[AR] lichtogen schieten tijdens het rijden van schoftje af?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

lichtogen schieten tijdens het rijden van schoftje af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:34

Tsja.. Dat is t probleem dus..
Tijdens het optuigen liggen de lichtogen vaak nog netjes op het schoftje, maar tijdens het rijden
schieten de lichtogen ( waar het lamoen dus in hangt ) altijd van het schoftje af ( richting de nek ;) ), waardoor ik halverwege
moet stoppen om de lichtogen weer op de juiste plaats te duwen.
Niet ideaal dus!
Wat kan ik hieraan doen?

edit: oh ja, ik rij met een tweewieler ;)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zonnestraal2 op 17-08-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Re: lichtogen schieten tijdens het rijden van schoftje af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:44

Pony dichter op de wagen zetten, strengen dus inkorten? Als dat niet kan langere lamoenen kopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:30

ik denk dat het komt door dat je wagen naar voor rolt bv bij berg af en dat je broek dan niet strak genoeg zit om de wagen tegen te houden dus duwd,de wagen de ogen naar voor.ik kan het ook mis hebben maar dit denk ik zelf

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:41

Dit is dus erg gevaarlijk...
Ik zie op de tweede foto loshangende strengen, denk dat je het geheel veel strakker in de strengen moet zetten, dan is het niet mogelijk dat het lamoen uit het ligtoog 'valt'.
Als je pony ingespannen is check je de lengte van je strengen door de sulky/wagen met je achterwerk naar achteren te duwen en zo te checken of de strengen niet te lang zijn. Als je lamoen los komt van het ligtoog is de streng veels te lang. De draagriem van het ligtoog moet recht naar beneden hangen als de strengen op maat zijn (dus als het paard trekt aan de wagen). Dan is het vaak zo dat als het paard in ontspannen houding voor de wagen staat , de strengen iets doorhangen zeg maar en het lamoen / de ligtogen iets naar voren zitten.

Als je er niet uitkomt even een ervaren iemand erbij die je erbij helpt. En bekijk ook even je lamoen, heb je geen stophaken erop zitten of is het gewoon een recht stukje? Dan zou ik er stophaken op laten lassen of het lamoen wat laten buigen zodat het ook al minder snel gebeurt. Want dat mag dus echt niet gebeuren!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:47

Klinkt alsof ze er compleet afvallen. Neem aan dat dit niet het geval is?? Maar idd strengen korter.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:51

strengen korter zal inderdaad al een hoop schelen, en misschien is je lamoen niet helemaal handig gemaakt, kan helaas niet in detail zien, wij hebben voor de veiligheid de ogen aan het lamoen dichtgemaakt, dan kan het er nooit uitschieten. maar dat moet niet nodig hoeven zijn.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:46

Erg gevaarlijk inderdaad ik heb dan ook zelf de gevolgen mogen ervaren. Zoals hierboven vermeld strengen korter.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:33

schieten ze er echt uit of gaan je lichtogen alleen met lamoen en al naar voren? want als dat laatste het geval is moet je juist niet je strengen strakker zetten maar losser omdat je pony dan te dicht op de wagen zit....

Anders is het inderdaad een kwestie van dichter op de wagen zetten
snap je?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:30

Crista schreef:
schieten ze er echt uit of gaan je lichtogen alleen met lamoen en al naar voren? want als dat laatste het geval is moet je juist niet je strengen strakker zetten maar losser omdat je pony dan te dicht op de wagen zit....

Anders is het inderdaad een kwestie van dichter op de wagen zetten
snap je?

Het lamoen schiet niet uit de lichtogen, zoals er geloof ik door de meesten gedacht wordt. Die blijft er wel goed inhangen. Er zitten goede stophaken op en ze zijn ook gebogen.

Het is dus zo dat de lichtogen naar voren schuiven, met het lamoen er nog in. Ze schuiven dan van het schoftje af en daardoor komen de lichtogen op de vacht van de pony te liggen i.p.v. op het schoftje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:39

Oooooo. Fout advies gegeven :+
In dat geval denk ik dat je simpelweg je buitensingel wat strakker moet doen of dat je een schoft / draagriem hebt die simpelweg te groot is. Als het kan zou je ook kunnen proberen je ligtogen een gaatje hoger te hangen, moet je weer even het juiste evenwicht proberen te vinden.
Sorry hoor, foutje ;)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:20

maakt niet uit :P zonder goede foto's ervan is het ook moeilijk uit te leggen, haha.
maar bedankt voor het advies! ik ga ermee aan de slag :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:12

En inderdaad even checken of de broek wel goed zit. Zoals je het nu vertelt lijkt het erop dat de ligtogen als rem functioneren. Als je zeg maar een overgang maakt en de wagen wat 'doorschiet' zou hij opgevangen moeten worden door de broek. De broekriem (riem achter billen van de pony), moet als de pony goed in de strengen staat, zo strak zitten (of los, 't is maar hoe je het wilt noemen) dat je er een handbreedte/vuist tussen kunt doen. Dus wagen naar achteren duwen als je pony goed in de strengen staat, dan met je hand broekriem vastpakken, die zit dan op een handbreedte van zijn bil (let wel: op hoogte van weer handbreedte onder zitbeenknobbel van je pony).
Als er meer ruimte tussenzit werkt de broek dus niet goed en vangen de ligtogen het op. Als je draagriem dan te los zit schieten de ligtogen naar voren.

Pfff wat een gedenk }:0

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 01:08

Wanneer je je lamoen te nauw hebt staan klemt het bij het schoftje. Hierdoor komen de lichtogen niet terug op de plek maar blijven haken.
Wanneer je het meer naar buiten draait zodat de lichtogen net vrij liggen van het schoftje zal het probleem opgelost zijn.