Beginselen Parelli met Cas!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje1988

Beginselen Parelli met Cas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:30

Hi! 8-)

Dit wordt Cas zijn eerste keer In The Picture. :D

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YFOQXTZB.jpg

Dit is hem, met mij en zijn beste vriendin en rots in de branding; Nikole. :D

Cas is een Boulonnais ruin van 6 jaar oud. Bij zijn vorige eigenaresse was hij net een paar maanden ingereden toen zijn huidige eigenaresse hem kocht. Vrij gauw na aankoop heeft ze een ongeluk met hem gehad (hij gleed uit in natte blaadjes en viel bovenop haar) waardoor hij maandenlang heeft stil gestaan.
2 maanden geleden ben hem gaan verzorgen en berijden, toen was hij pas net weer een maand of 2 onder het zadel. De basis zit er wel zo'n beetje in, maar hij moet nog aardig doorgereden worden en tegelijkertijd is hij ook ontzettend aan het puberen. Daardoor zijn Cas en ik bij het rijden tegen een hoop problemen aangelopen, omdat hij zo vervelend kan zijn dat ik er soms onzeker van word en het daardoor moeilijk vind om consequent te blijven.

Ik wil later ook nog les gaan nemen met hem, maar voor nu zijn we begonnen met eenmaal per week parelli, om samen een band op te bouwen. :D Dat zal ons meer vertrouwen geven en wat zekerder maken, en zorgen dat we beter op elkaar ingespeeld raken.
Ik had nog geen enkele ervaring met parelli en Cas enkel een klein beetje. De eerste twee keer zijn echter wonderbaarlijk goed gegaan, zelfs zo goed dat Cas na het parelli'en niet meer van mijn zijde af wilde wijken. <3

Deze keer (gisteren) was mijn vriend mee gekomen om de boel op film te zetten. Ik was aardig melig, Cas had bijna een maand stil gestaan wegens mijn vakantie en die van de eigenaresse, en het waaide ook nog eens keihard waardoor hij extra druk en snel afgeleid was.

Ik heb het materiaal erg moeten bewerken, maar er zijn zeker een paar aardige stukjes uit gekomen die ik met jullie wil delen. :)
Don't mind het moment waarop hij de benaming "carrot stick" iets te letterlijk neemt, en wanneer hij Nikole iets te interessant vind. ;)

Alle tips en advies zijn natuurlijk meer dan welkom! :o

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:39

Ziet erg erg leuk uit.
Wat een pracht paard trouwens!! Echt mooi! :wow: :~

Floortje1988

Re: Beginselen Parelli met Cas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 11:58

Dankjewel!! :D

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:39

Ziet er inderdaad leuk uit! :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:02

Ziet er leuk uit. Let alleen op je eigen ruimte. Bij het eerste stukje achterwaarts gaan ben je nog bezig met de oefening, hij is afgeleid, draait z'n hoofd en zet een stap naar voor. Jij geeft em een aai, beloont hem... Zet em weer naar achter op zo 'n moment, en dat mag feller, hij moet immers leren dat jouw ruimte jóuw ruimte is. :) Je kan dit ook oefenen als je hem leidt, hou halt, niet uit je ruimte? Achterwaarts...

Als je paard voor-naast-achter je staat, moet je met je armen kunnen zwaaien zonder dat je hem raakt. Mssn wist je dit al, is maar een tip. ;)

Nog een kleine tip; als hij aan het kauwen is, laat het dan even bezinken. Paarden verwerken zo 'stress' (= nieuwe situatie), ze denken dus even na over wat ze net hebben meegemaakt-geleerd-...

Ik vind het er wel héél erg ontspannen uitzien. Keep up the good work! Heb je de DVD's gekocht of gewoon hier en daar wat opgepikt? Of les gehad, ben niet nieuwsgierig hoor. :P

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 13:27

Bedankt voor jullie leuke reacties! :D

Vie schreef:
Ziet er leuk uit. Let alleen op je eigen ruimte. Bij het eerste stukje achterwaarts gaan ben je nog bezig met de oefening, hij is afgeleid, draait z'n hoofd en zet een stap naar voor. Jij geeft em een aai, beloont hem... Zet em weer naar achter op zo 'n moment, en dat mag feller, hij moet immers leren dat jouw ruimte jóuw ruimte is. :) Je kan dit ook oefenen als je hem leidt, hou halt, niet uit je ruimte? Achterwaarts...

Als je paard voor-naast-achter je staat, moet je met je armen kunnen zwaaien zonder dat je hem raakt. Mssn wist je dit al, is maar een tip. ;)

Nog een kleine tip; als hij aan het kauwen is, laat het dan even bezinken. Paarden verwerken zo 'stress' (= nieuwe situatie), ze denken dus even na over wat ze net hebben meegemaakt-geleerd-...

Ik vind het er wel héél erg ontspannen uitzien. Keep up the good work! Heb je de DVD's gekocht of gewoon hier en daar wat opgepikt? Of les gehad, ben niet nieuwsgierig hoor. :P

Bedankt voor je uitgebreide tips & tricks, daar was ik juist naar op zoek. *D

Ik ken het idee van de "eigen ruimte", maar ik wist niet dat die zo groot is dat je met je armen moet kunnen zwaaien. :) Ik zie wat je bedoelt bij het eerste stukje achterwaarts. Ik ga volgende keer denk ik eerst een stukje met hem door de bak lopen om het "eigen ruimte" verhaal op die manier te oefenen, zoals je tip. :)

Heel erg bedankt voor je compliment dat het zo ontspannen is! :D Het is van jezelf altijd zo moeilijk te beoordelen. :P Ik heb er heel veel over gelezen op internet (bokt voornamelijk :o ) en de eigenaresse heeft een aantal oefeningen uitgelegd. Ik heb er ook veel filmpjes over gezien. :)
De DVD's heb ik niet, maar de eigenaresse wel, en ik mag ze binnenkort van haar lenen. :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:54

Ja, armen-zwaaien is een indicatie. Schept voor jezelf duidelijkheid en dus ook voor je paard. :Y) Ik begin ook altijd met een stukje lopen, paar keer halthouden en dan ga ik verder. Vaak begin ik daarmee al bij het uit de wei halen, op weg naar de poetsplaats. Ondertussen is het een gewoonte geworden.

DVD's zijn handig denk ik. Ik heb zelf een weekje training genomen, maar zou nog een terug willen/moeten. :)) En op internet-youtube vind je natuurlijk massa's info.

Veel succes nog en ben benieuwd naar meer foto's en filmpjes!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:50

GRRRRR heb ik een hele lap tips getiept, valt mn computer uit :(

Even samengevat:

Zoals Vie al zegt, moet je je eigen ruimte kenbaar maken, het handigst vind ik met een leadrobe, omdat sommige paarde met de armen zwaaien niet snappen (zoals die van mij :D ) Als hij buiten jou ruimte blijft, neem dan een passieve houding aan, *adem uit* en zeg 'Goedzo, braaff paaard..' Als hij door je ruimte heen is gelopen, moet je hem niet wegsturen, want jij bent immers niet duidelijk genoeg geweest. Eigen ruimte kenbaar maken moet je eigenlijk mee beginnen, want anders krijg je later problemen (spreekt uit ervaring).

Verder ziet het er lekker ontspannen uit!

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:55

Ah irritant is dat, ik ben ook weleens een lange post kwijt. :+

Maar bedankt voor je reactie! :)
Ik wilde eigenlijk gisteren met jullie tips beginnen en mijn vriend zou ook weer filmen, maar ik had migraine en moest dus thuis blijven. |(

Volgende keer ga ik in elk geval dus eerst oefenen met de eigen ruimte. :)
Volgens mij is het met Cas juist andersom; hij reageert heel erg op arm gebaren maar als de kans krijgt grijpt hij de leadrope juist vast met zijn mond. :+ Ik heb trouwens ook gemerkt dat als ik op een afstand van hem sta en mijn armen omhoog doe, hij dan altijd naar mij toe komt. Is daar nog een speciale reden voor? :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:00

Inderdaad op die eigen ruimte blijven letten. Ik had hier in het begin ook last van met mijn paardje. Maar dankzij een goede instructeur gaat het al stukken beter. :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:21

Ik weet niet hoe lang je hem hebt? Misschien deed je of iemand ander z'n armen in de lucht als jij/hij/zij naar het weiland liep om hem te groeten en als hij dan naar je/hij/haar toe liep hij een beloning kreeg?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:23

Floortje1988 schreef:
Volgens mij is het met Cas juist andersom; hij reageert heel erg op arm gebaren maar als de kans krijgt grijpt hij de leadrope juist vast met zijn mond. :+

Speels en jong, en jij geeft niet duidelijk je grens aan, dan krijg je dat hij wil spelen ;) Ik neem aan dat als jij met je leadrobe om je heen slingert met heen wat snelheid en zonder emotie of aandacht voor hem, hij de leadrobe niet in z'n mond kan vast pakken.

Tip: het boek 101 horsemanship oefeningen

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:37

Ik verzorg hem pas net een paar maanden. :) Ik weet niet of zijn eigenaresse of de vorige hem op deze manier begroette, maar je kunt best gelijk hebben. :)

En ik moet toegeven dat ik wat betreft zijn speelsheid inderdaad mijn grens niet goed aangeef... Dat komt omdat ik het te schattig vind, en ja, ik weet dat dat niet de bedoeling is... :o Ik ga er wel beter op letten, anders gaat hij er misbruik van maken, en dat is zeker niet de bedoeling.
Het is overigens ook zo dat als ik echt heel serieus en geconcentreerd met hem bezig ben, hij dit niet doet, maar als ik hem een beetje sta te knuffelen gaat hij het wel proberen. :o

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:37

Oh en bedankt voor je tip! ;)
Ik zal er binnenkort eens naar op zoek gaan. :)