ervaring gevraagd aan VD kanjers :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

ervaring gevraagd aan VD kanjers :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:58

ok, get this, ik ben gevraagd om op paard en koets in november deel te nemen aan het rassendefilé voor het arabisch volbloed stamboek. we gaan in native costume.

omdat het toch wel een show is en ik mensen wel wat leuks wil laten zien ( en Emily en ik nog niet zo hoog in de dressuur zijn dat we leuke oefeningen kunnen laten zien, B-niveau) wilde ik een aantal leuke VD oefeningen laten zien onder het zadel.
voorlopig kan Em aan de hand voetje en jambette. ze kan op commando achterwaarts en stilstaan. we hebben een heeeeel klein beginnetje gemaakt met compliment, ik vraag om voetje, ik hou haar been vast en laat haar naar een snoepje reiken. dan gaat ze heel fijn naar beneden, ze wil alleen niet altijd rusten op haar been en het gaat niet op commando.

nou leek het voor mij heel leuk als ik de jambette, het compliment en misschien een buiging of mix tussen ondiepe buiging en mooi staan/ voetje over elkaar kan doen. steigeren is natuurlijk heel spectaculair, maar dat vind ik absoluut niet verantwoord. dus daar hoef ik niks over. :)

ik sta open voor suggesties van mensen die hier wat meer ervaring mee hebben, misschien zijn er nog hele leuke oefeningen die ik nog niet ken. ;)
ik heb trouwens het boek vrijheids dressur, van apporteren tot zitten. heel leuk boek waar ik al veel uit heb kunnen halen. en ik ken de site van nalanta.
ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit erg actief ben geweest met VD, maar ondanks dat kan ze toch een aantal trucjes. ik denk dat als ik de komende maanden consequent aan de slag ga dat ze dan tegen november een mooie show kan geven.

wie wil me hier mee helpne. alle tips zijn welkom!

Bojangles

Re: ervaring gevraagd aan VD kanjers :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:04

Ik zou kiezen voor een aantal simpele oefeningen.

-Jambette heb je al genoemd (maar dan wel de gestrekte versie, dus geen schraap of stamp)
-Op het blok staan. Altijd een succes op een show en vinden veel paarden leuk om te leren en doen ze makkelijk.
-Achterwaarts op commando. En dan handen los van de teugels, dus zonder handen doen.
-Flehmen op commando doet het ook altijd goed.
-Spagaat onder het zadel is ook erg leuk, zeker bij een arabier dan krijg je een beetje zo'n showy stand :j

Compliment is ook een optie, maar het is nu eind augustus en je bent nu nog bij de beginfase.... Dan moet je eerst leren de compliment op enkel een stemhulp en zweephulp te doen. En uiteindelijk onder het zadel. Daar gaat nog wel even wat tijd overheen. En daarbij heb je op show wat druk & spanning en afleiding en dan ben ik bang dat je compliment niet lukt als die er niet goed in zit :)

Je kunt ook op www.vrijheidsdressuur.eu kijken voor meer oefeningen!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:09

Bojangles schreef:
Ik zou kiezen voor een aantal simpele oefeningen.

-Jambette heb je al genoemd (maar dan wel de gestrekte versie, dus geen schraap of stamp)
-Op het blok staan. Altijd een succes op een show en vinden veel paarden leuk om te leren en doen ze makkelijk.
-Achterwaarts op commando. En dan handen los van de teugels, dus zonder handen doen.
-Flehmen op commando doet het ook altijd goed.
-Spagaat onder het zadel is ook erg leuk, zeker bij een arabier dan krijg je een beetje zo'n showy stand :j

Compliment is ook een optie, maar het is nu eind augustus en je bent nu nog bij de beginfase.... Dan moet je eerst leren de compliment op enkel een stemhulp en zweephulp te doen. En uiteindelijk onder het zadel. Daar gaat nog wel even wat tijd overheen. En daarbij heb je op show wat druk & spanning en afleiding en dan ben ik bang dat je compliment niet lukt als die er niet goed in zit :)

Je kunt ook op http://www.vrijheidsdressuur.eu kijken voor meer oefeningen!

oeh die achterwaarts zonder teugels is een leuke variatie op die oefening, en jambette gestrekt? ik gen em alleen dat het been naar voren gegooid wordt en dan een aantal keer schraapt in de lucht en dan weer neerkomt. dat is dan ook de oefening die em kent.
spagaat is zeker mooi!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:12

Ja is zeker leuk, zeker als je je handen wijd doet, gegarandeerd applaus van het publiek :D

Jambette hoort officieel gestrekt in de lucht met minimale beweging. Na het beloningssignaal mogen ze hem weer (netjes) neerzetten.

Doorlopend schrapen wordt ook wel Spaanse groet genoemd.
Op de juiste manier ziet dat er sierlijk uit.

Maar wat je jammergenoeg vaak ziet bij de jambette dat het paard heel erg stampt of geirriteerd schraapt en dat is zeker een begin naar de jambette, maar niet de juiste en vind ik minder mooie uitvoering.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:12

Wat leuk dat je een optreden/show gaat doen met je paard!

Misschien is het een goed idee om een instructeur/trainer te zoeken die je ermee (op weg) kan helpen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:19

HippoLogic schreef:
Wat leuk dat je een optreden/show gaat doen met je paard!

Misschien is het een goed idee om een instructeur/trainer te zoeken die je ermee (op weg) kan helpen.

hmm, ik sta er zeker voor open, maar ik weet niet wat dat kost en of ik iemand kan vinden die naar linschoten komt :D

op het blok staan is ws niet mogelijk, omdat er ws geen blok aanzezig zal zijn :P

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:56

ja knikken, als je paard lange manen heeft en het heel actief doet, is het een soort van 'met de haren schudden',
maar ook zonder lange manen ziet het er leuk uit.
misschien leuk als je applaus hebt dat je paard zijn hoofd naar beneden doet als een buiging?
dat is makkelijker dan het compliment.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:22

Altobelli schreef:
ja knikken, als je paard lange manen heeft en het heel actief doet, is het een soort van 'met de haren schudden',
maar ook zonder lange manen ziet het er leuk uit.
misschien leuk als je applaus hebt dat je paard zijn hoofd naar beneden doet als een buiging?
dat is makkelijker dan het compliment.

ja zowieso leek het me leuk om een soort van bedankje te geven, zo van "em, zeg es dankjewel"en dat ze dan buigt of mooi gaat staan of compliment doet. of iets anders. :P

ik denk dat ik die achterwaarts zonder teugels erin houd, die ga ik oefenen, die is toch zo leuk. en ik denk dat dat wel een showelement heeft. jambette moet ook lukken, en dat is een simpel trucje die ze al aan de hand kan. ik zou buiging of compliment of iets anders richting de grond erg leuk vinden, maarja we moeten maar kijken of zij het goed oppakt. ;)
ik denk dat ik vooral grote kunsten moet doen, voor zover ik begrijp is het rondrijden in een grote bak met nog anderen voor veel publiek. ik denk dat een klein kunstje als flemen of ja knikken ( ook al heeft ze lange manen ;) ) al snel opgevat kan worden als verzet ofzo, terwijl we juist de arabier zo leuk mogelijk willen voorstellen. :o

ik denk dat ik ook gebruik moet maken van het kostuum, ik heb een kostuum aan met een sluier en met een lange wapper jas, zij heeft zelf ook veel wapperende dingen aan, een groot borststuk . dus oefeningen die veel bewegen zijn denk ik mooi, bijvoorbeeld eerst een stuk rechtuit galopperen en dan achterwaarts zonder teugels. dat geeft een mooi showelement. en beweegt veel ;)
ook een jambette doet veel fladderen :D
maar ik denk dat ik oom moet oppasen, dus als ik het al in die tijd zou kunnen aanleren zou knielen of liggen of zitten ws niet slim zijn, straks gaat ze ergens op staan en dan breekt er iets af :o

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:08

abeltje_xx schreef:
ik denk dat ik ook gebruik moet maken van het kostuum, ik heb een kostuum aan met een sluier en met een lange wapper jas, zij heeft zelf ook veel wapperende dingen aan, een groot borststuk . dus oefeningen die veel bewegen zijn denk ik mooi, bijvoorbeeld eerst een stuk rechtuit galopperen en dan achterwaarts zonder teugels. dat geeft een mooi showelement. en beweegt veel ;)

kent ze flapperende dingen? anders moet je daar misschien nog mee oefenen? het is in ieder geval wel een leuk idee ja!
alvast veel succes!!!!!! +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:54

Altobelli schreef:
abeltje_xx schreef:

kent ze flapperende dingen? anders moet je daar misschien nog mee oefenen? het is in ieder geval wel een leuk idee ja!
alvast veel succes!!!!!! +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

ja, ze heeft dit kostuum al een aantal keer aan gehad. en is er altijd heel realxed onder. normaal is ze op vreemd terrein altijd wel heet, soms zelfs gemeen heet. maar we zijn gister op show gegaan met dit kostuum ( als demonstratie voor een of andere rijke piet in belgie notabene en daar was ze zo relaxed dat ik dus ook ja heb gezegd op paard en koets) ik heb ergens een foto, ik zoek em even op.

ah hier heb ik er een paar, deze zijn van afgelopen juni, de tweede keer dat ze dit kostuum aanhad ( nouja op show, wel vaker natuurlijk om te oefenen). gister was de derde keer op show/demonstratie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
let wel, dat ik inmiddels een lange jas heb toegevoegd en dat ik die ook nog ga aanpassen, maar ik heb dis geen blote armen mee en ik heb een heel ander shirt, jas, jurk ding aan :P

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:10

ziet er goed uit, mooi geheel, zo.
daar steel je vast de show mee, of niet? :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 08:21

het is wel een heel leuk kostuum he :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:36

Ja knikken is een relatief moeilijk kunstje, nee schudden en flehmen (lachen) zijn erg gemakkelijk. Omdat je optreedt voor publiek zou ik rekening met zenuwen houden (of ben je gewend op te treden?). Door jouw zenuwen kan je paard het gevraagde helemaal niet (zo goed) uitvoeren als thuis, dus als je wilt spetteren: hou het gemakkelijk. Veel succes.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:58

we zijn gewend om demonstraties en shows te lopen, aar nog niet om daar ook iets uit te voeren. ik denk dat ik wel nerveus zal zijn, maar ook dat de zenuwen dus wel mee zullen vallen omdat we het al eerder hebben gedaan.