hoe beginne met leadrope rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

hoe beginne met leadrope rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 11:31

ik zit er al een tijdje over t denken om mijn tinker mat alleen een halstertouw om zn hals te rijden. met normaal rijden gebruik ik nauwelijks de teugels.

Om een paard dat te leren voreg ik mij af doen jullie eerst een soort tussen poze dus zowel een hoofdstel als een touw. zodat je nog wat hebt als er een misverstand is. of zo maar het hoofdstel er afhalen en kijken wat ze doet.

ze is relaxed dus ze zal niet snel schrikken of weg rennen. maar het blijven natuurlijk vlucht dieren.

Bijke

Re: hoe beginne met leadrope rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:18

Ik ben begonnen met de combi (eerst op beiden sturen, maar in het filmpje heb ik mijn teguels aan de knop van mijn zadel vastgemaakt) en heb daarna het hoofdstel eraf gehaald op het moment dat ik me zeker voelde over het feit dat mijn paard zou doen wat ik vroeg.
http://www.youtube.com/watch?v=jXYHfoC6idE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:21

Door je paard eerst neckreining aan te leren is de overgang vrij simpel. Dan stuur je dus door de teugels tegen de hals te leggen en niet via het bit/de neusriem. Met de zoekfunctie is daar wel veel over te vinden. Verder zorgen dat de basis qua zit- en beenhulpen goed bevestigd is en er wederzijds vertrouwen is, dan zul je merken dat het helemaal geen probleem is om dat hoofstel om den duur weg te laten.