Paard moet gelongeerd van dierenarts maar wil niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fantastique

Paard moet gelongeerd van dierenarts maar wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 08:53

Hallo allemaal,

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat.
Zo niet dan merk ik dat wel.

Nu mijn probleem.
Ik heb een paardje dat al redelijk groot is.
Ze is nu 2 jaar en 2,5 maand oud.
Ze meet nu al een schofthoogte van 1.65.

Haar achterhand vond de dierenarts niet goed na wat testen gedaan te hebben.
Het kan spierslapheid zijn omdat ze al redelijk groot is.
Maar het kan ook eventueel ataxie zijn omdat ze winter 2009 is uitgeleden op het beton met haar achterbenen wijd. (was er zelf niet bij)
Heeft toen een hele tijd boxrust moeten hebben.

Nu heb ik sinds ze "genezen" is verklaard altijd het idee gehad dat er iets niet goed was dus vandaar dat ik toen de dierenarts heb laten komen.

Die is toen geweest en heeft wat testen gedaan en tot de conclusie gekomen dat ik haar maar een jaartje moest gaan longeren.
Want in princiepe mag ik volgend voorjaar beginnen maar haar in te rijden.

Ik ben toen dus begonnen met longeren.
Hoofdstel om en gaan.
Deed ze geweldig braaf.
Nooit een pas verkeerd gezet.
Alleen het aangalopperen was een probleem.
Ook dat ging uiteindelijk goed.

Ik heb sinds eind mei 2 maanden niets met haar kunnen doen wegens omstandigheden met familie.

Maar op zich niet zo heel erg want is pas 2 dus ze MOET niks.

Ik naar die 2 maanden weer rustig aan begonnen.
Maar sinds die 2 maanden niet te zijn geweest is ze niet meer vooruit te branden.

Ik heb het longeren rustig aan opgebouwd zodat ze conditi op kon bouwen.
Ze staat verder 24/7 op de wei. (alleen in de winter staat ze de nachten binnen of met heel erg slecht weer)
Ze krijgt gewoon basisbrok en sinds kort van mij wat muesli met klein beetje haver er in.
Die muesli in de hoop dat de haver haar wat actiever zou maken.
Dit heeft helaas tot nu toe geef effect.
Verder is ze in de wei wel gewoon attent en rent op z'n tijd door de wei.

Ik weet niet hoe ik het kan oplossen of wat ik er aan kan doen.
Heeft er iemand een idee hoe het komt dat ze niet vooruit te branden is of hoe ik het kan oplossen dat ze wat actiever word?

ZusJacobs

Re: Paard moet gelongeerd van dierenarts maar wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:01

Hoe vaak heb je gelongeerd, ik bedoel ze is pas 2 echt nog een kind en dan al longeren (wat nog eens enorme belasting is op de pezen..)

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:12

Zoals al vermeld moet dat voor de ontwikkeling van de spieren omdat de achterhand slap is.
Dit omdat het ook eventueel ataxie kan zijn.
Vandaar dat ik haar moet longeren.

In het begin met opbouwen deed ik het om de dag.
Momenteel elke dag 20 minuten ongeveer

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:12

Als die val niet was gebeurd en de achterhand niet slecht / slap was geweest had ze gewoon alleen maar lekker op de wei gestaan.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:28

Ik vind het een raar advies. Een paard is niet gemaakt om cirkeltjes te lopen en zeker op zo'n jonge leeftijd is longeren een enorme fysieke belasting. En elk beetje intelligent paard wordt elke dag 20 minuten rondjes lopen heel gauw zat.

20 jaar geleden had mijn toenmalige paard overigens hetzelfde probleem: advies was toen weidegang en wandelen/ stap lange teugel (in ieder geval met lange hals en rechtuit). Had toen goed effect.

Zou haar rustig de tijd geven met dat grote lijf om te gaan: fijn dat ze zoveel buiten mag lopen, ook van de winter!

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:32

Dus jij zou zeggen gewoon aan de hand buiten gaan stappen...
En hoe lang?
want van alleen buiten stappen worden de spieren in haar achterhand natuurlijk niet echt veel sterker?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:33

nile schreef:
Ik vind het een raar advies. Een paard is niet gemaakt om cirkeltjes te lopen en zeker op zo'n jonge leeftijd is longeren een enorme fysieke belasting. En elk beetje intelligent paard wordt elke dag 20 minuten rondjes lopen heel gauw zat.

20 jaar geleden had mijn toenmalige paard overigens hetzelfde probleem: advies was toen weidegang en wandelen/ stap lange teugel (in ieder geval met lange hals en rechtuit). Had toen goed effect.

Zou haar rustig de tijd geven met dat grote lijf om te gaan: fijn dat ze zoveel buiten mag lopen, ook van de winter!

Hier kan ik volledig mee eens zijn.
Ik zou ook aanraden om stukken te gaan wandelen of om het paard in het land wat extra te laten rennen, maar niet in kleine cirkels, want daardoor kun je weer andere problemen creeren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:34

ik vind het ook maar raar advies.
Waarom dan niet lange teugelen of buiten wandelen?
Neem haar anders mee en ga joggen, dan draaft ze ook buiten.
Heb je heuveltjes? Dan kun je die misschien lichtjes meenemen zodat ze de achterhand versterkt.

als je haar alsnog wilt laten rennen, doe het dan gecontroleerd in de bak, zodat ze niet alleen voltes draait maar ook rechte stukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:37

Is het een idee om een fysiotherapeut te laten komen, en daar een wat verantwoorder trainingsschema mee op te stellen? Dagelijks longeren (en dan ook nog eens 20 minuten, dat is een workout voor een volgroeid en volop in training staand paard!) op deze leeftijd is gekkenwerk voor de pezen en gewrichten. Leuk dat het beter is voor de spieren, maar ondertussen help je de rest van z'n lijf aan gort.
Ik zou er een bewegingspro bij halen. Eenmalig consult kost je zo'n 60 euro en dan kun je een hoop ellende voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:41

Als je een leuke gemengde groep hebt waar ze in staat, dan zou ze zichzelf voldoende beweging geven.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:44

Super bedankt voor jullie reacties.

Ik voelde me zelf er ook al niet prettig bij om haar (zo vaak) te moeten longeren.

Een vriendin van mijn moeder is een goede paardenfysio.

Zal haar eens om advies vragen.

Iemand nog meer ideeen?

Helaas staat ze aan huis en staat ze in een groep van:

- oude 21 jarige pony. haar maatje
- een friese jaarling merrie
- haar moeder die erg actief is

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:44

Ten eerste moet je met zo'n paardje (achterhand problemen) niet meer denken in "driejarig-inrijden.
Ten tweede zou ik altijd mijn eigen gevoel volgen, als je het zelf niet vertrouwt, laat dan uitzoeken wat ze wel heeft.
Ten derde, volg altijd het advies van een da op, moet je wel een goede hebben en 1 die je vertrouwt. Wij zijn geen artsen, hebben het paard nog nooit gezien en daar moet je niet op willen varen.

Ik vind het advies van longeren zo gek nog niet. Van stappen in de weide en samen wandelen maak je de achterhand niet sterker. Maar je moet zeer grote voltes nemen en alleen in stap-draf. Zet het af om zeker te zijn dat je langzaamaan je paard niet steeds kleinere voltes laat lopen. Houd het kort. Je kan bijv. wel even wandelen samen en daarna meteen het longeren starten. Is ze warm gelopen en maak je het niet te saai, dit ook met het uitstappen. Op bokt zijn er veel topics over hoe je de achterhand sterker kunt maken en de beste oefeningen die daar bij aansluiten. Kom je er niet uit, wil ik het wel even voor je opzoeken, stuur dan even een pb-tje.

Denk er aan met een paard die ataxie heeft moet je niet te lang rommelen, laat uitzoeken of ze dit heeft. Veel succes.

W.b. je longeer probleem, ik lees het weer even na en zie dat ze moe is. Een twee jarige hoort energie te hebben, ik zou dit echt even laten bekijken.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 21-08-10 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:44

Ik vind het ook een heel raar advies.
Eerst boxrust en vervolgens een jaar lang longeren. Voor zo'n jong dier is dat gewoon niet goed.
Inderdaad lekker aan de hand gaan wandelen en verder in de wei laten lopen.
Voordat je uberhaupt weer iets met haar wilt gaan doen, eerst de osteopaat erbij halen, want ze zal geheid blokkades hebben na die val.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:45

Los van het feit dat ik het een omstreden advies vind, dat longeren, vraag ik me wel af hoe het kan dat het eerder goed ging en nu niet meer.

Is het niet handig haar wederom door een DA te laten bekijken, het liefst een andere dan degene die je het advies over longeren gaf?
Want hoewel het werk aan de longe ook naar mijn mening veel te zwaar is voor zo'n jong paard, is het vreemd dat ze het eerder wel deed en nu niet meer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:49

Juist doordat ze zo'n groeispurt maakt vind ik longeren helemaal geen optie.
Daarbij ben ik van mening dat je echt zeker moet weten wat er gaande is, dus ook eventueel ataxie uitsluiten.
Als je nu met een bijv. lichte ataxie gaat lngeren heb je kans dat zo'n groot paard te veel moet compenseren, met later alle gevolgen van dien vaak.
Een lichte ataxie is best redelijk mee te rijden mits goede training op gepaste leefdtijd.
Hopelijk is het dat gewoon niet.

Ik ben wel van mening dat teveel longeren niet echt geweldig is, voor lichaam maar ook voor geest niet.
Dus ik zeg nee voor een 2 jarige.
Laatst bijgewerkt door jesito op 21-08-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:49

Vindt het idd een raar advies van de DA.
Een paard wat op die leeftijd al zo groot is, is hard gegroeid.. die zou ik juist tijd geven..
De pezen groeien altijd achter de botten aan, en dus kan het heel goed zijn dat ze daar nu last van heeft..
Ga je dit overbelasten/doorvragen heb je zelfs nog kans op peesproblemen ook..
Om nog maar te zwijgen over de belasting in de gewrichten..

Elke dag 20 minuten longeren.. nieteens met een 3-jarige, laat staan een 2 jarige.. 8)7
Gewoon zorgen dat hij veel kan bewegen, dus op de wei..

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:55

ze is niet meteen naar boxrust meteen aan de longe geknoopt!
Zit een jaar tussen.
In dat jaar alleen maar op de wei geweest en saf en toe buiten wezen stappen.
Verder gepoetst en de hoefsmid. meer niet.

Alle tis zijn welkom,
Ga straks als mijn moeder thuis is nummer van de fysio vragen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:05

Ook al kreeg ik advies om te longeren op zo'n jonge leeftijd had ik het niet gedaan, wandelen is idd de beste optie voor jou. Een paard nog zo jong hoort geen 20 minuten per dag ( :oo ) rondjes te lopen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:34

Ik lees ook dat je paard een jaar geleden boxrust heeft gehad, toen was die dus net 1 jaar als ik het goed begrijp.
Dat is vragen om problemen, zo'n jong paard op boxrust.
Doordat je paard te weinig bewogen heeft is die wel flink gegroeit, maar de spieropbouw is behoorlijk achter gebleven en staat totaal niet meer in verhouding met elkaar.
Ik denk dat met fatsoenlijke weidegang al een hoop goed komt, maar dat kan ik zo slecht beoordelen, ik ga uit van wat ik lees.
Een veulen, jaarling, twenter moet veel bewegen om de spieren en pezen goed te ontwikkelen, daarme bedoel ik lekker rennen met soort genootjes en geen gedwongen beweging.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:27

met de boxrust was ze idd pas een jaar....
ze was uitgegleden op het beton.
ze kon niet eens meer draaien in haar stal.
heb een bak met water bj de voerbak neer moeten zetten zodat ze kon drinken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:39

Dat komt vaak omdat de spieren dan een flinke klap hebben gehad of er moet natuurlijk een breuk zijn geweest.
Ook toen die moeilijk bewoog kun je zo'n paard (mits niks gebroken natuurlijk) het beste zelf op een stukje laten lopen.
Gewoon liggen , staan, lopen, rollen enz. wanneer het paard dat zelf goed vind gaan.
Door te bewegen blijft ook de doorboeding veel beter en herstellen de spieren dus veel beter.
Het gebeurd nog te vaak dat paarden boxrust moeten hebben (word gedacht) maar ik vind dat herstel dan veel langzamer gaat.

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:43

ze wilde zelf de stal ookniet uit... kom niet draaien. ze mocht naar buiten maar ging niet. toen heeft DA besloten 6 weken stalrust. dacht aan een eventuele breuk maar was niet te controleren

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:45

Ik zoou het ook niet gaan doen dat longeren.. Ik zou gewoon lekker naar buiten gaan en met haar gaan wandelen stappen en af en toe draven zo kan ze ook aan de omgeving buiten wennen.. :D Veel succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:59

fantastique schreef:
ze wilde zelf de stal ookniet uit... kom niet draaien. ze mocht naar buiten maar ging niet. toen heeft DA besloten 6 weken stalrust. dacht aan een eventuele breuk maar was niet te controleren

Oke, dat is voor mij moeilijk te beoordelen, maar dan begrijp ik deze keuze wel een klein beetje.
Maar dit kan dus wel de groeispurt in de hand hebben gewerkt en de slappe spieren en dat zou met wat bewegen op de wei zichzelf redelijk kunnen herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:00

Probleem aan DA voorleggen dat de voorgeschreven behandeling nagenoeg onuitvoerbaar is ipv bokt te vragen en dan zelf te gaan aandokteren?