[AR] Verschil in grootte menwagens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Verschil in grootte menwagens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:59

Afgelopen jaar is mijn merrie, waarmee ik ook aangespannen reed, overleden en inmiddels ben ik op zoek naar een nieuw paard. Dit weekend ga ik een paard bezichtigen welke ook aangespannen beleerd is. Het paard waarbij ik ga kijken is een heel ander type paard dan mijn overleden merrie en hoewel ik het paard nog niet eens gezien heb vraag ik me toch al enkele dingen af.
Mijn vorige paard was een Arabisch Volbloed van rond de 1.49m, het paard waar ik dit weekend bij ga kijken is een KWPN/Tuiger van rond de 1.72m. Een heel verschil dus en mijn oude tuig zal op zeker niet gaan passen. Nu was ik op MP aan het kijken naar het verschil in wagens voor deze verschillende type paarden, maar ik zie het er niet echt in terug :o De grootste wagens die ik tegen kom geven aan dat er een grote pony/paard voor kan staan en ik geloof dat mijn huidige wagen ook deze stempel opgedrukt zou krijgen, maar op de een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat zo'n groot paard voor dezelfde wagen zou passen als mijn kleine dame. Wat zijn de regels/standaarden voor de grootte van een wagen t.o.v. de grootte van het paard??

Ipsilonka

Re: Verschil in grootte menwagens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:51

Ik loop momenteel een beetje tegen hetzelfde aan. Poownie is 1.51, maar nieuw paard word wel groter. Iemand die ik ken heeft ook 23inch wielen en een paard ervoor van 1.66 dat kan makkelijk. Maar lees dus even mee hier :D

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:37

Wat voor tuig heb je? Een kennis van mij heeft op zijn tuiger van ver boven de 170 nog een Cob-tuig liggen. Ligt er heel netjes op. De oogkleppen van dat tuig worden ook voor d-pony's gebruikt.

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:47

hoe groot de wagen moet zijn maakt niet heel veel uit belangrijker is het gewicht van de wagen. voor een pony moet de wagen lichter zijn dan voor een paard. als jezelf een wagen heb die voor een paard van 1.49cm was dan kun je daar makkelijk een groter paard is zetten mist de wagen op zichzelf niet te licht is, als je op knhs kijk in het regelement voor het mennen staan de minimale eisen waaraan een pony of paarden wagen moet voldoen kwa gewicht. succes

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:29

TS heeft als Belgische niet zo veel aan de reglementen van de KNHS. Daarnaast is dit van toepassing als je wedstrijden wilt rijden.
Uiteraard is het gewicht van belang, maar kijk ook hoe je zelf zit ten opzichte van je paard. Normaal werd aangehouden: Hoogte bokkussen = stokmaat paard, maar tegenwoordig zit men ook wel iets lager. Belangrijk is, is dat je alles kunt overzien, en niet schuil gaat achter het paard zodat je slecht kan zien wat er voor je gebeurt. Of er dan 19inch, 23inch of groter onder je wagen zit maakt niet uit, de hoogte van je bokkussen wel.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:18

Zou een tuiger serieus tussen hetzelfde lamoen passen als mijn AV?? := Ik dacht dat daar verschillende maten voor waren :o?

Mijn huidige cob-tuig heb ik nog steeds in bezit, dus mocht het paard er komen zou ik het inderdaad eerst eens kunnen passen. Zou op zich wel handig zijn O:)

Afbeelding

Dit is de wagen die ik nu heb, hoe hoog het bokkussen zit en hoe zwaar hij is, geen idee! Het is voor mij overigens enkel voor recreatief gebruik, ik rijd geen menwedstrijden. De reden dat ik er om vraag is dat ik het me maar lastig kan voorstellen dat het zou passen. Zou ik eventueel de huidige wielen kunnen vervangen voor grotere, zodat ik zelf ook hoger kom te zitten?? Ik denk dat mijn zicht met 23 cm extra wel enigzins belemmerd zal worden?

Iemand ook enig idee waar ik losse wielen vandaan zou kunnen halen en evt. ook een los (groter) lamoen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:12

Lijkt me wel een heel verschil hoor, plm 1.50 of plm 1.70. Daarbij is een Arabiertje vaak wat korter dan een KWPN tuiger / warmbloed. Denk dat je 25' wielen nodig hebt of 28' (zit je direct wat hoger) en een breder / langer lamoen.
Wellicht dat je je wagen kunt laten aanpassen.
Wielen / lamoen kun je kopen of laten aanpassen door een wagenmaker.

Wij hebben/hadden ongeveer net zo'n verschil met de mini / kleine maat appaloosa van 85 cm / en 1.05 ten opzichte van de Welshes van rond 1.15. Die lopen wel in hetzelfde lamoen, maar de mini liep dus wel een stuk voor de wagen, de kleine maat appaloosa heb ik er nog niet voor gehad maar die past er dus wel tussen/voor. Alleen dan redeneer je andersom, van groot (lamoen is op maat voor de Welshes) naar klein.

Bij de stalhouderij waar ik af en toe help/groom loopt alles voor hun leswagens, maar bij kleinere paarden / pony's (vanaf 1.40 kan ervoor geloof ik) hebben ze een ander maat lamoen.

Misschien is het gewoon een idee je wagen op de trailer te laden als je bij het paard gaat kijken, kun je direct zien van hoe of wat, plus je tuig mee te nemen :)*

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:50

Het enige vervelende wat ik altijd heb is dat ik met een lage wagen achter een groot paard niks zie en dat als ze met hun staart zwaaien ze over de leidsels heen gaan. Lamoen wordt denk ik ook wat te krap tenzij je deze nog gewoon kunt verstellen.