[AR] ongeluk aangespannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

livo

ongeluk aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 22:21

Ik ben vandaag met mijn driejarige ruin die echt bijzonder braaf is voor de wagen in de sloot beland. ik reed weg bij stal en na nog geen 300 meter komt mij een groep solex en tuctuc's tegemoet. Nadat hij een keer linksom probeerde te springen en ik hem corrigeerde naar rechts(waarbij hij doordraaide naar rechts) belandde hij met zijn voorbenen in een steile sloot. Voor ik het wist ging hij liggen en liet hij zich gewoon vallen.
Ik heb die mensen meerdere malen toegeroepen dat ze stil moesten gaan staan. Op het moment dat het paard ondersteboven in de sloot lag vroegen dezelfde mensen mij of ze misschien stil moesten gaan staan...vanaf ongeveer 5 a 7 meter afstand. Wat hebben mensen toch een verstand...

De kar konden we er vrij makkelijk achter weg halen. en zelfs mijn tuig is bijna helemaal heel gebleven, Heb maar 1 riem doorgesneden. Paard bleef bijzonder kalm maar hij kwam er zelf niet uit. Uiteindelijk heeft de brandweer het paard uit de sloot getrokken. Eenmaal overeind was hij weer kalm en zijn we naar huis gestapt.

Ik ben deze groepen wel eerder tegen gekomen en het paard kent dit maar nu vond ie t toch eng.

Nou ja dit moest ik gewoon ff kwijt.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:24

Jemig zeg, wat een verhaal.
Sterkte ermee.
Gelukkig is het goed afgelopen.
De laatste tijd lees je veel enge avonturen met paard en wagen in het water.
Helaas vaak met minder mooie afloop.
Je paard moet veel vertrouwen in je hebben dat je hij zo rustig is gebleven dat je hem kon bevrijden.

skyline

Re: ongeluk aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:26

jeetje.
Gelukkig is het goed afgelopen :D

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:27

Ik kan er niets aan doen, maar waar is de groom in het verhaal?? Had die het jonge paard niet even vast kunnen pakken?

Je hebt geluk dat het goed afgelopen is, voor hetzelfde geld was het veel erger geweest..

En tja, mensen die niets van paarden weten tuffen gewoon door..
Laatst bijgewerkt door liberty op 21-08-10 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Wat een stoer paard als hij als driejarige zo rustig blijft terwijl hij daar in de sloot ligt, mijn paard zou het flink op z'n heupen krijgen denk ik als hij een kudde tuktuks tegen zou komen.

Issie nog helemaal heel? Ik hoop dat hij morgen niet al te stijf is :=

jouke_h

Heh bah zeg. Ben ook een keer in de sloot beland maar dat ging allemaal heel soepeltjes, stond ook geen water in. Heel veel sterkte ermee!! Ga je wel weer mennen??

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 22:29

liberty schreef:
Ik kan er niets aan doen, maar waar is de groom in het verhaal?? Had die het jonge paard niet even vast kunnen pakken?

Je hebt geluk dat het goed afgelopen is, voor hetzelfde geld was het veel erger geweest..

En tja, mensen die niets van paarden weten tuffen gewoon door..

Ja de groom was er al vanaf ....alleen als die lui de bocht om komen en dom doorrijden mag je een hele snelle groom hebben...mijn paard was sneller...

liberty

Re: ongeluk aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:30

Ik zou in zo'n geval de groom er al eerder afgestuurd hebben, zeker met een jong of onervaren paard.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 22:34

liberty schreef:
Ik zou in zo'n geval de groom er al eerder afgestuurd hebben, zeker met een jong of onervaren paard.

Ik ga hier maar niet op in want als die dingen de hoek om komen en dom doorrijden ben je nou eenmaal niet op tijd. Ik ben wel blij voor jou dat jou dit nooit zal overkomen. Als het jou een keer gebeurt praat je wel anders. Het ging gewoon te snel..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:35

Tjonge gelukkig een Happy End! Hoe is het met het paard zelf? Niet in shock en dergelijke na brandweer? :o

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:36

Hoe weet je nou of er iets iemand overkomt, heb al de nodige ervaring met het mennen, en heus al het een en ander gezien en meegemaakt..

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:10

vervelend dat dit zo gebeurd is, maar niet iedereen heeft verstand van paarden dus om die mensen nou direct dom te gaan noemen? ik weet niet hoe hard jij kan roepen maar zo'n solex maakt ook het nodige geluid waardoor je misschien niet gehoord wordt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:23

Ik vind het heel vervelend dat het jou en je paard is overkomen. Maar ik vind ook, terwijl ik heel vaak in druk verkeer men, dat je het verkeer, hoe vervelend het ook is, niet 'de schuld' kan geven van het feit dat je paard in de sloot terecht komt. Wellicht krijg ik nu heel bokt over me heen, sorry dan, maar hoe dan ook, heel veel mensen hebben totaal geen idee wat een paard kan doen met veel lawaai om zijn hoofd. Dat kan je ze niet kwalijk nemen. Je hebt hem teveel gecorrigeerd, paard belandt in de sloot, zakt door zijn benen, ligt en het vervolg is bekend.

Het is een heel vervelende samenloop van omstandigheden geweest. Was je net niet in die bocht geweest, had je ze eerder gezien, was je groom er eerder bijgeweest enz. Maar die rotongelukken gebeuren nu altijd op rotplekken.

Sterkte hoor, ik meen het absoluut niet persoonlijk of zoiets. Ik hoop dat jij en je paard snel weer lekker aan het mennen zijn. Alleen ik vind dat 'het verkeer' of 'de omstanders' heel vaak de schuld in de schoenen geschoven krijgen terwijl het vaak eerder een combinatie van zaken is. Als ze niet op de verkeerde weghelft komen en ze rijden binnen de maximale snelheid is hen in principe niets te verwijten.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-08-10 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:28

Als je paard zo kalm is geweest kan het ook een schok geweest zijn, een paard geeft zich snel over als hij niet weg kan komen. blij dat het verder goed is afgelopen

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:37

een vraag hoe is het met jou en je bijrijder.
ik heb twee keer in een jaar ongeveer het zelfde mee gemaakt.
heb de schrik goed te pakken.
mensen zonder paarden snappen niet dat zo,n dier kan schrikken.
welke leeftijden ze ook hebben.
heel veel sterkte!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 00:41

Ik geef absoluut niet "verkeer" of "omstanders de schuld. Je bent te aller tijde zelf verantwoordelijk om je paard in bedwang te houden. Ik houdt daar ook rekening mee ik heb iemand bij me, probeer rustige wegen te nemen waar ik ver vooruit kan kijken. Mocht ik dan toch gekke dingen tegen komen kan ik enkel met hun medewerking dit soort dingen voorkomen. Als mensen dan niet snappen dat als er iemand op een kar zit met een heen en weer springend paard ervoor die hen en een stopteken geeft en roept dat ze stil moeten staan..... Of eigenlijk wat mijn indruk was....mensen niet op zitten te letten omdat ze in een grote groep bezig zijn met alles behalve het verkeer om hun heen. Dan verbaas ik mij wel om de domheid en onoplettendheid van mensen. Verkeer is verkeer maar rekening houden met medeweggebruikers hoort ook bij deelnemen aan verkeer. Zo houdt je extra rekening met dieren en kinderen. Deze doelgroep is nou eenmaal altijd onberekenbaar in het verkeer.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 00:42

franka75 schreef:
Als je paard zo kalm is geweest kan het ook een schok geweest zijn, een paard geeft zich snel over als hij niet weg kan komen. blij dat het verder goed is afgelopen

Dat zou kunnen dat zal de tijd uitwijzen maar ik durf te zeggen dat het over het algemeen ook wel gewoon een bijzonder "koel paard is

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:43

heb je helemaal gelijk in en respect voor elkaar is tegenwoordig ver te zoeken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 01:01

Tuurlijk, kan altijd gebeuren. Gelukkig is het weer goed afgelopen.
Even afkloppen, ik heb gelukkig nog nooit iets door hoeven te snijden. De laatste keer dat ik in de sloot heb gezeten (droge dreppel, aantal maanden terug terwijl ik met een jonge haflinger aan het beleren was), keek ie heel nuchter toen ie eenmaal onderin stond en ik heb hem de andere kant weer de wal op laten trekken. Later was hij nog wel kijkerig maar keek dan wel eerst waar hij heen sprong. Dom blondje. :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:02

:(:) jemig, wat een schrik. Gelukkig is het redelijk goed afgelopen.
Ik ben benieuwd of hij zich weer snel laat inspannen.