[AR] Bij A halthouden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyGuy94

Bij A halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:19

Misschien een domme vraag :o Maar kging me nu toch opeens afvragen (naar aanleiding van een 5 op mn protocol :D )
Als je nu bij A moet halthouden, moet:
- Het hoofd van je pony/paard op hoogte van A zijn
- Je de letter A tussen de benen van de pony/paard door kunnen zien
- Je koets bij A staan
- Of het 'midden' van het totale span ter hoogte van A zijn.

Lastige vraag ;) Ben benieuwd naar de antwoorden :D :o Alvast bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:55

Hoofd paard bij A bij mennen

Onder het zadel is het been ruiter bij A

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:26

Helaas weten sommige jurys het ook niet. Had van het weekend halthouden op X, keurig met hoofd op X. Stond er dat ik veel te vroeg was. ;(

Dennis

Re: Bij A halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:29

Hoofd van het paard bij A.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:09

Oké, nu is het in elk geval duidelijk :D
Thanx voor de snelle reacties!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:24

Komt volgens mij omdat het vroeger anders was. Naar mijn weten moesten we altijd tussen de benen halthouden. Maar reed ong. 8 jaar geleden wedstrijden, en toen waren er volgens mij nog andere regels. Dus volgens mij weet de jury het de helft van de tijd ook niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:52

Volgens mij was het vroeger je spoorstok. Was ook logischer want dan staat het span keurig stil in het midden. Vanaf de kar is het soms sowieso moeilijk te schatten waar het hoofd van het paard zich bevind

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:49

Bovendien is met hoofd op x als je op e-b lijn moet halthouden, erg lastig met een grote aanspanning. Als je dan recht wilt staan omdat je achterwaarts moet, is haast niet te doen. ;( (bij indoor dan he, outdoor is het goed te doen)

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:52

@ tine10: Dat was ook mijn punt idd. Gelukkig heb ik een kleine aanspanning ;-) Maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen ;-)
Ligt er nog een mooie taak voor de jury's als ik het zo hoor :-D Kom maar op met die bijscholing :-p

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:08

Ik heb beide, een heel grote en een best kleine (welsh a). En de verschillen zijn in een 20x40 bak dan echt enorm.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:06

Ik had het eigenlijk ook niet geweten hoe je precies moet staan met halthouden. Maar hoe zit het dan met een vierspan?

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:22

volgens mij moet je zelf bij de letter zijn en niet je paard/pony tenminste zo heb ik het geleerd van een jury in de mensport

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 02:08

Ik had ook gehoord van die nieuwe regel...dus netjes met het hoofd bij de letter, bij 1 jury 2 keer een 5. (erbij stond 'nog niet bij de letter')
Dus het is inderdaad wel handig als de juryleden daar ook op 1 lijn mee zitten.

hoofd/neus van je paard bij de letter, dat is wat ik begrepen heb.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:18

Oké dan gaan we die regel maar toepassen tijdens de Hippiade :-D ga ervan uit dat onze juryleden dan wel aardig bijgeschoold zullen zijn ;-)

Was trouwens net zoiets als die nieuwe regel voor het groeten. Denk je keurig gegroet te hebben, staat er ineens een 5 voor verkeerd groeten :-s. Hoe bedoel je ik kijk niet wekelijks de regelementen na op wijzigingen ;-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:47

Dat groeten is inderdaad pas veranderd. Maar dat halthouden is volgens mij al jaren zo hoor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:53

het groeten is begin dit jaar veranderd en het halthouden met de neus voor de letter is nieuwer.
Tja...je moet het idd maar allemaal goed bijhouden...ik vraag het meestal na als ik een slecht punt heb
en dit niet begrijp, dan volgt de uitleg meestal vanzelf.
Ik vind de gebroken lijn zo'n misselijk iets, elke jury wil die net wat anders gereden zien (raakpunt bij X).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:47

Anke schreef:
het groeten is begin dit jaar veranderd en het halthouden met de neus voor de letter is nieuwer.
Tja...je moet het idd maar allemaal goed bijhouden...ik vraag het meestal na als ik een slecht punt heb
en dit niet begrijp, dan volgt de uitleg meestal vanzelf.
Ik vind de gebroken lijn zo'n misselijk iets, elke jury wil die net wat anders gereden zien (raakpunt bij X).

Dat is gek, dat moet ik van mijn instructeur, die ook jury is, al jaren zo doen. Bij proeven nooit iets van commentaar over gehad.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:02

haha...nou maak je me aan het twijfelen...was het eerst niet met het hoofd op de letter
en dat het nu dan is met het hoofd vóór de letter?
Het is ook allemaal wat, steeds die (kleine) veranderingen....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:11

Wij rijden nu al 5 jaar D/V en al 5 jaar is het halthouden met het hoofd bij de letter. Wij zijn er Z mee geworden zonder opmerkingen. :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:17

Idd, het halthouden (en andere dingen op de letter) heb ik altijd met het hoofd op de letter gedaan en nooit commentaar gehad.

Groeten was is ook op de info avonden besproken. Juryleden zijn er de eerste maanden wel soepel mee om gegaan (zoals wel een voldoende geven bij fout groeten wat netjes gebeurd, maar wel met een opmerking er bij).
We zijn nu tig maanden verder en het was een kampioenschap. Dan vind ik een 5 voor verkeerd groeten nog steeds soepel gerekend, want eigenlijk heb je de het gevraagde helemaal niet eens getoont.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 09:20

@ Dennis: Die 5 was dan bij mij ook niet voor het groeten hoor ;-) Dat had ik na één keer wel al afgeleerd ;-) (maar voor het halthouden bij a met het hoofd niet op de letter ;-))