Luna en ik @ los werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Luna en ik @ los werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 23:24

Vandaag voor het eerst in een tijdje weer grondwerk gedaan. Vanwege een blessure heb ik dat een paar weekjes niet kunnen doen.

Dit is de 3e of 4e keer dat we los werken. Hiervoor altijd met een neckrope of een neckrope en een soort kaptoom. Aangezien dit zo ontzettend goed ging en Luna een hekel heeft aan hoofdstellen/halsters ed. Vond ik dat het tijd werd om het los te proberen.
Zoals je ziet is het nog een beetje onwennig, maar wel geconcentreerd.

Luna is een heel verlegen paardje met veel trauma's (die ze niet bij mij heeft opgedaan overigens). Ze heeft niet zoveel zelfvertrouwen en is een echt race monster.
Op dit moment vertrouwt ze mij al enige hier echt helemaal, maar zelfs dat wordt haar soms even teveel. Dan geef ik haar even de tijd om het te laten bezinken en kunnen we weer verder.

Ik weet dat het hier en daar aan mijn lichaamstaal schort, ik weet ook dat ze niet helemaal volgens het boekje loopt, maar zoals ik zei, dit is de 3e of 4e keer los.

Paspoortje
Naam: Luna
Ras: Lusitano (cruzado)
Geboorteland: Spanje
Leeftijd: 14
Niveau: geen, wij doen waarvan wij vinden dat we er klaar voor zijn.

Op dit moment werk ik dus aan rust, vertrouwen, een beetje buiging en schouder voor en binnen (los). Met een neckrope gaat het allemaal veel makkelijker en is ze veel verder gevorderd.

Commentaar is altijd welkom, maar houdt het alsjeblieft netjes.

Ik ben me ervan bewust dat ze een grote bult op haar linkerkant heeft, dit is litteken weefsel.

Enjoy!

NB: kwaliteit is door het uploaden drastisch verminderd zie ik wel :(:)

thoraklover

Re: Luna en ik @ los werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:39

Ziet er al best netjes uit, maar ik zou je paardje iets meer de ruimte geven, je zit nogal op haar huid ;) . En heb je geen leadrobe? Dan is loswerken op afstand wat makkelijker.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:41

thoraklover schreef:
Ziet er al best netjes uit, maar ik zou je paardje iets meer de ruimte geven, je zit nogal op haar huid ;) . En heb je geen leadrobe? Dan is loswerken op afstand wat makkelijker.

Ze krijgt de afstand die ze zelf neemt. En als ik met zijgangen bezig ga, helpt het gewoon als ik ernaast sta om haar schouder en haar achterhand mee te sturen. Ik heb een leadrope, maar eerlijk gezegd gaat het een stuk makkelijker met een lange zweep (die ik in mijn handen heb in het filmpje). Niet om te slaan, maar om aanwijzingen te geven.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:01

Shahazai schreef:
thoraklover schreef:

Ze krijgt de afstand die ze zelf neemt..

Als je de leadrobe gebruikt en op de schouder drijft, dan kan jij de afstand bepalen en niet zij. Jij moet dominant zijn over haar, en zij niet over jou.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:01

Ik weet het, zo doe ik het met mijn andere paarden ook, maar dit is een gevalletje apart.

Ze is heel verlegen naar mensen toe, op het bange af. Ik ben juist blij dat ze (ook met werken) bij me komt. Ze heeft erg veel trauma's (vanuit Spanje) en ik wil eerst dat ze mij en zichzelf volledig vertrouwt en op eigen benen kan staan voordat ik haar weer bij me vandaan stuur.

Ik ben nog steeds de baas en ik bepaal wat er gebeurt, maar ik fungeer voor haar tijdens het grondwerk ook als steunpilaar, dit heeft ze nog even nodig.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:27

Herkenbaar, Ik heb thuis ook zo'n geval staan, misschien is het handig om haar te laten wennen aan aanraken over het hele lichaam, en dat steeds uitbouwen zodat ze je gaat vertrouwen. Daarna als ze vertrouwt met jou is gaan loswerken. Verder vind ik het er wel relaxt uitzien ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:37

Het aanraken ed. zit allemaal goed, ze doet het ook prima en kan een hele reeks oeffeningen met neckrope en leadrope. Vandaar dat we zo begonnen zijn, en dan kom je dit soort dingen tegen. Nu dus hard en rustig werken. 't Komt allemaal goed ^^