boek vrijheisdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

boek vrijheisdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:07

hallo!
ik ben aan het overwegen om een boek over vrijheisdressuur te kopen,
wie heeft zo'n boek (zoja, welk? en is het een goed boek? )

is het echt handig of overbodig (je hebt namelijk sites over vrijheidsdressuur, waar alle kunstjes staan uitgelegd...) ?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:11

Ik denk eerlijk gezegt dat dit overbodig is aangezien je gratis informatie van meerdere mensen kunt overkopiëren :)

ik zelf heb een boekje van http://www.everyoneweb.com/NALANTA
gekopieeerd alle kunstjes staan uitgebreid uitgelegd en hoe hun ervaring met de pony's is geweest, ook staat de basis hierbij en ook het bitloos rijden :)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:01

heb je geen bibliotheek in de buurt? daar zijn ook vaak wel een paar boeken te vinden, dan kun je kijken of je het iets vindt.
ik heb het boek vrijheidsdressuur: van apporteren tot zit geleend en er staan verschillende manieren in om paarden iets te leren, maar dat staat misschien ook wel op internet.
(ik denk het wel :D )

Calimero_

Re: boek vrijheisdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:03

Ik heb het boek ook, maar omdat ik het uit heb gelezen en het verder wel snap wil ik hem wel verkopen. Ziet er nog bijna als nieuw uit.

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:58

Bibliotheek? Of misschien kun je het van een kennis of iemand op stal lenen?

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:45

Ik heb het boek ook.
ik vind het niet overbodig omdat het zeker een mooi boek is.
je leert er heel veel over!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:50

Ik heb het boek van Miriam Nieuwe Weme, van apporterentot zitten heet 'ie inderdaad :)
Heel leuk boek, informatief maar ook heel leuk en grappig geschreven!

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:00

ik vind het zelf fijner om een boek te lezen dan de hele tind achter je pc te zitten maar goed
van apporteren tot zitten is een heel leuk boek om gewoon af en toe is in te kijken

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:31

http://www.everyoneweb.com/NALANTA is een goede site om info van te halen, en het boek VrijheidsDressuur: Van apporteren tot zitten van Mirian Nieuwe Weme is een heel mooi boek, met goede uitleg en mooie voorbeeld plaatjes.

ik gebruik beide, en heb gister een les gehad van Hannah, een van de meiden van de website. Deden ook beginnende VD-ers aan mee, en die hebben er een hoop bijgeleerd :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:19

Maar als boek is het VD boek van Miriam Nieuwe Weme de beste aanrader?
Of bestaan er betere mbt uitleg over het aanleren?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 17:01

Heb nu het boek Vrijheidsdressuur : van apporteren tot zitten gaan vragen in de bib!
het is een kleine bibliotheek, dus ze hadden het niet, maar ze konnen het laten overkomen uit een andere bibliotheek. Ga het dus volgende week mogen ophalen. Moest wel 2euro betalen & de bibliothecaresse had geen idee wat vrijheidsdressuur was ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:45

Het is inderdaad wel een leuk boek om op de plank te hebben als je aan VD doet of VD wilt gaan doen.

Verder heb je vaak meer aan een aantal goede praktijklessen :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:13

Bojangles :
Praktijklessen ga ik inderdaad wel eens nemen, maar nu nog niet. We zijn nu nog maar een 4 tal maanden bezig ofzo en zijn nu nog maar bezig met basisoefeningetjes (zie profiel)
Ook heb ik al veel gehad en de site van Nalanta en die van jou! :D

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:16

Ik vind die boek wel goed :)
Er staan verschillende manieren in om je paard iets te leren, deze vind je vaak niet allemaal op internet.
Een combi van boek en internet vind ik het beste voor een beginner :)
Daar leer je het meeste uit :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:41

Cavalli_x3 schreef:
Ik vind die boek wel goed :)
Er staan verschillende manieren in om je paard iets te leren, deze vind je vaak niet allemaal op internet.
Een combi van boek en internet vind ik het beste voor een beginner :)
Daar leer je het meeste uit :)

Als dat boek inderdaad het beste is, ga ik het kopen met de clicker.
Lessen/clinics/workshops is een beetje lastig hier in verweggiestan, maar met dat boek en internet hopen we een heel eind te komen. Maar dan zonder voedsel beloning. Ze krijgen hier nooit iets uit de hand en het zijn 2 hengsten en 2 uit de kluiten gewassen ruinen, dus wil ik het niet op mijn geweten hebben als ze opeens een ernstig schooigedrag ontwikkelen. Voorkomen is beter dan genezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:45

Ik doe eigenlijk helemaal niet aan VD maar heb dat boek (apporteren tot zitten) ook gekocht. Ik vind het erg leuk geschreven en heel realistisch. Een leuke aanvulling voor de plank algemene paarden ontwikkeling en heb het met veel plezier gelezen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:47

ik vind dat boek dus echt heel goed, duidelijk vanaf de basis! dus die raad ik jou aan.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:10

Door clickertraining vermijd je dat schooien :)
Basis opvoeding die ik nooit met voedsel, VD wel :)
Maar dat is ieder zijn eigen keus :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:00

Cavalli_x3 schreef:
Door clickertraining vermijd je dat schooien :)
Basis opvoeding die ik nooit met voedsel, VD wel :)

Was op internet aan het lezen en daar stond geschreven dat je eerst moet clickeren en dan iets moest geven. Want door de clicker kon je het juiste moment aangeven, en dan wist het paard dat het een snoepje zou krijgen, maar omdat je nooit op tijd het snoepje kan geven zonder te clickeren hadden ze die combinatie Clicker + Snoep. Ik dacht eerst dat de clicker de beloning was zoals in de Pavlov reactie. Maar misschien zijn er verschillende stromingen. Kan wel het clickeren aanleren met snoep, maar daarna zal het inderdaad alleen de click zijn. Hoop dat ze 'erin trappen'. Krijgen ze na afloop wel wat wortels en dergelijke maar dan gewoon in de voerbak. Dat is ook leuk thuiskomen, toch?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:28

Denk niet dat het op die manier werkt. Je paard gaat na de klik kijken en wachten op zijn beloning. Na even krijgt die niets meer, leert hieruit en snapt het dan misschien niet meer.
Je kan het inderdaad met pavlov vergelijken:
Hond hoort bel = Krijgt eten
Paard hoort klik = Krijgt eten

Maar het verschil zit erin dat bij het paard de klik voor iets hoort, voor een juist gedrag. Dat was bij pavlov niet, hier gingen ze het kwijlen opwekken na het rinkelen.
Maar bij clickeren is het inderdaad omdat voedsel soms te laat komt en door de click ze het makkelijker leren. Maar voornamelijk leert het paard ook dat de click = voedsel.
Maar hetzelfde als bij pavlov, laat je de bel 10x rinkelen per dag als ze maar 1x na het rinkelen eten krijgen, valt deze reflex van kwijlen weg of verminderd het omdat de 'beloning' onregelmaltig komt.

Ik doe mijn paarden een krabje geven na een oefening die ze al goed beheersen. Maar nieuwe oefening is steeds met voedsel en clicker. Maar ik klik niet, ik geef een krabje als beloning in zijn nek, vind die even leuk en die weet dat het ook als beloning dient. Als je zo gaat clickeren en de ene keer en wel en de andere keer niet, gaat hun enkel verwarren :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:37

Cavalli_x3 schreef:
Denk niet dat het op die manier werkt. Je paard gaat na de klik kijken en wachten op zijn beloning. Na even krijgt die niets meer, leert hieruit en snapt het dan misschien niet meer.

Zou het ook niet zeker weten. Wel dat die manier op internet waarbij elke click altijd met eten beloond werd niet mijn voorkeur geniet. Misschien zou het werken dat het effect van de click het paard het gelukzalig gevoel van eten geeft. Ook al krijgt hij het niet. Maar dat dat gevoel de beloning is.

Cavalli_x3 schreef:
Maar hetzelfde als bij pavlov, laat je de bel 10x rinkelen per dag als ze maar 1x na het rinkelen eten krijgen, valt deze reflex van kwijlen weg of verminderd het omdat de 'beloning' onregelmaltig komt.

Lijkt me inderdaad OF altijd wel OF altijd niet. Dacht bij de officiele clickertraining met honden de honden ook niet steeds iets te eten kregen, alleen in het begin om te leren dat click=goed gedaan. Zoals en klopje, aai of lief woord als beloning kan dienen.
Wat ik op een site (dogweb) vond: Wanneer de hond de oefening eenmaal kent, worden het gebruik van de clicker en het belonen met lekkers weer afgebouwd.

Eens kijken wat het boek erover zegt. :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 14:39

Dat stukje tekst pas ik ook toe : tijdens het leren of verbeteren van een kunst, geef ik altijd een voedselbeloning, wanneer ze het kunstje volledig beheerst, bouw ik de beloning steeds meer af, tot een aai/ stembeloning.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:23

lottex schreef:
Dat stukje tekst pas ik ook toe : tijdens het leren of verbeteren van een kunst, geef ik altijd een voedselbeloning, wanneer ze het kunstje volledig beheerst, bouw ik de beloning steeds meer af, tot een aai/ stembeloning.

Mooi! Dan werkt dat gelukkig ook. Was al bang dat ik de rest van mijn leven met in de supermarkt gekochte zorgvuldig kapot gesneden worteltjes in mijn jaszak moet lopen. (Sorry supermarkt... geen verhoogde jaarwinst voor 2011.)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:43

haha :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:39

ben 2u geleden het boek gaan halen en ik ben meteen beginnen lezen.
Heb al meteen het stukje tekst over jullie vraag gevonden ;)
Zal het even overtypen :

" basisbeloning : Na de click geef je zo snel mogelijk een klein beetje voer, bijvoorbeeld 4korreltjes biks of een schijfje wortel.
jackpot : Na de click geef je een grotere hoeveelheid of extra lekker voer, bijvoorbeeld een stukje banaan.
superbeloning : Na de click blijf je enthousiast tegen je paard praten terwijl je steeds nieuwe beetjes voer pakt. Door te blijven praten verleng je als het ware de click. Zodra je stopt met praten, stop je ook met voeren.

Als de oefening er eenmaal zó goed in zit dat het paard op een stemhulp direct in het compliment zakt, dan kun je de click en het voer zelfs helemaal achterwege laten en vervangen door een lovend woord of een kriebel. Het voer en het beloningssignaal zijn namelijk slechts hulpmiddelen bij het aanleren en als een oefening voltooid is, is het leerproces voorbij."