Overstap touwhalster --> ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Overstap touwhalster --> ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:10

Ik rijd op dit moment mijn verzorgpaard met touwhalster. Ik vind dit heel erg prettig rijden en ze reageert er super goed op! Ik irriteer me alleen vaak aan het feit dat hij nog wel eens wil verschuiven als ik een wat grotere hulp moet geven en dat hij, omdat hij van touw is, heel snel smerig wordt ( :+ )!

Nu wil ik dus een andere bitloze optoming gaan aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Bosal!

Wat ik zoek in een bitloze optoming is:
- weinig ruis (dus geen grote druk op de neus bij zijwaarts sturen)
- mogelijkheid om snel los te laten (dus geen stroeve verbinding), ik vind het namelijk fijn om haar ook een beetje nageeflijk te rijden en dit kan alleen als ik snel kan loslaten

Hebben jullie tips?

tamary

Re: Overstap touwhalster --> ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:00

Bosal die echt goed van kwaliteit is vinden is niet makkelijk en duur. Daarnaast is mij altijd geleerd dat je om met een bosal goed te kunnen rijden je les nodig hebt.

Qua schuiven van je touwhalster helpt correct afstellen (maat) en blijven trainen op lichtere hulpen/meer rijden op zit. Voor de smerigheid werkt een wasmachine ideaal.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 09:16

ik had dat ook al gelezen over de bosal ja.. dat incorrect gebruikt het neusbeen kon breken en dat wil ik natuurlijk niet! Wat is jullie ervaring over cross rope bridles? Misschien dat ik er eentje laat maken. Dan is dat probleem van verschuiven ook al een stuk minder denk ik toch?

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:27

ik heb sinds gister! een bosal.
Idd, een goede bosal is erg duur vergis je niet!
maar het is (naar mijn mening) wel de duidelijkste manier van bitloos rijden. Bij een bosal duw je.. en bij de meeste andere bitloze optomingen 'trek' je.
Ik heb ook met sidepull gereden maar vind dit echt minder dan met bosal. Maar een bosal vraagt wel wat les ja..

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:52

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:19

Volgens die site komt de side-pull er niet zo goed uit, maar ik kan mijn paard er prima mee rond sturen. :j Ze begreep het het zelfs beter als een touwhalster. Gewoon even zoeken wat voor jou én je paard het makkelijkst te begrijpen is.

Maar als je touwhalster fijn vindt, waarom niet gewoon mee blijven rijden? Zoals tamary zegt; goed afstellen en blijven streven naar verfijning. En die dingen kunnen in de wastrommel, dus schoon maken zou geen obstakel mogen zijn. :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:09

Touwhalster moet ik denk ik gewoon in een beter passende maat kopen.. Maar de cross rope bridle zegt jullie niets?

Weet een van jullie een leuk adresje waar ik een touwhalster (of CRB als dat beter is) kan bestellen waar ze de neusomtrek van je paard willen weten. Tot nu toe heb ik wel lovelance gevonden. Maar daar heeft de CBR geen luxe neusriem en dat vind ik te scherp.

En een bosal vind ik denk toch een beetje eng. Ik zou ook geen idee hebben waar ik les zou moeten nemen om daarmee te leren rijden.

Kortom: twijfel twijfel twijfel :P