spagaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:48

hoi!
hoe leer je je paard de spagaat?
(links naar websites zijn niet nodig, die heb ik al allemaal bekeken :D, probleem is gewoon dat ik het niet zo goed snap;
jambette lukt al langs beide kanten, maar als ik de jambette vraag, zet ze haar voeten niet vooruit, maar gewoon weer terug op haar plaats en als het dan wel eens zou lukken stapt ze mee met haar achterbenen, zodat ze dus toch weer niet in spagaat staat :+ )

Captain

Re: spagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:26

Haha, voorkomen probleem! :D
Probeer eens om het been van de je paard zelf iets naar voren te zetten. Dus je pakt het been van je paard (ga ernaast staan, nier ervoor) en zet het been een stukje naar voren, hier meteen voor belonen! Dan het andere been, dan het eerste been dan...
steeds om en om en steeds een stukje verder. En beloon voor elk klein stapje. Als je paard met zijn achterbenen meestapt zet hem dan een paar pasjes terug en probeer het opnieuw.

Overvraag dit niet, de spagaat is best een inspannende oefening en eer je paard dit goed kan moeten er wat spieren getraind worden. Vraag dus meteen de eerste keer geen spagaat waarbij er 2 meter tussen voorbenen en achterbenen in zit maar een kleine en breid deze steeds iets verder uit.

Hopenlijk heb je er wat aan. :)
Succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:34

Spagaat leer je aan door elke milimeter dat het been naar voren wordt gezet (niet vanuit de jambette maar vanuit halthouden) wordt beloond.

Mijn ervaring met verschillende paarden is dat het wel even duurt voor ze de oefening snappen, maar dan als het kwartje valt dan kun je heel snel uitbouwen tot een aechte spagaat. geduld en babystapjes zijn sleutelwoorden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:42

Spagaat leer je wel vanuit de Jambette, ik doe dat tenminste wel bij de paarden die ik train en dat werkt het beste omdat ze toch en voorwaartse beweging maken met hun voorbenen en hun achterbenen stil moeten blijven staan. :)