitenteugel tegen de hals, linkerbeen achter de singel, maar toch werkt dat niet lekker, zeker niet als je met je binnenteugel dus niet voldoende druk kunt geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:11

Zo'n ruitersportshop hoofdstel is ook niet geweldig als je eens duidelijk moet sturen , ik vind het niks dat kruislingse systeem , werkt bij die van mij ook voor geen meter als ik even wat duidelijke ondersteuning met de teugels moet geven ;)

Daarom is die CRB ook zo fijn , die geeft een veel duidelijker signaal , maar dan moet hij wel perfect rond het hoofd geknoopt en bevestigd zitten....

Lovelance maakt ze zeker netjes , maar de eerste persoon die nooit een fout maakt moet nog geboren worden dus hij kan best op 1 of andere manier verkeerd rond dat hoofd terecht gekomen zijn , het is best een controle waard denk ik :)

Er zijn overigens wel meer mensen die behoorlijke aantallen CRB's knopen / verkopen , maar toch echt geen goede maken , veel mensen geven er een eigen draai aan waardoor het een ander model met een andere werking wordt , dan hoe een CRB bedoeld is.

Dan werkt zo'n nepperd niet goed , en zegt de koper weer dat een CRB niet werkt , terwijl het helemaal geen ècht origineel CRB-model is :P

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:32

Ik heb ook gereden met een CRB, en dit paard ging in plaats van naar links soms naar rechts.
Ik denk dat het zelf ook minder goed te snappen is dan met een touwhalster.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:44

Eerste keer met een crb was hier niets, paard was verschrikkelijk dwars en stuurs.
Een kaakgekruist hoofdstel doet ze het wel goed op.
Toevallig afgelopen week weer eens geprobeerd en nu ging het redelijk goed eigenlijk.

Ik denk omdat ze de gekruisde werking nu al kende, dat kende ze toen niet.
Een crb is vind ik geen optoming om zo mee weg te rijden, in het hele begin had ik grotere hulpen nodig met bitloos algemeen.
Dat zijn dingen die je imo niet moet hebben het touw van een crb, daar is het te scherp voor.
Echter vind ik een crb niet geschikt om mee te dressuren, dat is alleen leuk voor buiten of rijden zonder contact..

Ik heb kingekruist, sidepull en kaakgekruist, crb en een touwhalster.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 08:00

Ik heb nu dus een indian bosal en dat werkt wel geweldig. Ik gebruik de crb nu alleen voor grondwerk.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:08

t'is altijd een kwestie van uitproberen... Mijn paarden reageerden slecht op CRB (Amar vond 'em ronduit irritant en begon met z'n hoofd te schudden). Hij reageert goed op de sidepull (gebruik ik voor bosritten) en dressuren doen we met dat 'ruitersportshop-ding' (wat ik overigens een geweldig ding vind. Het is niet duur en werkt, bij mijn paarden, super).
Het is even zoeken, maar als je eenmaal het juist ding te pakken hebt, doe je nooit meer een bit in.