[AR] Mennen met 2 verschillende rassen/paarden/pony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Mennen met 2 verschillende rassen/paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:44

Ik heb een beetje het nadeel dat ik 2 verschillende pony's heb, een shet en een fjord. Nu ik mn koetsiersbewijs heb en weer actief ga mennen bij de vereniging baal ik er eigenlijk een beetje van dat ik
1. op mn shet moet wachten met beleren
2. dat ik in principe een fjord heb staan die het allemaal wel kan

Mn shet word nu beleerd door mij en mn meninstructeur en het gaat op zich aardig, maar ik kijk er zo naar uit :+
Mn fjord heeft vroeger bij iemand al voor de kar gestaan en iemand heeft mij ook al eens geholpen met hem. We hebben toen alleen droog gemend, geen kar erachter.

Ik zat net in een ander topic en toen bedacht ik me dat ik toch stiekum ook wel heel erg graag met mn fjord zou willen mennen. Het vervelende alleen is het geld groeit niet op mn rug. Ik ben aan het sparen voor een kar voor mn shet en goed tuig. En om dan ook nog eens te gaan sparen voor een tuig en kar voor mn fjord dat word me gewoon te gek.

Helaas kan ik geen tuig of kar lenen, dus zal ik het zelf moeten doen.
Ik vraag me dus af of meerdere mensen met 2 verschillende pony's mennen en hoe zij het hebben gedaan of willen gaan doen.

JoyCiej007

Re: Mennen met 2 verschillende rassen/paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:37

Zelf heb ik geen verschillende rassen, maar kan me je probleem wel goed voorstellen.

Helaas is het verschil tussen een shet en een fjord wel té groot om voor beiden hetzelfde tuig en dezelfde wagen (evt. met aanpassingen) te gebruiken....
Wagen zal voor de shet al gauw te zwaar, en voor de fjord wellicht als gauw te klein/ te 'licht' worden.

De 'goedkoopste' oplossing zou misschien zijn dat je een sulky/tweewieler voor de shet aanschaft, en voor de fjord een 4 wielige wagen. Dat scheelt meestal wel iets qua prijs.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:39

kun je niet en karretje nemen waar je makkelijk de boom van kan wisselen, dus dat je eigenlijk 2 bomen hebt.
En dan voor de fjord een leuk 2e hands tuig op scharrelen?

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:26

Ik men ook met 2 verschillende paarden. Een kruising haflinger van 1.32M en een KWPN-er van 1.64M. Ik heb een paardenwagen, die mijn pony prima kan trekken, en mijn paard ook. als mijn pony ervoor staat is het misschien uit verhouding, maar dat vind ik niet erg, zolang de pony er geen last van heeft.

Ik denk dat het verschil Fjord-Shetlander te groot is, helaas. Ik denk dat je net als JoyCie007 zegt beter 2 wagentjes kan kopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:33

norski schreef:
kun je niet en karretje nemen waar je makkelijk de boom van kan wisselen, dus dat je eigenlijk 2 bomen hebt.
En dan voor de fjord een leuk 2e hands tuig op scharrelen?

Denk dat je een lamoen bedoeld? Lamoenen zijn tegenwoordig ook vaak in lengte verstelbaar.
Maar dan nog....... zit je met het gigantische verschil tussen een fjord en een shet. Dat verschil is eigenlijk wel zo groot, dat je eigenlijk geen wagen kan vinden waar én de fjord goed voor past, én waar de shet goed mee kan rijden....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:34

Of je ment met de fjord en de wagen op maat van de fjord en laat de shetlander in tandem voor de fjord lopen. Kan je toch samen met beide paarden op pad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:22

Hmm om dat nu van een groene menner en een groene pony te vragen vind ik nogal wat Janouk :\

Bovendien kan ik dan niet over mn fjord heen naar de shet kijken (of om de fjord heen)

__Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:40

Ik denk dat je best 2 koetsen koopt, want het verschil shet, haflinger is echt wel een beetje groot
XX

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:23

Is maar goed dat ik geen haflinger heb dan :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:34

Ik men wel met twee verschillende rassen, maar die zijn vrijwel even groot, en lopen zelfs in tweespan.
Je gaat mennen bij een vereniging, is daar niemand met een Fjord of Haf of vergelijkbaar formaat die je een keer wil helpen?
Verder kan je bij Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek wel terecht om voor ik dacht 7,50 of zo een wagen van hun te huren. Wel heb je dan eigen tuig nodig, maar het scheelt iig de kosten van een wagen aanschaffen. Ik weet alleen niet of je vervoer voor je paard hebt. Je kunt daar iig fantastisch mooi mennen...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:38

Nee, op de vereining mennen we met de paarden van de Wageningse Universiteit en dat zijn een KWPN-er en een fries.
Nee ik heb geen trailer en waar ik sta is net net zo mooi ;) (Edese Hei/Ginkelse Hei en ga zo maar door)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:42

Ik men ook twee pony's. Een haflinger van mezelf, en een NRPS van iemand anders. Ze gaan allebei eigenlijk perfect voor de kar die ik heb. Heb wel twee verschillende tuigen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:44

Wat voor kar heb je dan?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:27

Het verschil in grootte tussen een NRPS'er en een haflinger is niet zo veel. Ik denk toch dat je twee wagens komt te zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:05

Napie schreef:
Het verschil in grootte tussen een NRPS'er en een haflinger is niet zo veel. Ik denk toch dat je twee wagens komt te zitten.

Dat dacht ik ook meteen.......
denk dat TS weinig aan deze tip heeft; een fjord en een shet zijn gewoon zó verschillend, dat komt zelfs niet eens in de buurt van elkaar.

TS: heb je niet iemand in de buurt van wie je af en toe een wagen mag lenen?

Tsja, of je wacht gewoon een tijdje en spaart ondertussen verder voor een 2e wagen en tuig... Je kan nou eenmaal niet álles tegelijk.
Jaren geleden wilde ik al een mooie marathonwagen, en nu staat hij er sinds kort dan eindelijk. incl. 2 span toebehoren, zodat ik eindelijk 2span kan gaan rijden.
Voor dat dit mogelijk was, heb ik lang moeten wachten en sparen.... soms kan je gewoon niet alles, en zal je moeten kiezen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:35

Het is een luxe probleem he, twee paarden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:36

Erg hé? :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:20

Tandem rijden leek mij ook wel geinig met zo'n shet voorop :P
Heeft iemand zoiets ooit al gedaan dat jullie weten?

Hier overigens ook 3 verschillende tuigen liggen... shet, cob en full. Hebben nu 1 wagen staan, maar wil graag een andere wagen waar de pony van 1.46m net zo makkelijk voor kan als die van 1.60m. Nu gaat dat waarschijnlijk ook wel, maar ik vind mn kar toch te lomp/zwaar voor die maat. Voor de shet komt er een sulky :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:25

hier van t zelfde, een merrietje van 1.18 en een ruin van +-1.60

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:24

@ snowdon Ja ik heb welleens mijn shetlander en grote haflinger in het tandem gezet. Dit was voor een show bij de vereniging. Het was erg grappig de shet is een behoorlijke loper en liep voorop de haflinger is niet zo`n snelle en vond het allemaal prima.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:14

Ik men tweespan met een kruising bels x haflinger en een welsch cob. Niet in de baan hoor, alleen in het bos.
De bels is 1.60 en heeft een speciaal belsentuig, zij loopt al jaren heel braaf enkelspan. Mijn cob is 1.46 en moest het nog leren. Nu heb ik ze dus samen in het 2span lopen. Dat gaat echt super, de bels is niet heel ruim in de gangen en de cob juist wel, dus ze houden mekaar prima bij. De boom zit er kwa hoogte een beetje tussenin en ze staan voor een cob maat wagen.

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:30

janouk schreef:
Of je ment met de fjord en de wagen op maat van de fjord en laat de shetlander in tandem voor de fjord lopen. Kan je toch samen met beide paarden op pad.

dat vind ik nou een creatieve oplossing! :D

@willemieke: wat bijzonder!

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:59

ik vind het altijd wel leuk als er 2 dezelfde rassen voor de wagen staan! maar soms is het ook grappig om te zien 2 verschillende rassen!!

even een vraag kwam deze vraag ergens tegen wie kan mij antwoord geven:
Hoe heet een span met een vos en een schimmel?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:12

Ik weet wel dat een vierspan met 3 vossen en een schimmel een pickwick span heet. Volgens mij heeft een 2 span geen speciale naam.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:28

Dat heet een Engels span.
Zelf heb ik zo'n span,een vos welshcob van 1.53 en ernaast een fries/andalusier schimmel van 1,63.
Scheelt dus ook 10 cm maar ze lopen gelijk op dus maakt het niet uit.